Oslo - Bergen 6.største flyrute i Europa

Hurum

ScanFlyer Gold
Oslo - Bergen 6.største flyrute i Europa

Oslo-Bergen sjette største i Europa

På ti-på-topp-listen over flyruter i Europa, troner Oslo-Bergen på en sjetteplass over ruter innad i Europa. Ruten ligger på en sjuendeplass hvis den eneste ruten ut av Europa, London-New York, regnes med.

"Det viser hvor viktig fly er i Norge, men det er overraskende. Mange flere reiser pga. priskonkurransen i luften. Bergen får også mye trafikk inn fra utlandet via Oslo," sier lufthavndirektør Dag Jarle Aksnes på Flesland.

Mellom Oslo og Bergen flyr 54.471 passasjerer pr. uke, slått med knappe 300 passasjerer på ruten mellom London og Paris. På toppen av listen troner Madrid-Barcelona med 148.627 passasjerer, etterfulgt av London-New York (83.846 passasjerer), Roma-Milano (82.420), Paris-Toulouse (62.012) og Paris-Nice (57.084). Oslo-Bergen er større enn både London-Amsterdam, Oslo-Trondheim og London-Dublin.

Kilde: Avinor/OSL

Re: Oslo - Bergen 6.største flyrute i Europa

Dette er hyggelige tall for Bergen. Er det noen som kjenner til hvordan Oslo-Stavanger og Oslo-Trondheim kommer på en slik liste?

Hva skal alle gjøre i Bergen????

Originally posted by EB

Hva skal alle gjøre i Bergen????

Kanskje de bor der allerede og vil vekk ! :colgate: :colgate:

Eg ve te Bergen, ve te Bergen med det samme.
Der har eg det så fisken i vannet:
Vått og kaldt, og breiflabb overalt.
....

har ikke klart å finne noen trafikktall for Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger. Antall passasjerer ved de ulike flyplassene bør imidlertid kunne gi en indikasjon på trafikkmengden. Tallene gjelder for januar-september 2006 (Avinor).

Bergen: 2 046 527
Trondheim: 1 665 581
Stavanger: 1 428 178

"Eg ve te Bergen, ve te Bergen
med det samme.
Der har eg det så fisken i vannet:
Vått og kaldt,
og breiflabb overalt...."

Originally posted by Desk pilot

har ikke klart å finne noen trafikktall for Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger. Antall passasjerer ved de ulike flyplassene bør imidlertid kunne gi en indikasjon på trafikkmengden. Tallene gjelder for januar-september 2006 (Avinor).

Bergen: 2 046 527
Trondheim: 1 665 581
Stavanger: 1 428 178

Hva slags tall er dette? pax hittil i år på de ulike lufthavnene?

Oi, oi. Noen som vet hvordan dette ligger an i antall flybevegelser? Har telt 6 737'er mellom Bergen og GM på engang et par ganger da jeg jobbet på flesland(3 hver vei).

Originally posted by JohnnyEagle

Oi, oi. Noen som vet hvordan dette ligger an i antall flybevegelser? Har telt 6 737'er mellom Bergen og GM på engang et par ganger da jeg jobbet på flesland(3 hver vei).

Har ikke SK rundt 20 avganger daglig hver vei?

Norwegian har vel opptil 12 daglige avganger hver vei mellom Oslo og Bergen. Finner 18 daglige avganger hos SAS på samme strekning....totalt ca 30 fly i hver retning på ukedagene.

Jo, SAS har 20 daglige flighter hver vei, pluss Norwegian sine 10, så det er mange fly.

Så har vel scoopen (Benair C208) en daglig (nattlig) rute :)

SAS reklamerer med 19 daglige avganger OSL-BGO.

Ja har ikke klart å finne 20 daglige avganger med SAS mellom byene.

Det som egentlig er interessant er hvor mange det er i løpet av en uke.. syns jeg vaffal :)

Ja, dette er pax-tall for de ulike lufthavnene i perioden januar-september 2006. Tallene er hentet fra Avinors side for trafikktall.

Originally posted by Desk pilot

Ja, dette er pax-tall for de ulike lufthavnene i perioden januar-september 2006. Tallene er hentet fra Avinors side for trafikktall.

Men disse tallene stemmer ikke helt overens med tallene som kommer frem på denne tåden:

20 største skandinaviske lufthavner...

De tallene gjelder t.o.m 01.08.06 mens de du presenterer gjelder t.o.m september.
Men dine tall er gjelder kanskje innenrikstrafikken? :question:

Jeg har vist oppgitt verdien for kommet/reist innland, og ikke det totale passasjerantallet. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilen MD11.

Korrekte tall for terminalpassasjerer (ekskl. transitt innl/utland og offshore):

Bergen: 3 129 302
Trondheim: 2 351 215
Stavanger: 2 297 914

Back