Oslo-Berlin-Oslo med "DY B738 vs. B(MW)730DA xDrive"

HS-TLD

ScanFlyer Silver





Noe inspirert av Someone`s flotte «Fly vs Bil» - tenkte jeg å dele en liten tur jeg og Reisemakker hadde nylig. Hadde ikke opprinelig tenkt å skrive noe rapport, men det ble da et par bilder fra turen - så hvorfor ikke en liten rapport...
Har også for de interesserte, brukt Someone`s oppsummering rundt hans tur, (håper det var greit Someone (?)...;)) og sammenlignet litt der det gikk an.

Bakgrunnen for turen var å hente opp en bil for en god kompis som er ganske auto-fil. Bilen var kjøpt ny hos BMW-forhandler Melkhus i Dresden. Leie av bil for å komme oss de ca. 17 milene det var fra Berlin til Dresden måtte også til, og valget falt her på selskapet Sixt. Hotell Hilton i Dresden kom opp med fine priser, og hotellet ble booket et par dager i forveien til ca. 125€ natten inkl. oppgradering til «Executive Room» med lounge og frokost. (Betalte vel 35 euro for oppgraderingen)

Flymessig falt valget på Norwegian som hadde direkte flight til Berlin for hyggelige 599,- NOK. (one-way)

(Her er det noe fly, noe hotell og noe bil. Moderator(er) får evt. flytte rapporten til passende sted hvis TripReports er feil.)


Reisen starter ved Asker ST. mandag 01.04.2013 og flytoget opp til OSL:





Flott vær denne morgenen:



Innsjekk foregikk kjapt og greit på automat:



Etter en rask sikkerhetssjekk, bar det innom tax-free og rett til Seafood Bar for litt mat og drikke:





Blitt en liten tradisjon med «Smørgåstårtan» her etter hvert. Reisemakker koste seg med en øl, mens undertegnede holdt seg til alkoholfritt.



 
Last edited:




Boarding gikk raskt da belegget på denne turen var rimeligt lavt. Syns å høre at det ble nevnt 80 pax eller noe sånt av crewet.



Kabinen sett fra vår rad:




Nå har vel ikke denne maskinen de nyeste setene – men makan til dårlig benplass har jeg ikke opplevd før. (er til info 183 cm. Høy) At den tidligere brystkassen nå har sunket «noe» ned – og lager lite plass for bordet - får jeg ta på egen kappe…;)





 
Safety demo rett før pushback som var 4 minutter før oppsatt tid:









Nok en DY som hadde take-off rett før oss:





Så var det oss:









i og med at vi hadde inntatt noe mat på OSL - gikk vi rett og slett for litt kaffe & vann...(+ at vi ikke hadde annet en bordet i midtsetet å legge noe på...;))







Etter noe tid over Tyskland begynte man nedstigningen. Om litt kunne man se at tysk, snødekt mark åpenbarte seg. Hadde ikke helt "godfeelingen" ift. at bilen vi skulle hente selvfølgelig sto på sommerhjul....







 
On short final...



På bakken samt et par observasjoner frem til gate:







@ Gate



Med kun håndbagasje og lite pax var vi straks ute. Med unntak av forferdelig benplass var dette en fin tur med DY. Hyggelig å smilende crew, som besto av - så langt vi kunne se/høre - en blanding av nordmenn og svensker inkl. flightdeck. Her sees forøvrig terminalbygningen:



Videre gikk veien innom nevnte bilutleie for å plukke opp leiebilen. Vi hadde bestillt en 3-serie Touring, og fikk nettopp det. Bilen var forøvrig spell ny den òg...





Turen fra Berlin gikk relativt smertefritt og radig. Etter ca. 1:15 var vi på hotellet. Hotellet disponerer en ganske stor del av garasjeanlegget under nabobygget - som er et lite kjøpesenter. Her er hotellets fasade:





Lobby:



Inngang nattklubb samt minibank. (Taktisk plassert...?)



Frokostsalen:



Baren:



...hvor det ble noen av disse...(Remy Martin XO)





Loungen: (som vi aldri prøvde...)



Fellesområde på "Executive Floor":

 
Last edited:
"Frauenkirchen":



Nattbilde - Hentet fra Wikipedia:



Muligheter for guidet tur med hest & kjerre var det også:





Fra gaten som gikk parallelt med hotellet. Mange koselige restauranter og barer:







Hotellet hadde også tilknyttet en Biff-restaurant. Middagen ble derfor inntatt her...







Litt av utvalget:









Artig meny:



 
Ferskt og godt brød ble tilbudt:



Forreter - her representert med Beef Carpacchio og Chicken Scewers:



Hovedrett - en noe liten biff, men de kompenserte godt med mye tilbehør. Biffen var MEGET god!





Dessert og litt mer øl ble inntatt over gaten på dette stedet:











Det ble tidlig kvelden, og dagen etter frokost (Fantastisk bra frokostbuffe - dessverre ingen bilder...) gikk turen til Sixt (som lå rett bortenfor forhandleren) for tilbakelevering av leiebil, samt henting av BMW. Her er et bilde av selve sjappa:



Etter signering, og utlevering av bil måtte jeg bare ta noen bilder....Grom vogn:















Første gang (og trolig siste...;)) jeg henter ut en speller ny bil...

 
Etter en litt rolig "innkjøringsperiode, var det bare å aktiver Cruise-controllen å nyte turen. Head UP ses også her:



Jaggu gikk ikke selveste autobanen rett igjennom en flyplass gitt...Slik blir det bilder av - selv i fart...







Denne karen sto og viste seg frem for oss:





"So far so good." Her har vi nådd grensen til Danmark. Tok like godt beslutningen om å kjøre helt hjem her da formen føltes bra:



Storebæltbroen og Kielferja som nettopp har passert:





Etter å ha passert "hele" Danmark samt CPH, var det gjennom kjent tunnel og ut på nok et landemerke for deretter å betale seg inn i Sverige:



Bilen begynte å lure på om det ikke var tid for en pause snart...;)



Hjemme på gårdsplassen etter 156 kjørte mil. Vi brukte nøyaktig 15 timer inkludert alle spise/drivstoff/pissepauser. Fantastisk bil, og jeg tar gjerne turen igjen. Du kan se noe mer detaljert info om bilen HER.



[size=+2]
Oppsummering[/size]​


(Låner "oppsettet" til Someone her...)


TID:


Vi var hjemme etter 15 timer med bilen. Turen med fly - dør til hotell tok 8 timer, altså 7 timer kjappere med fly.....og flyet vinner


KOMFORT:



ENIG med Someone - bilen vinner! (med unntak i at benplassen var ganske lik i hans sammenligning kontra vår særdeles dårlige benplass på DY) BMW`s Comfortseter er etter min mening bilverdenens aller beste seter....


BAGGASJE:


Enig med Someone`s opplevelse.... Her får du med deg nesten alt du vil. Bilen vinner....


UNDERHOLDNING/TING Å FINNE PÅ:


Ganske likt som Someone nevner. Internett i begge deler samt en utrolig bra naviskjerm i BMW`en....Langt bedre utsikt i fra flyet, og kårer flyet til vinner selv om det er ganske likt...


SERVERING:


Her vinner jo flyet selvsagt. Dog har tyskerne "gromme" bensinstasjoner, med skikkelige restauranter, og meget bra mat. (Som "Buy Off Board"....)


PRIS:



Tja...i mitt tilfelle var det nok flyet som vant. (til forskjell fra Someone`s regnestykke...) Fraktkostnaden på bilen beløp seg vel til rundt 2500,- NOK (Ikke medregnet hotell, mat under oppholdet etc.)


NORWEGIAN:


DY leverte bra som vanlig, men benplassen ombord på LN-NOQ er ikke bra i det hele tatt...



HILTON DRESDEN:


Veldig fint hotell - jeg bor svært gjerne her igjen!



DRESDEN BY:


Nå hadde ikke vi særlig med tid til utforskning, men hit kommer jeg gjerne tilbake igjen. Tror det må være ganske koselig rundt i byen spesielt på sommerstid...



BMW 730 DA xDRIVE 2013:


Overlegen det meste spør man meg.... Kunne jo gjerne vært en bensin V8 for å komplettere følelsen....



TOTALT:


Nå var jo vårt reisemål i dette tilfellet noe lenger unna Someone`s sitt, og jeg vil i så måte være enig i at flyet er å foretrekke. Distansen Someone reiste har jeg tatt mange ganger med bil, og avhengig av tid på døgnet vil jeg påstå at bil - om ikke annet - er nesten like raskt fra dør til dør. (Jeg har kun kjørt nattestid, og med litt spenstig/tung høyrefot til tider vel å merke...;))

Som nevnt av Someone så vil man jo også være langt mer "fresh" og uthvilt ved å reise med fly. Ergo vil jeg si at fly totalt sett er å foretrekke...​



Takk for at du leste!


HS-TLD
 
He he, hyggelig å kunne være til inspirasjon....ryktene sier at noen har klart å kutte ytterligere noen minutter ned på tiden OSL-CPH siden rapporten min ble skrevet.

Grom kjerre

Blitt en liten tradisjon med «Smørgåstårtan» her etter hvert. Reisemakker koste seg med en øl, mens undertegnede holdt seg til alkoholfritt.





[/center]

Glemte de rekene eller var det sitronsmørbrød dere kjøpte? :drunk:
 
Kjekk rapport - takk for den!

Når det gjelder Dresden og å komme tilbake på sommeren for utforske mer, så kan kanskje det vurderes. Bortsett fra alle de monumentale gjenoppbyggede bygningene i strøket rundt operaen, så ble resten av byen i DDR-tiden nybygget som en sosialistisk mønsterby, og i dag oppfattes en slik by som steril og kjedelig. (Ser litt av det samme i det østlige Berlin).

Om sommeren synes jeg Dresden fremstår som en turistfelle; det vrimler av gruppeturister på omvisning til fots i den historiske delen av byen.
 
Takk for nok en flott report fra denne karen. Deilig bil, men enig med deg - en bil som dette trenger to ekstra sylindrene og bil-drivstoff ^_^
 
Flott produsert nok en gang, takk! Kan vi ikke snart gå ut på langtur igjen (dvs. du reiser på langtur og skriver trip report :D )?
 
Takk for fin rapport.
Comfortsetene til BMW slår det meste, ingen tvil om det. Regner med du valgte en temmelig lang utstyrsliste?
DY og BMW er like på et punkt. Inngangsprisen kan virke "lav", men det er alle tilvalgene man bare ha som gjør kjøpet dyrt (men da har man kommet så langt i prosessen at det ikke er noen vei tilbake).
 
He he, hyggelig å kunne være til inspirasjon....ryktene sier at noen har klart å kutte ytterligere noen minutter ned på tiden OSL-CPH siden rapporten min ble skrevet.

Grom kjerre…

Takk for det Someone!

Ja, Oslo – København kan unnagjøres overraskende raskt…;)




Glemte de rekene eller var det sitronsmørbrød dere kjøpte? :drunk:

Hehe…hva mener du?? Ser du ikke alle de 3 rekene…;) ?



Veldig bra! Grattis med bil! Takk for titten.


Takk skal du ha LNv22!

(Ikke bil til meg vel å merke – kun transportør denne gangen…)



Kjekk rapport - takk for den!

Når det gjelder Dresden og å komme tilbake på sommeren for utforske mer, så kan kanskje det vurderes. Bortsett fra alle de monumentale gjenoppbyggede bygningene i strøket rundt operaen, så ble resten av byen i DDR-tiden nybygget som en sosialistisk mønsterby, og i dag oppfattes en slik by som steril og kjedelig. (Ser litt av det samme i det østlige Berlin).

Om sommeren synes jeg Dresden fremstår som en turistfelle; det vrimler av gruppeturister på omvisning til fots i den historiske delen av byen.


Takk for tilbakemelding DCHalvorsen!

Området vi var i (rundt Frauenkirchen og operaen) fremsto i alle fall veldig koselig for oss, spesielt ned mot elven. Det lille vi så ellers når vi kjørte igjennom byen kan jeg for så vidt være enig i at så «kjedelig» og typisk «øst» ut. Tror deg så gjerne ift. dette med turistfelle om sommeren – kanskje legge en evt. reise dit i slutten av august eller lignende for å unngå høysesongen?

Takk for info, og for at du leste!



Takk for nok en flott report fra denne karen. Deilig bil, men enig med deg - en bil som dette trenger to ekstra sylindrene og bil-drivstoff ^_^


Takk skal du ha SudCaravelle!

Ja, det ble nesten en 2011 750i xDRIVE med bil-drivstoff på kompisen, men «fornuften» seiret…..kanskje neste gang…;)




Fin sammenligning, takk for titten


Takk for tilbakemelding Discus – setter pris på det!




Takk for titten - den var verdt å lese og skue bildene hele veien.

Jan


Takk skal du ha Jan – hyggelig at du likte rapporten!



Flott produsert nok en gang, takk! Kan vi ikke snart gå ut på langtur igjen (dvs. du reiser på langtur og skriver trip report :D )?

Hehe…:colgate:….skulle gjerne ha tatt en langtur igjen – kanskje det blir en liten gjenforening med QR til Bangkok om ikke så alt for lenge, men den ruten er jo såpass godt dokumentert her inne nå at det ikke er sikkert at det blir noen rapport…(det er ikke sikkert at jeg skal nedover enda, men muligens…)

Takk for at du leste petter380! :up:



Takk for fin rapport.
Comfortsetene til BMW slår det meste, ingen tvil om det. Regner med du valgte en temmelig lang utstyrsliste?
DY og BMW er like på et punkt. Inngangsprisen kan virke "lav", men det er alle tilvalgene man bare ha som gjør kjøpet dyrt (men da har man kommet så langt i prosessen at det ikke er noen vei tilbake).


Hei Dag – takk for tilbakemelding!

Jada, ganske lang liste på bilen…dog ikke absolutt alt…(legger ved listen under)

Helt riktig som du sier; Relativt lav inngangspris, men «må ha» utstyr er dyrt… Nå sparer man jo imidlertid ganske mye på utstyrsprisen/totalprisen ved egenimport, og således sitter man igjen med en noe bedre følelse.

Takk for at du leste!


 
Super rapport! Takk for den!!

Hvor mye penger sparer man på å kjøpe i Tyskland og importere sammenlignet med å kjøpe i Norge?
 
Super rapport! Takk for den!!

Hvor mye penger sparer man på å kjøpe i Tyskland og importere sammenlignet med å kjøpe i Norge?
Takk for fin tilbakemelding!

Man sparer såpass at det er verdt turen og litt til...;)

Takk for at du leste BF!
 
Back
Top