Oslo - London, BA vs SAS

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Ville ikke ødelegge Value seats tråden, så jeg har laget en egen. Tråden pirret meg nemlig til å sjekke litt priser.

Jeg reiser en del til London og synes det er hyggeligst foran kabinen. Og så sjekket jeg Value seats tilbudet til Sas. Jeg flyr stort sett BA til LHR. I eksempelet har jeg sjekket OSL-LHR t/r 8-14/9.

Klasse Business:
SAS Business: 8.717,- t/r (flex)
BA Club Europe: 3.523,- t/r (fixed), 6.209,- (flex)

Skal ikke gå inn på noen diskusjon om hvem som er best. Jeg synes BA "kjører rundt SAS og selger pølser" på denne ruten. Andre synes noe annet. Og det er jo ok.

Men prisforskjellen er da helt borti alle staur og vegger? Servicen er jo rimelig lik, hvis man skyver preferanser til side.

Får SAS i det hele tatt solgt noen slike? Burde de ikke på et vis satt prisen litt ned, eller laget en restricted kategori?

Last edited:
Disse prisene er ikke sammenliknbare. SAS-prisen gjelder en fleksibel billett, det gjør ikke billetten hos British Airways.

SAS selger for øvrig bra med business-billetter til bl.a. London, Paris og Frankfurt. Jeg ville uansett ikke brukt 8.000 kr. for en flyreise til London i Business Class på en fritidsreise.

Jeg ville ikke brukt 3500 av egen lomme engang, intraeuropeisk biz er triste greier.
Kommer vel anpå hva alternativet er - hvis alternativet er 2995 for t/r i turist hos BA eller SK så kan det være verdt pengene (i form av bonus poeng/miles m.m.) Evt. hvis man skal ha med seg mye bagasje.

Godt poeng Flight Deck. Har faktisk ikke reflektert over det ettersom jeg stort sett ikke trenger fleksibilitet.

Men hvis de selger bra med Biz til LHR så er det jo brillefint, selv om det forbauset meg litt over middels mye. Så jeg setter meg heller ned og spiser en hatt eller to.

Dette er jo typisk prising ut i fra egen hub til en premiumdestinasjon med mange forretningsreisende. Samtidig har BA et konsept (som jeg forøvrig digger) med restricted business til en relativt mye lavere pris. Dette har ikke SAS på Europa såvidt jeg vet, men husker en gang de hadde det fra ARN, hvor mange kunne fly i biz en weekend i London for en grei penge. Det hadde sikkert blitt populært fra OSL også, hvis man kunne velge en slags weekend business saver billett og få restriksjoner og avslag i prisen.

Jeg benytter meg ofte av BA sin restricted biz til London og synes så absolutt det er et attraktivt tilbud, man får også like mange TP som om man hadde en full flex billett, noe som gjør det ganske overkommelig å får status i Executive club. Loungene til BA i T5 er også svært bra, og T5 er jo en mye bedre terminal enn den SAS benytter på LHR.

Back