Re: Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner
Som vanlig har mitt regneark kommet ut med noen interessante tall.
La oss først prognosen for hele året for de tre:
CPH 21,4 millioner - en økning på rundt 550 000 passasjerer fra 2006
OSL 18,9 millioner - en økning på rett over 1,2 millioner passasjerer fra 2006
ARN 17,8 millioner - en økning på rett under 240 000 passasjerer fra 2006
Så passasjervekst fra samme periode i fjor
CPH +374 153 passasjerer
OSL +828 465 passasjerer
ARN +157 399 passasjerer
Jeg har også fulgt tallene for tolv måneders rullende (summen av de tolv siste måneder), og da er tallene:
CPH 21 251 649
OSL 18 500 644
ARN 17 695 321
Nå begynner forskjellen å bli så stor mellom ARN og OSL at hvis all trafikk hadde blitt innstilt på OSL i desember, så hadde nesten fremdeles OSL vært større for året. Med andre ord så passerte OSL på siste dag i august sin designkapasitet + 1 million.
Denne tolvmånders rullerende kan jeg nå følge helt tilbake til utgangen av 2004. Hvis man sammenligner tallene ved utgangen av 2004 med siste måneds tolvmåneders rullende verdi, så dukker interssante aspekter opp:
- Avstanden mellom CPH og OSL har minsket med 1 418 120 passasjerer, med andre ord nå er OSL 87,1% av CPH og ved utgangen av 2004 var tallet 78,1% - en minskning i avstand med 9,0 p.p.
- Avstanden mellom CPH og ARN har øket med 775 615 passasjerer, med andre ord nå er ARN 83,3% av CPH og ved utgangen av 2004 var tallet 85,4% - en økning i avstand med 2,1 p.p.
- ARN har tapt i perioden i forhold til OSL med 2 193 735 passasjerer, med andre ord var OSL var 104,6% av ARN og ved utgangen av 2004 bare 91,5% - en økning i OSLs favor på 13,1 p.p.
Som illustrasjon legger jeg også ved utviklingen i den tolv måneders rullende for de tre.
Eneste trøsten nå for rampegutta er at det kan hende at vi ikke bryter 25-millionersgrensen før T2 er online.
