Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Re: Oslo - Fagernes legges trolig ned (Statsbudsjettet 2015) Hva nå med Leirin?

Så løysinga di er å sende alt å alle via Gardermoen/Oslo, legge ned alt som dere trur og som i deres øyne ikkje ser lønnsomt ut utanfor Oslo. Å knabbe mest mulig til dere på bekostning av distrikta.

Oslo-Fagernes med fly er ikke god distriktspolitikk!

Dette er forøvrig chartertrafikken i vinter:
Charter vinteren 14/15

England
Thomson Airways flyr charter t/r London hver søndag i perioden 14/12-14 - 08/03-15

Ankomst Fagernes lufthavn 19:10, avreise til London Gatwick 20:25.
Turoperatøren Crystal Ski administrerer billettbestilling, informasjon om bestilling av enkeltseter vil vi legge ut så snart det er klart.
For bestilling av chartertur til Norge se: http://www.crystalski.co.uk/ski-resorts/norway-ski-holidays/

Tyskland
Air Berlin flyr charter t/r Düsseldorf hver lørdag i periosen 21/12-14 - 28/02-15

Ankomst Fagernes lufthavn 14:20, avreise til Düsseldorf 15:35.
Turoperatøren Troll Tours administrerer billettbestilling.
Bestilling av enkeltseter: via mail til info@trolltours.de eller via fax til 0047-2982 9221 20
Priser: 149 Euro pr person en vei. Muligheter for forbindelse til Hamburg, München m.f.
For bestilling av chartertur til Norge se: http://www.trolltours.de/norwegen.html

De kan sette opp gratis busstransport ifra Oslo til Fagernes, og sikkert sitte igjen med en god besparelse allikevel.Reiseselskapene kan da lande hvilken maskin de vil på OSL. Så er vel alle happening, uten om de 3 som bruker ruta jevnlig;)

Endelig tok man til fornuften.

Skal ikke uttale meg som ekspert på området, men å si at det er en katastrofenyhet for reiselivet er vel å ta i?

Jeg tillater meg å sammenligne denne situasjonen med situasjonen på Dagali Lufthavn for noen år tilbake. Vi har hatt hytte på Dagalifjell siden 1991, og jeg kan godt huske den jevne strømmen av charterfly med briter og tyskere på vinterstid på slutten av 90- og begynnelsen av 2000-tallet. I sitt beste år reiste 8.870 mennesker til og fra Dagali lufthavn, mer enn hva Fagernes noen gang har hatt (etter hva jeg kan se). Allikevel ble flyplassen lagt ned ettersom driften ikke var lønnsom og flyplassen ikke var statseid med anbudsruter, men jeg kan ikke si jeg har opplevd at reiselivsnæringen i regionen har lidd store tap. Jeg vil heller si tvert imot! Dagali lufthavn kan fungerer nå som base for Dagali Opplevelser, en aktivitetsbedrift som tilbyr en haug med ulike motorsportaktiviteter sommer og vinter, samt aktiviteter som rafting, paintball, rapellering etc. Rafting har foregått i Dagali lenge før flyplassen ble lagt ned, men etter dette har bedriften økt sitt tilbud og nedslagsfelt betraktelig. Flere av aktivitetene foregår på flyplassens områder, og jeg tør påstå at dette er en like fornuftig bruk av arealet som "kommersiell" flyplassdrift. Dagali lufthavn kan jo også fortsatt ta imot GA, men dette skjer på en avgrenset del av rullebanen. Jeg tror en bedrift som Dagali Opplevelser kan tilføre minst like mye verdier til regionen gjennom hele året som hva noen dyrkjøpte flylass med tyske og britiske skiturister kan.

La oss bare innse det - man kan ikke forvente å kunne fly til enhver krik og krok av dette landet dersom de ligger innen rimelig avstand fra landets hovedstad, og dersom alternative er akseptable. Jappetidens ivrige og noe tunnelsynte lokalpolitikere burde nok ha tenkt seg om noen ganger før de bestemte seg for å bygge både Dagali og Fagernes lufthavner, attpåtil nesten samtidig. Det er selvfølgelig trist for reiselivsnæringen og flyentusiastene i Fagernes og omegn dersom flyplassen til slutt må legges ned, men det finnes mange alternative bruksområder for en nedlagt flyplass, og jeg er sikker på at det ikke er dødsstøtet for reiselivet å miste noen flyavganger i løpet av året. Turoperatørene som arrangerer charterflighter til Fargernes vil helt sikkert også kunne arrangere busstransport Gardermoen-Fagernes.

Last edited:

Dagali og Fagernes konkurrerte vel til ei viss grad mot kvarandre?

Fagernes vart vel bygd som erstatning for at Valdresbana vart lagt ned. Opprinneleg skulle dette vere ein kortbaneflyplass, men Dansk Familieferie (?) kom på bana og fekk utvida flyplassen til lang bane.

Dagali og Fagernes konkurrerte vel til ei viss grad mot kvarandre?

Fagernes vart vel bygd som erstatning for at Valdresbana vart lagt ned. Opprinneleg skulle dette vere ein kortbaneflyplass, men Dansk Familieferie (?) kom på bana og fekk utvida flyplassen til lang bane.

Jo, det var nok en del konkurranse, særlig med tanke på at Dagali åpnet i 1985 og Fagernes to år etterpå. Dagalis rullebane ble også forlenget til 1800 meter i 1988, hvilket selvfølgelig hadde stor betydning for chartertrafikken. Husker de tok ned BAe 146-300/Avro RJ100 og andre fly i samme størrelse, og har også sett bilde av en Braathens SAFE 737 der.

Forskjellen mellom Dagali og Fagernes er vel at på Dagali var aldri staten involvert. De har aldri eid flyplassen, og hadde heller aldri anbudsruter. Hol kommune og Nore og Uvdal kommune eide flyplassen sammen, og etterhvert flere Hallingdalkommuner i tillegg. Dagali hadde konsesjonsruter med varierende hell, men så vidt meg bekjent hadde staten ingenting med dette å gjøre. Rullebanen ble utvidet for å skaffe inntekter gjennom chartertrafikk siden konsesjonsrutene viste seg å ikke fungere spesielt bra.

Kjenner ikke til prosessene rundt vedtak og bygging av Dagali og Fagernes lufthavner da jeg ikke engang var påtenkt på den tida, men skulle gjerne likt å vite mer om hvorfor disse to flyplassene ble bygget, omtrent samtidig, som om politikere i Buskerud og Oppland var på hver sin planet.

Last edited:

Endelig noen som har fornuft til å legge ned dette pengesluket.. Bra!

Endelig noen som har fornuft til å legge ned dette pengesluket.. Bra!

Det høres ut som at det er bra du ikke hvet hvordan inntjeningen gennerelt på resten av småflyplassene i Norge går økonomisk hører jeg.....

Det høres ut som at det er bra du ikke hvet hvordan inntjeningen gennerelt på resten av småflyplassene i Norge går økonomisk hører jeg.....

Man boer nok se pa strukturen paa de statsstoettede flyplassene, da veinettet er blitt betydelig bedre mange steder siden flyplassene ble blygget. Det har mer for seg aa ha ruter til perifere steder paa Vestlandet og i Nord-Norge enn til Fagernes, hvortil tidsbesparelsen er liten iforhold til vei.

Naivt spørsmål: Har noen vurdert om det kunne vært mulig å få til noe fra utlandet med de 10 MNOK? OSL virker nokså meningsløst, mens hvis man kunne fly folk andre steder, kunne man kanskje ha bedre belegg?

Jeg prøver å få med meg folk på å arrangere en internasjonal konferanse deromkring i 2019, med 4-500 deltakere (sånt krever en del planlegging) og det er klart at for å få det til må vi både ha charter for å få folk inn og ut på de mest intense reisedagene, men også daglige flygninger for å ha et tilbud til de som reiser på litt odde tider...

I November 2014 var det gjennomsnittlig 9 passasjerer som dro eller ankom hver dag (272 totalt) så det sier vel litt om behovet

Selv om anbudsruten forsvinner, ser det ut som Avinor kommer til og sponse Fagernes Lufthavn noen år til. Litt usikker på hva annet enn et par ukentlige chartere som kommer til og bruke flyplassen?

https://www.regjeringen.no/no/aktue...drift-ved-fagernes-lufthamn-leirin/id2462678/
I 2016 skal Avinor dekkje kostnadene for drift av lufthamna. I 2017 skal lokale aktørar dekkje delar av driftskostnadene og i 2018, halvparten av Avinors kostnader

Det som er litt snedig, er at regjeringspartiene prøver å få dette til å se ut som om de redder flyplassen fra nedleggelse ... en nedleggelse som de selv har stemt igjennom...

Det som er litt snedig, er at regjeringspartiene prøver å få dette til å se ut som om de redder flyplassen fra nedleggelse ... en nedleggelse som de selv har stemt igjennom...

Er det ikke det som kalles politikk😊

Ser ut som endel av planen er og sesongstenge flyplassen så den bare skal være åpen om vinteren

Det er helt korrekt. Lufthavnen vil kun driftes i vintersesongen, slik at regionen kan ta i mot skicharter fra Europa (i dag primært fra UK) til alpinanleggene i Valdres og Hallingdal. På sikt (senest 2019) skal lokale krefter overta, ellers blir det permanent stenging.

Espen

Back