• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oslo Las Palmas

Martin

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Planlegger en tur til Gran Canaria for å besøke en kamerat, og har en mor som er så snill at hun spanderer billetten (tenk..).
Hun har midlertid bedt meg om å finne en billett som er så billig som mulig.
Personlig kunne jeg tenkt meg å hoppe på SAS Braathens, men finner betydlig lavere priser.

eksempel: SK t/r ca. 4-4500 kroner
MyTravel t/r, en uke, ca. 2500.

Ser ut som det kan bli charterfly på meg.. Ser på sidene til Saga Solreiser at MyTravel bl.a benytter A330 til Kanariøyene. Benytter de evt. A320/A321 også??
Hvordan er komfort/seter ombord?
Er mat inkludert når man bestiller "Kun fly"??? (bor hos kameraten min)
Inflight Entertainment??

Muigens dumme spørsmål, men hittil i livet har jeg holdt meg til rutefly..
Uansett, så vil MyTravel gi meg en ny flytype/produsent i "boka", og det er jo alltid gøy.

Replying to Topic 'Oslo Las Palmas'

Originally posted by amatør

My Travel er som charterselskap flest.Traaaangt.Men billig.

Jeg prøvde også å hinte til at det kunne være litt trangt på et charterfly i fem og en halv time, men moren min brydde seg tydeligvis ikke om det. Da vil hun heller bruke 2000 mindre... Er vel ikke unormalt høy (ca. 180), men har noen ekstra kilo..

Finner du ikke noe med Britannia?

Reiser en med "kun fly" blir en ofte tildelt sete på de aller bakerste radene. Dete fordi da vet crew bla hvem det er som ikke har betalt for mat. Man kan sikkert bestille mat på forhånd. Jeg synes faktisk ikke det er store forskjellen på ruteflyet og charterflyet til Gran Canria, i allefall ikke verdt 2000,- kr når man ikke er nevneverdig /plagsom høy eller stor. SASBraathens rutefly til LPA har evl en kabin, prepack tax free, og matsalg ombord. Tror det er mindre "free stuff" der enn hos charterselskapene.
I katalogene og internettsidene til de ulike selskapene kan en på noen avganger bestille oppgradering, som koster ekstra, men med bedre plass. Vil anta at en der finner en høy gjennomsnitsalder. Hadde det vært meg hadde jeg reiste charter og spart penger.

Originally posted by DY

Reiser en med "kun fly" blir en ofte tildelt sete på de aller bakerste radene. Dete fordi da vet crew bla hvem det er som ikke har betalt for mat. Man kan sikkert bestille mat på forhånd. Jeg synes faktisk ikke det er store forskjellen på ruteflyet og charterflyet til Gran Canria, i allefall ikke verdt 2000,- kr når man ikke er nevneverdig /plagsom høy eller stor. SASBraathens rutefly til LPA har evl en kabin, prepack tax free, og matsalg ombord. Tror det er mindre "free stuff" der enn hos charterselskapene.
I katalogene og internettsidene til de ulike selskapene kan en på noen avganger bestille oppgradering, som koster ekstra, men med bedre plass. Vil anta at en der finner en høy gjennomsnitsalder. Hadde det vært meg hadde jeg reiste charter og spart penger.

KUN FLY = IKKE LANGT BAK hvis du har mat i tillegg
UTEN MAT = LANGT BAK men det har endret seg hos bl.a BLX hvor de nå sitter litt mer spredt, men hovedsaklig ja, langt bak.

Tror alle nå må bestille mat i tillegg til reise ...

Både Sterling og SAS Braathens flyr vel, men serivcekonsept og plassforhold er vel likt (Sterling) eller tett på (SKBU) på charterselskaper. Så det hele koker på en måte ned til om du vil fly A320 eller 737... satt på spissen selvsagt, men likevel. :)

Originally posted by BU595

Startour i DK siger at alle får mad på deres charterfly

Originally posted by jens

Originally posted by BU595

Startour i DK siger at alle får mad på deres charterfly

med andre ord både billigere, gratis servering og mulighet for å fly Airbus. :spin:

Har undersøkt litt videre.

Saga Solreiser: Flyr med MyTravel, betaler rundt 2500 (litt avhengig av hvilken dag jeg reiser), og mat må bestilles/betales utenom.

Star Tour: Flyr med Sterling eller Britannia, betaler ca. 3000, mat inkludert.

Maten ombord hos MyTravel lå på ca. 200 kroner (det dyreste alternativet. De hadde tre forskjellige), og når man legger sammen får man 400. Ser ut til at prisen vil bli omtrent den samme. Uansett, får vi vente og se. Først må jeg høre med kameraten min når han kommer hjem til jul.

Forresten. Er det noen som vet hva slags flytype Britannia benytter på til Gran Canaria?

Originally posted by Martin

Forresten. Er det noen som vet hva slags flytype Britannia benytter på til Gran Canaria?

Fra OSL har du ikke så mye valg da, siden Britannia Scandinavia kun har 737-800...

Originally posted by Martin

Ser ut som det kan bli charterfly på meg.. Ser på sidene til Saga Solreiser at MyTravel bl.a benytter A330 til Kanariøyene. Benytter de evt. A320/A321 også??
Hvordan er komfort/seter ombord?
Er mat inkludert når man bestiller "Kun fly"??? (bor hos kameraten min)
Inflight Entertainment??

MYTravel bruker Både A321 og A332/333 nå i vinter til Gran Canaria.
A332 blir vel brukt mest fra nå og til mars mnd da deres A333 skal fly hadji igjen for Garuda.
Men deres A332 HAR Inflight Entertainment i seteryggen noe A333 IKKE har. Synes det er grei med plass ombord på de maskinene. Har ikke fått prøvd A321 ennå, men rykte sier det at der er det trangt. Er vel Inflight Entertainment der også, dog fra skjermer i taket.
Anbefaler deg MYTravel med sin A332, NYDELIG flymaskin og BRA service og utvalg ombord.

Airbus 330.:)

Back