OSL-SXF og tilbake i 70-årslag :D

FlyMads

ScanFlyer Blue
OSL-SXF og tilbake i 70-årslag :D

Etter å ha lest en del TripReports her på forumet tenkte jeg at jeg skulle prøve å skrive en kort en. Det blir som en slags øvelse i og med at jeg skal på langtur om en uke (Stay tuned). Jeg tar gjerne i mot tips og ideer til å lage bedre rapporter :)

Bakgrunnen for reisen er at farmoren min fylte 70-år nå nylig og hver gang hun fyller et helt 10-år, reiser vi. Sist gang dro vi på charter-tur til Kreta. Det dro 4 husstander: Farmor/farfar + 3 barn + 2 svigerdøtre + 7 barnebarn. Detta blir koselig! ;)

Dato: 2.7.15
Rute: DY1102
Maskin: Boeing 737-800 LN-NHA
Alder: Ca 10 måneder
Sete: 3C

Vi møtte opp på OSL i 8-tida for avgang kl 10. Det var sånn passe med folk i innsjekkingen. Da vi kom til gatene fant vi etterhvert hverandre og tok en baguette eller to. Vi gikk så til en av de ytterste gatene (husker ikke hvilken :( ) og tok buss ut til flyet.

Flyet virket nytt og fint med Boeing Sky Interior. Beinplassen var bra, men så er ikke jeg særlig lang heller...

Landet i Berlin i 11:30-tiden og rett til nærmeste sted og kjøpe Berlin WelcomeCard (Anbefales!). Da får du 48h, 72h eller 5 dagers kort hvor du kan hoppe på og av vanlige rutebusser. Pass på å kjøp ABC kort hvis du skal utenfor selve byen...
Så gikk det ut i varmen (Det var 25-37 grader HELE turen og 20+ om natta) for å hoppe på en buss som var bestilt.

Re: OSL-SXF og tilbake i 70-årslag :D

Vi skulle bo på Crowne Plaza Hotell, ganske sentralt, rett ved KaDeWe (Kaufhaus Des Westens) hvor vi gikk til først. Der ble det Currywurst!

De neste dagene ble brukt til heftig Sightseeing. Til slutt sto vi på hotellet og tenkte "Hva f*** gjør vi nå? Det endte opp med en tur i Zoologischer Garten, noe noen helst ikke ville ("Vi drar ikke til Berlin for å se på dyr!?").
Her er noen bilder:

Checkpoint Charlie + museum i bakgrunnen

Det originale skiltet

Det var mange kreative måter å komme seg over muren på...

Ett stykk mur

Der hvor selve hjertet av Nazi-Tyskland lå: "Topographie des Terror". Her lå de sentrale SS-byggene fra 1933 til 1945.

Göring's gamle Luftwaffe-hovedkvarter. I dag er det "Bundesministerium des Finanzen" ;)

Bare ett steinkast unna Mall of Berlin ligger dette boligkomplekset. Det som er så spesielt med det, er at det er stedet der bunker'n til Hitler var.

Litt lenger "nede i gata" ligger jøde minnesmerket

På fredagen var det bestilt guide til Sachsenhausen Konsentrasjonsleir. Vi tok først T-banen til Hovedstasjonen. Derfra tok vi tog til Oranienburg hvor en 20 minutters gåtur ventet.

Inngangen

Det som er verdt å merke seg var at sovjeterne brukte leiren til å holde tyske fanger der frem til 1950

Som man ser var det VELDIG varmt :/

Så gikk turen til Reichstag, Brandenburger Tor og Unter den Linden, før buss #200 tok oss hjem. Forøvrig går buss #100 og #200 til de aller fleste severdighetene.

En måte å demonstrere på :P

Unter den Linden under ombygging :(

Dagen etter sto Fernsehturm (TV-tårnet) på agendaen. Det 368 m høye tårnet ble bygget av Øst-berlinerne som et prestigeprosjekt for kommunistene mellom 1965 og '69.

Brandenburger Tor fra Fersehturm
Forøvrig er det bare to heiser som frakter deg opp de 203 m til panoramaetasjen, men de kjører med en fart 6 m/s!!!

Tysk effektivitet på sitt beste :P

Det er lett å se hvor muren var!

Etter turen til det store tårnet i Berlin måtte vi dra til hotellet for å bli hentet av bussen som ble bestilt. Den kjørte oss til en gammel restaurant fra 1270 med god mat og drikke
Link: http://www.gerichtslaube.de/

På søndagen, siste dagen, dro vi frem Berlin WelcomeCard'ene og fikk en siste rabatt ( ;) ) på inngangsbillettene på Zoologischer Garten. Her var det mange dyr, men det virket som om de ikke hadde det så bra... En av bjørnene gikk rundt et av vannene sine, opp på en stein, rygget ned, gikk baklengs halvveis rundt vannet, oppå steinen igjen og baklengs rundt. Slikt gjorde den hele tiden. Uten stopp :(
Her er noen bilder:

Bjørnen:

Til slutt ble det en obligatorisk tur til Hard Rock Caféen for litt å spise...

... Før vi dro til SXF:

Dato: 5.7.15
Rute: DY1109
Maskin: Boeing 737-800 LN-NIC
Alder: 2 år
Sete: 2A

Ikke lenge igjen til Brandenburg åpner..?

Ved check-in skranken var det fullt kaos: en skranke med bare Bag-drop, og den andre med check-in og bag-drop. Ingen ga oss noen beskjed om noe som helst, så hvis du ikke hadde sjekket deg inn var det 50-50 % sjanse for å måtte gå til den andre køen...

I tollen var det ikke bedre: Kjempelang kø og 2 av 4 steder å bli sjekket. Heldigvis åpnet de en til rett foran oss, og der ble jeg selvfølgelig tatt ut i tilfeldig sjekk av sprengstoff :|

Noen som vet hvorfor den ene er annerledes enn alle andre EasyJet-fly? Endrer dem liveryet?

Og noen som vet hvorfor det huset er DER?

Vår vert: Fredrikke Marie Qvam (Kvinnesaksforkjemper)

Litt flycola må til :D

Nye Willy Brandt Brandenburger, blir bra dette :P

På vei ned over Follo-området (Sør for Oslo)

Stand-by i 20+ grader ;)

Takker for nå, sees om ikke så lenge, håper du likte TripReporten (Selvom det ikke ble så mye om selve fly-turen) og legg gjerne igjen en kommentar om tips og forbedringer!
(dette er mest øvelse for min del)

"When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it."
- Henry Ford

Last edited:

De to Easyjet flyene er malt i gammel og ny maling, ja. Den til høyre er den nye.

Grei og konsis rapport fra en av Norwegians eldste utenlandsruter. Det blir finere når Brandenburg Intl. åpner, SXF er jo ikke mye å skryte av.

Takk for fin rapport - bra også med bilder fra destinasjonen. Mye kjent for egen del, men har fortsatt ikke oppsøkt den "berømte" parkeringsplassen.

Byggearbeidet på Unter den Linden og andre steder har pågått i flere år og det bygges blant annet en by U-bahn-strekning, slik at det blir lettere å komme seg rundt i sentrum. Dog har dette også blitt forsinket og ført til overskridelser, som for flyplassen. Banen står ikke klar før i 2020.

Flott rapport og flotte bilder fra en av mine absolutte favoritt byer :)
På SFX er det bestandig kaos og det trengs virkelig at den nye
flyplassen åpner, men sånn som ting er nå så ser det ut som
det kan ta en god stund dessverre...

Last edited:

Takk for tekst og fine bilder, kom akkurat hjem fra Berlin selv etter en bra tur i sommervarmen,

Alltid et kraftig kultursjokk å komme til SXF eller TXL etter noen rolige dager i Berlin. Blir minnet om at ikke alt av tysk transport går på skinner! ;) Eventuelt burde de bare ansatt jernbanefolk til å lage flyplasser, kunne blitt moro det...

Flott rapport. Har ikke vært der siden 2002, så tror jaggu det er på tide å komme seg avgårde igjen. Ble helt klart inspirert av disse bildene :)

Alltid et kraftig kultursjokk å komme til SXF eller TXL etter noen rolige dager i Berlin. Blir minnet om at ikke alt av tysk transport går på skinner! ;)
Man får se det positive i det - det artige med SFX er at det jo litt som et museum fra før muren falt ifht. byggestil m.v. :D Se også på jernbanestasjonen hvor lite av den som er i bruk i dag. Jeg var der rett etter at muren falt, og da var det en stor stasjon med mye trafikk.

Eventuelt burde de bare ansatt jernbanefolk til å lage flyplasser, kunne blitt moro det...
Sjekk litt lektyre om den nye jernbanestasjonen i Stuttgart ;)

Last edited:

Sjekk litt lektyre om den nye jernbanestasjonen i Stuttgard ;)

Fryktelig OT, men det er en ganske spenstig historie, som får bruduljene rundt romeriksporten til å blekne...

(prosjektet omtales som "stuttgart 21")

Flott raport med mange fine bilder spesielt bildet over Follo :) . Når det kommer til dyrepark og berlin så foretrekker jeg nå heller den gamle østberlinske tierpark. Finere og større grøntområder og ser tilsynelatende ut til at tyskerne selv heller drar til denne parken, mens aller turistene drar til zoologischer garten. Uansett dyr i dyrepark blir sjeldent noe fullgodt syn.

Herlig gjesyn med Berlin!
Som du selv nevner; litt lite fokus på selve reisen, men flott levert.
Ser fram til din neste tur :)

Back