OSL: Taxisjåførene hånlo og nektet å kjøre

C130

ScanFlyer Gold
OSL: Taxisjåførene hånlo og nektet å kjøre

Da Steinar Mageli ankom Gardermoen ville han ta drosje til et tettsted i nærheten der han hadde bilen parkert. Dit ville ikke taxisjåførene kjøre ham.
Fra Flysmart 24:
– Sjåførene svarte med hånlatter, forteller han. Mageli, som er advokat, forklarte sjåførene at de hadde plikt til å kjøre også kortere turer. Dette gjorde absolutt ikke noe inntrykk, de nektet de å kjøre ham de 10-12 kilometrene til Jessheim.
https://flysmart24.no/2019/12/09/gardermoen-taxisjaforene-hanlo-og-ville-ikke-kjore-oss/

Re: OSL: Taxisjåførene hånlo og nektet å kjøre

Da Steinar Mageli ankom Gardermoen ville han ta drosje til et tettsted i nærheten der han hadde bilen parkert. Dit ville ikke taxisjåførene kjøre ham.
Fra Flysmart 24:

https://flysmart24.no/2019/12/09/gardermoen-taxisjaforene-hanlo-og-ville-ikke-kjore-oss/

Merkelig, skjønner jo at det er artigere med turer til Oslo, men en svipp-tur til Jessheim gir jopenger i kassa det også.

Jeg har ved flere anledninger tatt taxi dit, da jeg har pleid å kombinere flyreise med verkstedsopphold for bilparken.

Nå er vel uansett trikset på OSL å bestille taxi i «resepsjonen» inne?

Ellers er det nok er eksempel på taxi-kartellets manglende kundeservice og arroganse

Merkelig, skjønner jo at det er artigere med turer til Oslo, men en svipp-tur til Jessheim gir jopenger i kassa det også.

Jeg har ved flere anledninger tatt taxi dit, da jeg har pleid å kombinere flyreise med verkstedsopphold for bilparken.

Er vel at de da havner bakerst i køa på OSL igjen og må vente lenge på neste tur

Ikke bare på OSL det skjer, Mang en kunde som skal til Quality Airport Hotel i SVG som har fptt besked at det er så kort så de kan gå.
Der har de nå innført et system som gjør at de som får korte turer, tror det er om de er tilbake innen 12 minutter rykker lengre frem i køen

Samme i Bergen. Jeg har fått ramkjeft av en taxi tidligere når jeg skulle for kort etter deres mening. Han skulle ha minstepris når jeg satt meg inn, og ble enda surere når han fant ut at han hadde misforstått hvor jeg skulle.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Har mange tilsvarende historier fra SVG, ja. Også om drosjer som ikke vil kjøre den korte turen rundt til Solakrossen (tettstedet). Men har tross alt ikke jobbet der siden 2016, så jeg har ingen ferske historier. Hvilket er i grunnen like greit vil jeg tro. Dessuten vet jeg hvem jeg kan ringe dersom ingen andre vil kjøre, han tar stort sett alltid imot pengene :p

Jeg mener å ha hørt at det koster litt for drosjene å komme seg innenfor bommene på Osl. Kanskje er det sånn at de ikke kan lempe den avgiften direkte over på kundene?
Og det er ikke vanskelig å skjønne, at hvis man har stått og ventet i to timer på en kunde, og den kunden bare skal til Jessheim, så blir man veldig, veldig skuffet. Men nekte? Nei. Det går bare ikke an.
Det blir som om legevaktene bare skulle ta imot knivstikk og oppover...

Fra flysmart24.no:

Dessverre var kamera-opptakene fra denne dagen blitt slettet på grunn av en sykdomshendelse hos Taxi Depot, som håndterer taxioppdragene. Derfor har vi ikke klart å identifisere de sjåførene dette gjelder

Det var da beleilig.

Jeg mener å ha hørt at det koster litt for drosjene å komme seg innenfor bommene på Osl. Kanskje er det sånn at de ikke kan lempe den avgiften direkte over på kundene?
Og det er ikke vanskelig å skjønne, at hvis man har stått og ventet i to timer på en kunde, og den kunden bare skal til Jessheim, så blir man veldig, veldig skuffet. Men nekte? Nei. Det går bare ikke an.
Det blir som om legevaktene bare skulle ta imot knivstikk og oppover...

.. noe de ikke gjør, men taxiene nekter, noe de forøvrig ikke har lov til.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Det beste er nok å ringe Øvre Romerike Taxi så henter de deg på Park Inn.

Da blir det heller ingen Avinor avgift på over 100kr.

Last edited:

Jeg går ut fra at det er mulig å velge taxi på OSL (sik det er i Oslo), og da ville jeg tatt en fra Øvre Romerike Taxi.
Ellers er det riktig at sjåførene ikke kan nekte å ta en tur (så sant passasjeren ikke er sørpe full eller på annen måte er uhøflig og oppfører seg deretter).

Dette virker merkelig, men ettersom en tur til Oslo koster skjorter og mere til om man ikke er flere som deler er det ikke saa merkelig at endel passasjerer kun skal i naerheten av OSL da det ikke er saa lett aa komme seg dit man skal sent paa kvelden f.eks. Jeg ville spurt i skranken inne, de burde vite raad. Men norsk taxibransje er verdt en studie. Jeg blir helt sjokkert over prisnivaaet naar jeg er hjemme. Sist loerdag betalte jeg over 400 kr for en 10-15 minutters tur. Det var paa kveldstid, men allikevel.Sjaafoeren var hyggelig som bare det, men jeg tipset ikke.

Hva er det hvem ikke gjør?

Du sa at: "Det blir som om legevaktene bare skulle ta imot knivstikk og oppover". Jeg kommenterte da at de ikke kun tar imot knivstikk og oppover, mens taxiene nettopp nekter utfra korte avstander.

Du sa at: "Det blir som om legevaktene bare skulle ta imot knivstikk og oppover". Jeg kommenterte da at de ikke kun tar imot knivstikk og oppover, mens taxiene nettopp nekter utfra korte avstander.

Nettopp. Da har jeg nok misoppfattet din kommentar som uenighet. Legevaktene nekter ingen :)

Mye av dette på Fornebu i gamle dager. Du sto og ventet i to timer før du fikk en tur til Park Royal .. det gjorde underverker for timelønna. ;)

Jeg håpet på karma når jeg tok en slik tur. At neste gikk til Skien. En gang slo det faktisk til.

Mye av dette på Fornebu i gamle dager.

Dette får meg til å føle meg litt flau. I begynnelsen av mai '83 var jeg passasjer med SAS fra JFK til GEN, men på grunn av tåke kunne vi ikke lande der og vi diverterte til FBU.

-Passet meg utmerket da det var Lysaker/Sollerud jeg skulle til. Hadde allerede kaffen klar til mine foreldre da de kom tilbake til huset etter at å ha kjørt en bomtur til Gardermoen for å møte meg.

Scooter01

Ikke mange av flyplasstaxiene som er glad for å kjøre meg hjem, 10 minutter fra GLA. Passer på å gi rikelig med tips for å blidgjøre dem. Bruker helst lokaltaxien som ikke har noe imot slike korte turer, de er som regel på plass 5 minutter etter booking, alltid en eller annen som står i nærheten og vaker på en tur fra flyplassen.

Back