OSL - tredje rullebane

Nå har OSL sluppet kartet med alternative plasseringer av den tredje rullebanen.
Forhåpentligvis tar de til vettet og velger østre alternativ, men legger den minst 1525m fra 01R/19L slik at vi kan kjøre "triple independent parallels" i fremtiden.

Hvor mye mer kapasitet har man ved 3 uavhengige paralelle enn to uavhengige paralelle pluss en som ligger f.eks. 1000m i fra?

Østre ser forøvrig mest naturlig ut på kartet.
 
Den totale kapasiten vil alltid være avhengig av mange faktorer slik som taxiway infrastruktur mm. Teoretisk sett vil det være mulig å avvikle 168 flybevegelser pr.time med tre rullebaner i "fully mixed parallel operations" mens det i praksis vil være vanskelig å avvikle mer enn 145.
Med to uavhengige og en avhengig snakker vi en teoretisk kapasitet som ikke er vesentlig lavere men mye mer komplisert for ATC og den praktiske kapasiteten blir deretter. Vanskelig å tallfeste men et sted mellom 115 og 125 hvis all infrastruktur er på plass.
 
Last edited:
Det bør vel kanskje legges til at rullebanelengden angitt på tegningen for alle tre eksempler på tredje rullebane er 2400 meter.
 
Her bør man jo være smart og båndlegge arealer både vest og øst, slik at en får utvidelsesmuligheter til 4 rullebaner i fremtiden. Er nesten litt rart at en har valgt å legge flere hoteller rett ved vestre rullebane i stedet for å ha de lengre vekke fra "sentralområdet" for nye rullebaner.
 
Hvorfor bygge tre rullebaner? Begynn heller med high-speedexits og liknende.
LHR klarer jo 477000 bevegelser med to rullebaner, OSL har rundt 250000...
 
Er det virkelig behov for en tredje rullebane?

De er nok føre var, sett hen til at dette er en masterplan frem til 2050. Innen den tid kan det godt tenkes behovet er der. LHR hadde nok vært betraktelig større hadde de vært fremsynt tidligere, mm. bebyggelsen på 60/70-tallet gjorde det umulig allerede da.
 
Er det virkelig behov for en tredje rullebane?

Ikke idag, men her handler det om å planlegge langt frem idag ved blant annet å reservere arealer og forhindre at flyplassen bygges inn hvis en ekspansjon trengs i fremtiden. Kan godt være en tredje rullebane ikke trengs, men det er uansett svært lurt å planlegge for det
 
Er det virkelig behov for en tredje rullebane?

Ja det er det, om veksten fortsetter.

Det lages også planer for en andre rullebane på Flesland. Jeg har iallefall både sett masterplanen både for Flesland, Værnes og Tromsø. Var på presentasjon for 2 uker siden, hvor disse planene var tilgjengelig.
 
Last edited:
Ikke idag, men her handler det om å planlegge langt frem idag ved blant annet å reservere arealer og forhindre at flyplassen bygges inn hvis en ekspansjon trengs i fremtiden. Kan godt være en tredje rullebane ikke trengs, men det er uansett svært lurt å planlegge for det
Ja, det skjønner jeg. Men trafikken på OSL må i såfall være meget betydelig i 2030 for at det skal være behov? Finnes jo flere store lufthavner som klarer seg med to.
 
Ja, det skjønner jeg. Men trafikken på OSL må i såfall være meget betydelig i 2030 for at det skal være behov? Finnes jo flere store lufthavner som klarer seg med to.

En ting er å klare seg, men det er ikke akurat ideelt av den grunn. Hvor mange avbrutte landinger er det ikke på LHR hver uke?

Og med all tåken på OSL så er det greit med ekstra kapasitet når avstandskravene fører til masse forsinkelser
 
Hvorfor bygge tre rullebaner? Begynn heller med high-speedexits og liknende.
LHR klarer jo 477000 bevegelser med to rullebaner, OSL har rundt 250000...

Og LGW klarer noe sånt som 240000 på en rullebane, men det betyr ikke at det er ideelt. LHR har ønsket seg en ekstra rullebane lenge, men har ikke fått mye gehør for det av naboer og myndigheter.
 
Om det skulle være slik at de skal bygge en tredje bane (fatter ikke hvorfor, men det er en annen diskusjon) Så er det etter mitt syn helt åpenbart at det østre alternativet er best.
Ved de andre alternativene vil det på ny bli massiv relokasjon av boliger, og enorme kostnader med det. Ved det østre alternativet er det stort sett skog som berøres.
 
Det er vel ingen hemmelighet at lokasjonen av denne flyplassen ligger værhardt til. LVP, freezing fog/rain store nedbørsmengder og strenge miljøkrav ikke minst, gjør at behovet muligens er til stede. Dette er utenfor mitt fagfelt men synsing er vel lov ;)
 
Har prøvd mye forskjelligt men får bare opp: Det oppstod en feil under åpning av dokumentet. Filen er skadet og kan ikke repareres. Er det noen flere som får opp det eller som har tips kva jeg kan gjøre for å få den opp?
 
Last edited:
Hvordan blir det med kryssing av dagens østre rullebane ved det østre alternativet, vil ikke det redusere kapasiteten på den banen?
 
Hvordan blir det med kryssing av dagens østre rullebane ved det østre alternativet, vil ikke det redusere kapasiteten på den banen?

Jo det er riktig. Det krever kryssning av eksisterende 01R/19L som kan redusere kapasiteten noe, eller flytte veien i syd slik at det blir plass til taksebane rundt. Det siste blir i så fall for å skvise siste flybevegelsen ut av systemet og neppe det første de bygger.
 
Back
Top