OSL trenger mer cargoplass og ønsker rive GA-terminalen

Someone

Moderator
Medlem

OSL opplever en kraftig økning i cargotrafikken og trenger mer plass. Nytt sjømatsenter er planlagt på dagens område og man ønsker rive den gamle GA terminalen for å bruke området til frakt. GA trafikken vil da bli flyttet til området ved det gamle tårnet

http://www.hangar.no/oslo-lufthavn-trenger-mer-plass-river-historisk-bygning/
Vi ønsker å rendyrke eksisterende fraktområde til sjømatrelatert logistikk. Flyplassen opplever nå den største veksten i flyfrakt i Europa og det forventes videre vekst i årene som kommer. Det som nå planlegges er oppstillingsplasser for fly og det legges til rette for nye og eksisterende etableringer av flyfraktrelatert virksomhet på Oslo Lufthavn sier kommunikasjonssjef Joachim Wester Andersen i Oslo Lufthavn til Romerikes Blad.

Det er den gamle charterterminalen som i dag går under navnet GA-terminalen som nå skal rives. Bygget ble oppført som hangarer av tyskere under krigen, før det i 1972 ble bygget om til terminalbygg. Frem til hovedflyplassen åpnet i 1998 var dette terminalbygget som ble benyttet av flyselskapene som trafikkerte på Gardermoen.

Re: OSL trenger mer cargoplass og ønsker rive GA-terminalen

Siden jeg liker å få ting inn med teskje..

I dag, så foregår det aller meste av cargo, på cargo området, altså mer eller mindre rett over 01L/19R i forhold til GA terminalen?!

Blir det ikke litt krøllete logistikk av slikt?

Kanskje man ønsker å skille fisk fra annen frakt?
Etter å ha fått tilsvinet koffert med fiskslo flere ganger på nordnorge-reiser, så ønsker jeg det velkommen...

Kanskje man ønsker å skille fisk fra annen frakt?
Etter å ha fått tilsvinet koffert med fiskslo flere ganger på nordnorge-reiser, så ønsker jeg det velkommen...

Det har ikke noe med det å gjøre, og her høres det mer ut som noen har sendt fisk med bagasjen sin. Fisk som cargo kommer ikke i nærkontakt med kofferten din

Dagens frakt område skal rendyrkes til fisk og frakt tilknyttet passasjerfly. Det nye området har til hensikt å håndtere flyrelatert logistikk som ikke er tilknyttet passasjerfly og etablering av nye logistikk aktører.

Slik jeg skjønner er det ikke plass til å utvide dagens område til å få plass til alt

Posten har vel også sin operasjon med west air europe fra GA siden, og GA trafikk kan vel ikke være allverden? Reiste fra GA nå i februar, og vår gruppe var de eneste sjelene den dagen og dagen etterpå. OSL har vel en VIP fasilitet på pax siden som GA kan benytte?
Dette ser jeg bare fordeler av for OSL, men hva skjer om plutselig lakseprisen skulle falle? Hvem betaler frakten i dag?

Hva med Politihelikopterene, skal hangar her også rives?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:

Posten har vel også sin operasjon med west air europe fra GA siden, og GA trafikk kan vel ikke være allverden? Reiste fra GA nå i februar, og vår gruppe var de eneste sjelene den dagen og dagen etterpå. OSL har vel en VIP fasilitet på pax siden som GA kan benytte?
Dette ser jeg bare fordeler av for OSL, men hva skjer om plutselig lakseprisen skulle falle? Hvem betaler frakten i dag?

Tja, faller lakseprisen så øker jo etterspørselen. Og til slutt er det jo sluttbruker som betaler for alt

Ellers er ikke nødvendigvis GA trafikk og VIP nødvendigvis det helt samme.

Tja, faller lakseprisen så øker jo etterspørselen. Og til slutt er det jo sluttbruker som betaler for alt

Ellers er ikke nødvendigvis GA trafikk og VIP nødvendigvis det helt samme.

Nei, det stemmer vel det du sier, rører litt i suppa her[emoji6]. Men hva bruker plassen mest, GA eller VIP/charter?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser ut som ting tar tid, men ser ut som de nå faktisk har begynt å rive GA terminalen

Noen som har sett tegninger på hvordan det skal bli?

Ifølge instastoryen til @seafoodflyer kan man muligens få tak i tegninger via ham.

Ifølge instastoryen til @seafoodflyer kan man muligens få tak i tegninger via ham.

De tegningene har jeg sett og den RFI’n. Og det mener jeg er et bygg på dagens cargoområde [emoji6]

Back