10. juli 2008, kl. 14.10:
airBaltic BT712 Istanbul (IST)-Riga (RIX),
Boeing 737-500
Istanbul var som sist jeg var der, i påsken, en utrolig spennende opplevelse. Vi var ute i god tid og ankom flyplassen over to timer før flyavgang. På Atatürk hadde de det samme opplegget som jeg opplevde på den andre Istanbul-flyplassen, Sabiha Gökçen; alle som skal inn i enten avgangs- eller ankomsthall må gjennom en sikkerhetskontroll i inngangsdøren. Skal du ut og fly må du i tillegg gjennom en sikkerhetskontroll ved gaten og en passkontroll midt i mellom. Alt dette tok en hel del tid, men flyplassen er ellers veldig lys og moderne.
Vi var heldige og fikk snakket oss til at bagasjen skulle bli sendt direkte Istanbul-Riga-Berlin. I utgangspunktet hadde vi fem timer connectiontid i Riga og så det derfor ikke nødvendig å bestille en mye dyrere gjennomgående billett. Men da ruteendringen kom, var disse timene skrumpet til litt over en time, og vi var avhengige av at ting var i rute om vi skulle rekke videreforbindelsen til Berlin. Derfor var vi meget glade for at bagasjen ble sendt direkte, og vi kunne hente ombordstigningskortet på transfersenteret i Riga.
Etter en lett lunsj og litt shopping, bar det ut til Riga-flighten som begynte en overraskende tidlig ombordstigning. Vi var heldige og hadde fått seter på rad to, og i sete 2F hadde jeg det godt med god benplass. Sjekk bildet under! Det var ingen som reiste Business Class og de tre opprinnelige Business Class-radene ble derfor fylt med oss menige Economy Class-reisende. Maskinen var ikke stappfull sånn som på reisen ned, men i underkant av 100 passasjerer og en kabinfaktor på rundt 75 prosent.
Det var YL-BBE som skulle ta oss nordover. Denne maskinen var relativt ny til Boeing 737-500 å være: bygget og levert til Air France i 1998 og overført til airBaltic i 2004. Setene hadde mørkeblå skinntrekk, men både setet i seg selv og trekkene var av en annen type enn på flyet ned.
Vi ble stående en stund, men var oppe i luften 20 minutter etter rutetid. Vi passerte masse flotte fly på vei mot rullebanen, men mest interessant var kanskje maskinene som stod parkert ved Turkish Airlines’ flytekniske senter. Flytiden ble beregnet til 2 timer og 50 minutter, og det ble en mye roligere tur nordover enn den reisen vi hadde vært med på sørover. Dessverre tok ikke kabinbesetningen kort på denne turen, og det ble derfor verken vått eller tørt på oss.
Vi landet på rutetid og ble busset fra flyet og inn til terminalen. På veien passerte vi en av airBaltics nye Boeing 757-200-maskiner. Disse har ikke kapasitet for å fly over Atlanteren, men jeg tipper at airBaltic på sikt vil tilby langdistanseruter til både øst og vest.
10. juli 2008, kl. 18.20:
airBaltic BT213 Riga (RIX)-Berlin (TXL),
Boeing 737-500
Vi hadde en drøy time til Berlin-flighten og måtte først komme oss gjennom transfer-sikkerhetskontrollen. Heldigvis hadde vi skrevet ut reisebekreftelsen fra airBaltic. Det var mange som måtte ut og sjekke inn på vanlig måte fordi sikkerhetskontrollørene måtte ha et skriftlig bevis på at man skulle reise videre. Vi gikk bort til transfersenteret og ba om å få skrevet ut ombordstigningskort. Det var ikke så enkelt: damen skjønte først ikke hva vi ville og mente at vi måtte gå direkte til utgangen med en gang. ”Run, run!” Men det var jo en time til avgang og vi skjønte ikke hva hun mente. Jeg ble forbanna på alt styret, men da en annen dame kom, ordnet det seg.
Det ble tid til en kaffe og et lite måltid før flyavgang. Denne gang gikk flyet fra den nye og flotte b-piren. Ombordstigningen begynte 20 minutter før avgangstid og ettersom vi brukte en gate med brotilknytning trodde jeg at det bare var å gå rett om bord i Boeing 737-500-flyet som stod ved gaten. Men neida. Vi skulle ned en egen gang i broen og ut i buss. Vi ble busset ut til nok et 737-500-fly, denne gang var det YL-BBH. Dette ble eldste fly på turen; bygget i 1991 til Aer Lingus og levert til airBaltic i 2005.
Også denne maskinen hadde mørkeblå skinnseter, men som på de andre flyene hadde airBaltic bare trukket dette over de opprinnelige setene. Midtsetene i dette flyet var bemerkelsesverdig små, akkurat som om de tidligere hadde vært en del av et Business Class-opplegg. Vi satt på rad 6, og benplassen her fremme var nesten like bra som på flyet fra Istanbul. Det satt en kar i Business Class og ellers var flyet ganske fullt.
Vi kom oss av gårde litt etter rutetid og fløy over på en time og 20 minutter. Distansen mellom Riga og Berlin er på 840 kilometer. Vi fløy ned mot Palanga på den litauiske kysten og videre ned mot Gdansk og nordvest-Polen før vi hadde en flott innflygning til Berlin.
Vi parkerte ved C-terminalen på Tegel som er en av fire terminaler på flyplassen. Denne terminalen, eller hallen, stod ferdig i 2007 og har et høyst provisorisk preg, men den er likevel ganske effektiv. Den er i hovedsak dedikert til Air Berlin, men brukes av flere andre lavprisselskaper.
I Berlin rakk jeg et kort besøk på Tempelhof-flyplassen som skal legges ned 31. oktober 2008.
Klikk her for å se bilder fra besøket.