OSL, Starbucks og priser (splittet fra nye serveringssteder)

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
jb1;699212 Blir dette Norges foerste Starbucks? Jeg haaper de legger seg paa et ok prisnivaa. Spennende med litt fornyelse.[/QUOTE said:
Dette blir Norges første Starbucks med Norges høyeste literpris for oppvarmet melk. Prisnivået vil være +/- 50 kr. for en espressobasert kaffe.

Re: OSL: Nye serveringssteder 2012

Dette blir Norges første Starbucks med Norges høyeste literpris for oppvarmet melk. Prisnivået vil være +/- 50 kr. for en espressobasert kaffe.

hehe, roerende billig. Turister paa besoek vil nok sette litt av hvert i halsen over det prisnaavet.

hehe, roerende billig. Turister paa besoek vil nok sette litt av hvert i halsen over det prisnaavet.

Nå spørs det vel hvilken kaffevariant & -størrelse dette er snakk om, men selv her i England ligger nok en medium (nuvel - den er ikke medium i volum) latte på 35-40 kroner. På kaffebarer i Norge koster sikkert en stor latte rundt 50-lappen (?) så da spørs det om ikke nivået er omtrent slik det er på kaffebarer.

Selv skjønner jeg ikke at folk vil ha så mye melk i kaffen, og drikker kun flat white her (og cortado på Kaffebønna)...

Jeg gleder meg imidlertid til sushibar på OSL, og gleder meg også over at jeg fortsatt kan kjøpe meg inn på OSL-loungen hvis jeg har litt for lang transfertid på OSL...:)

Nå spørs det vel hvilken kaffevariant & -størrelse dette er snakk om, men selv her i England ligger nok en medium (nuvel - den er ikke medium i volum) latte på 35-40 kroner. På kaffebarer i Norge koster sikkert en stor latte rundt 50-lappen (?) så da spørs det om ikke nivået er omtrent slik det er på kaffebarer.

Selv skjønner jeg ikke at folk vil ha så mye melk i kaffen, og drikker kun flat white her (og cortado på Kaffebønna)...

Jeg gleder meg imidlertid til sushibar på OSL, og gleder meg også over at jeg fortsatt kan kjøpe meg inn på OSL-loungen hvis jeg har litt for lang transfertid på OSL...:)

En vanlig latte i Oslo koster vel rundt 30-35 kroner, eller har prisene lopet fra meg, naar jeg er i utlandet. En vanlig latte er jo mer en stor nok, men de har kanskje "boettestoerlsene de server i USA. Normalt er det kun noen faa kroner ekstra for en dobbel, altsaa med ekstra espresso og ikke mer melk.

En vanlig latte i Oslo koster vel rundt 30-35 kroner, eller har prisene lopet fra meg, naar jeg er i utlandet.

Starbucks' standard er jo "litt" større enn det folk flest trenger...;) Jeg kan vanskelig tenke meg at en vanlig latte koster så lite som 30-35 kroner på kaffebarer - iallefall ikke de jeg har vært på (men det skal innrømmes at jeg ikke husker detaljene her). En cortado koster f.eks. 36 kr på Kaffebønna (som riktignok ikke er billigst i Tromsø), og dette er iallefall billigere enn en latte.

En enkel latte på Stockfleths (Lille Grensen og ellers) koster 36, dobbel 41. Cortado (som er det mest melkete jeg drikker også) hhv 29/34.

Det er alltid interessant å se hvordan Starbucks alltid blir angrepet, ofte av folk som ikke liker at Starbucks har en meget solid sosial profil. Kanskje ikke så viktig i Norge hvor alle er sikret sosiale goder som helseforsikring og pensjon, men i USA hvor dette er unntaket for de grupper av ansatte som utgjør de fleste av Starbucks sine ansatte er nettopp sykeforsikring og pensjon noe de kan bare drømme om. Men Starbucks er unntaket - de tilbyr alle ansatte sykeforsikring og pensjonsordning - pluss en meget god mulighet til å utdanne seg inne organisasjonen. Min niese var svært stolt av for første gang å ha en jobb med sykeforsikring, men klart storkapitalistene ser ikke nådig på slike firmaer som klarer å yte det ekstra til sine ansatte og samtidig ha stor suksess.

Blir godt om det kommer noen herlige kaffebarer på OSL. Vi har jo sportsbaren og litt slikt da inntil videre.

Når det gjelder mat så er det jo noen greie serveringssteder, men er jo noe dyrt. Kosta 100 kr for et glass hvitvin (husets) på den sjømatsjappa på utland og 109 for en 6 biters sushi. Dyreste og dårligste sushien jeg har smakt, men måtte nå smake og gi det en sjanse. Bar preg av å være laget for en god del timer siden, antakeligvis sent på natten en gang. Dette ble spist kl 13. Tror rekesmørbrødene er bedre...

På kaffebarer i Norge koster sikkert en stor latte rundt 50-lappen (?) så da spørs det om ikke nivået er omtrent slik det er på kaffebarer.

Det var vel en overdrivelse. Uansett, jeg tok utgangspunkt i prisene Starbucks har i Stockholm og København - og der ligger prisen for en latteliknende kaffe 40-60 kr., altså en del mer enn på andre kaffebarer.

Det er alltid interessant å se hvordan Starbucks alltid blir angrepet, ofte av folk som ikke liker at Starbucks har en meget solid sosial profil. Kanskje ikke så viktig i Norge hvor alle er sikret sosiale goder som helseforsikring og pensjon, men i USA hvor dette er unntaket for de grupper av ansatte som utgjør de fleste av Starbucks sine ansatte er nettopp sykeforsikring og pensjon noe de kan bare drømme om. Men Starbucks er unntaket - de tilbyr alle ansatte sykeforsikring og pensjonsordning - pluss en meget god mulighet til å utdanne seg inne organisasjonen. Min niese var svært stolt av for første gang å ha en jobb med sykeforsikring, men klart storkapitalistene ser ikke nådig på slike firmaer som klarer å yte det ekstra til sine ansatte og samtidig ha stor suksess.

Har jeg angrepet Starbucks? Jeg refererte bare deres prisnivå i Stockholm og København. Selv har jeg stor sans for Starbucks - både deres sosiale profil og kaffen deres (så lenge det ikke er for mye melk i). I Norge vil det vel være SSP som bemanner Starbucks.

Last edited:

Beklager hvis det har blitt nevnt, men når åpner Starbucks?

En gang i februar. De er full gang med å bygge om området der pølseboden en gang lå. Ut ifra tegninger jeg har sett ser det ut til at Starbucks tar over uteserveringen om sommeren også.

Til tross for standardkonsept og standardsmak er jeg veldig glad i Starbucks når jeg er i utlandet. Tror uansett den vil gå bra på OSL, selv om plasseringen ikke er optimal(den ligger jo på ankomst).

Når det gjelder pris tar Kaffebrenneriet 36 kroner for en au lait(de selger ikke latte) med ekstra espresso. Ekstra melk koster 4-5 kroner hvis en vil har ekstra mye drikke.

Det var vel en overdrivelse. Uansett, jeg tok utgangspunkt i prisene Starbucks har i Stockholm og København - og der ligger prisen for en latteliknende kaffe 40-60 kr., altså en del mer enn på andre kaffebarer.

Fritt etter hukommelsen, og dermed med et spørsmålstegn...:) Jeg drikker ikke så mye melk i kaffen, men vet at min favorittdrikk koster 36,- og den er rimeligere enn en latte på størrelse med det Starbucks serverer. Billig er det vel uansett ikke.

SSP er flink til å legge seg 10-20% dyrere enn andre lignende serveringssteder i Oslo. Men jeg er mest spent på kvaliteten, på ARN/CPH så har jeg vært litt misfornøyd i forhold til Starbucks andre steder, og på OSL så er det sjeldent at de utmerker seg.

Men jeg er mest spent på kvaliteten, på ARN/CPH så har jeg vært litt misfornøyd i forhold til Starbucks andre steder, og på OSL så er det sjeldent at de utmerker seg.

Mener det ble diskutert tidligere (muligens i tråden denne er splittet fra?) at i hvertfall den på CPH er franchisetager. De selvdrevne skal visst være mye bedre (har ikke så stort sammenligningsgrunnlag selv). Regner med den på OSL óg blir franchisetager?

Starbucks sier selv at du ikke skal merke forskjell. Men i praksis har det vist seg vanskelig .. Alle Starbucks'ene på amerikanske flyplasser er franchices, og det kan være litt opp og ned, selv om det stort sett er OK.

Back