Oslo - Kirkenes - Murmansk - Arkhangelsk - St. Petersburg - Oslo

PW14

ScanFlyer Blue
Denne uka var det klart for en liten nordlig rundreise. Reisen startet med en begivenhetsløs flytur fra Oslo til Kirkenes. Den eneste overraskelsen, og gledelige sådan, var den nye terminalbygningen i Kirkenes. Veldig mye bedre enn sist jeg var der.

Turen videre til Murmansk gikk med minibuss. Et annet alternativ ville vært å fly direkte fra Tromsø til Murmansk med Aeroflot Nord, men siden jeg hadde et møte i Kirkenes var ikke det et alternativ. Widerøe som flyr strekningen Kirkenes - Murmansk flyr ikke på mandager, og ble derfor også forkastet.

Etter noen dager i Murmansk skulle jeg videre til Arkhangelsk. Her er fly virkelig eneste alternativ. Flyturen tar 1 time og 50 minutter; toget bruker 34 timer. Flyet jeg skulle reise med kom fra Tromsø til Murmansk og skulle videre til Arkhangelsk.

Problemet med russiske flyplasser er den totale mangelen på informasjon hvis man ikke kan russisk. Noen fortalte oss at flyet var innstilt, noe som ville være en katastrofe siden neste fly gikk først om to dager. Etter hvert ble det klart at flyet var forsinket. For å holde oss oppdatert på hvor forsinket, så ble løsningen å ringe noen i Norge som kunne sjekke Avinor sine sider for å se når flyet forlot Tromsø.

Flyet som trafikkerer denne strekningen er en Antonov 24. Man får virkelig følelsen av robusthet bare ved å se på doningen. Flytypen ble laget for å kunne klare seg i mer ugjestmilde strøk. Det å fly sovjetiskproduserte fly blir jo ofte sett på som "litt modig". Flyet virker imidlertid helt trygt, og det er ikke så forskjellig å være passasjer med en An-24 sammenlignet med andre mindre propellfly.

Vi fikk servert mat på veien. Standard flymat, med en litt russisk vri. Absolutt spiselig.

Jeg fikk ikke tatt så mange bilder av flyet, siden det var så mørkt, men her er et bilde av kabinen. Siden inngangen er bak, så er kabinen stengt med en dør mot den fremre delen av flyet.

show_image_stream.php


Turen fra Arkhangelsk til St. Petersburg foregikk i en Tupolev 134. Arkhangelsk ligger mye lenger sør enn Murmansk, og nå var det såpass lyst at jeg fikk tatt en del bilder før take off. Kvaliteten er så som så fordi jeg hadde rotet litt med innstillingene på kameraet, og at jeg var litt nervøs for at noen med uniform skulle komme og ta kameraet mitt.

Flybuss på russisk
show_image_stream.php


Terminalbygningen i Arkhangelsk
show_image_stream.php


Ikke det flyet jeg skulle reise med, men morsomt å få tatt bilde av det. IL-18.
show_image_stream.php


Mitt fly. Nydelig!
show_image_stream.php


På vei inn
show_image_stream.php


Dårlig beinplass ombord. Plassen ble enda dårligere når bordet ble slått ned.
show_image_stream.php


Framme i St. Petersburg.
show_image_stream.php


show_image_stream.php


Turen videre fra St. Petersburg til Oslo var det Norwegian som stod for. Jeg hadde to timer før Osloflyet skulle gå. Den tiden trenger man når man ankommer Pulkovo 1 og skal videre fra Pulkovo 2. Etter å ha ventet godt og lenge på bagasjen, må man komme seg til neste terminal. Jeg hadde aldri byttet terminal her før, og viste ikke hvordan det foregikk.

Det fantes selvsagt ingen informasjon på engelsk, og jeg måtte spørre meg frem. Til slutt fant jeg en gratis shuttlebuss som gjorde jobben. Det tar 15 minutter å kjøre rundt hele flyplassen til Pulkovo 2. Terminal 2 er bitteliten og køene kjempelange. Det er rett og slett ikke stedet å oppholde seg dersom man har kort lunte.

Heldigvis var ikke flyet til Oslo fullt, så jeg klarte å få meg et av de siste setene ved gaten. Flyturen til Oslo gikk som planlagt, og jeg landet 10 minutter forsinket.
 
Last edited:
Flott rapport og definitivt en av de mest eksotiske her inne, men bildene virker ikke.

(Ser ut som Europhoto ikke vil samarbeide. Prøvde å gå inn på bildene "manuelt" men da var det stopp et sted jeg måtte registrere meg/logge inn)
 
Flott rapport fra et noe 'eksotisk' område. Ser at det ikke er lukkede bagasjehyller i flyet - blir vel livlig etter litt turbulens da :)
 
Flott rapport!! Tror nok pulsen hadde vært litt høyere enn normalt hvis jeg skulle flydd innenriks i Russland :skep
 
Det var åpne bagasjehyller på både An-24 og TU-134. Det fungerte omtrent som en buss: man bare slengte fra seg bager og jakker der oppe. På TU-134 var det laget fordypninger i hylla slik at ting skulle holde seg på plass, mens det på An-24 var en helt flat hylle.

Vil tro det er problematisk når det er turbulens. Jeg la først fra meg laptopen der, men fant etterhvert ut at det var bedre å ha den på gulvet selv om det var trangt der. Ville ikke risikere å få den i hodet.

Vil tro at det ikke kan være noe stort problem når disse flyene har flydd i 40 år. Hvis folk fikk bagasjen i hodet så hadde de vel satt på noen dører. Må vi tro :skep
 
Kjekk rapport! Den tar meg tilbake til min eneste tur til Russland. Den gikk fra TOS til Murmansk (AN-24), fra Murmansk til Moskva (TU-154), og fra Moskva til Arkhangelsk (TU-134). Returen var noe mer konvensjonell med ruting ARH-MMK-TOS (AN-24).
 
Flott rapport og interessante bilder for en som er veldig interessert i rusissk/sovjetisk luftfart. Så du tilfeldigvis registreringen på IL-18 maskinen og husker du den evt. nå?

Espen hilser
 
Flott rapport og interessante bilder for en som er veldig interessert i rusissk/sovjetisk luftfart. Så du tilfeldigvis registreringen på IL-18 maskinen og husker du den evt. nå?

Som en uerfaren spotter så merket jeg meg ikke registreringen. Men når jeg ser nærmere på originalbildet så ser det ut som om reg.nr slutter på 79 eller 19. Har prøvd å finne en liste over flyene til NPP Mir for se om jeg finner dette, men finner veldig lite informasjon om NPP Mir bortsett fra noen bilder her og der. Hvis noen vet noe mer om selskapet så er det interessant. Flyet er i alle fall russiskregistret siden det er et russisk flagg bak reg.nr.

Når det gjelder Tupoleven så er skal det være denne: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6095596&nseq=12

Morsomt at det var en med gammel Aeroflot-design. Flyet ser ut til å ha flydd for Volga Avia helt frem til i sommer.
 
Ok PW14, jeg skal sjekke etter i mine bøker og andre steder (blir nok ikke før på nyåret). Hvordan var støynivået ombord i AN-24 og TU-134?

Espen hilser og ønsker god jul!
 
Back
Top