OSL-LPA-OSL Thomas Cook Scandinavia

LN-CMN

ScanFlyer Silver
Bestillte reisen 5 dager før avreise og prisen ble da kr 500,- tur/retur. Leilighet i Arguineguin gratis til leie = Billig tur.

Avreise 18.01.2013 DK 5623 07.00 reg. OY-VKH A330-300

Ankom OSL 2 timer før avgang og hadde kun håndbagasje, så printet kun ut boardingkort fra automaten.
Liten tur innom kontoret og snakket med noen kollegaer, tax free før boarding.
Boardingoppropet ble annonsert i hele terminalen med klar beskjed om at boarding stengte tidlig. Vel ombord fant jeg sete 19D med relativt god beinplass, overhørte at det var 307 pax ombord hvilket utgjør 3/4 full maskin. Taxet på tid, men ble delay på 20min pga de-ice. Ombord var det 10 CC og 2 på flightdeck, kun norskt personell på dagens flight. Take off nordover og så en venstresving før nesen ble satt sydover, annonseringen om servicetilbudet ombord ble det, heldigvis kun den ene gangen så ble en rolig flight. Matserveringen kom igang sent og skuffelsen ble stor over at det kun var to rundstykker, noen skiver ost og skinke pluss en fruktsalat og vestlandslefse. Hadde heldigvis kjøpt en baguett på upper crust, så trøstet meg med den. Så ble det kaffe-/teservering og cabinsjefen hadde lagt merke til ID-kortet mitt i det jeg gikk ombord og kom plutselig bort til meg med en 200gram Toblerone som hun mente jeg skulle kose meg med til kaffen, så det var svært hyggelig :) Ellers inget spennende på en ellers vanlig charterflight. Ankom LPA ca 40min etter oppsatt rutetid grunnet en del sirkling før landing ettersom flere jagerfly skulle ta av, straks etter var jeg ute av terminalen.

Hjemreise 25.01.2013 DK5624 13.05 reg. OY-VKG A330-300

Sjekket inn ca 2 timer før avgang, kun to ckin skranker åpne, alle ansatt fra DK selv og snakket svensk. Agenten ville klistre tag-kvitteringen i passet men da satt jeg foten ned og sa at det får du ikke lov til, skyldte på at hun ikke hadde fått reisekvitteringen av meg og det sa jeg ifra om at det trenger du ikke, klistre det på boardingkortet. Hun ble ikke så veldig blid over at jeg var en "bedreviter". Nok om det! Boarding startet tidlig, ble bussgate her ettersom de ikke har noen gater kompatible for større fly. Kjørte bort til enden av terminalbygget hvor hhv OY-VKG/I sto, ble uklart hvilken maskin som skulle til OSL, men så endte vi opp ved VKG. Sete 48G ble intatt, nesten bakerst og bare en tre-seter, første compartment (Sun-class) har 3+3+3, resten 2+4+2 foruten om de 4 siste radene. Samme antall CC+flightdeck, foran var det danske, resten svensk/norsk. Blide og serviceinnstilte hele gjengen. Samme opplegg som på vei ned, maten kom raskt igang og hevet 2 nivåer over nedoverreisen - forrett: Pastasalat, hovedrett: Spicy Kylling med ris, dessert: tørr eplekake, servert med varme rundstykker. Ellers gikk alt normalt og vi ankom OSL fra nord 10min etter ordinær ankomsttid, ventet nesten 45min på at bagasjen skulle komme.

Alt i alt er DK veldig bra, A330 mye bedre enn A321, hyggelig personale og til den prisen skal man ikke klage.

Ikke for å være pirkete eller grinebitersk, men hvorfor går du rundt med ID-kort rundt halsen når du er på ferie??

Jeg kan tenke meg flere grunner, bla.: - For å kunne avlegge besøk hos kollegaer før avreise, - For å få rabatt på mat / kaffe / brus på flyplassen

Jeg kan tenke meg flere grunner, bla.: - For å kunne avlegge besøk hos kollegaer før avreise, - For å få rabatt på mat / kaffe / brus på flyplassen

Man kan jo ta frem kortet hvis man skal ha rabatt. Og et ID kort er vel ment til å brukes når man er på arbeid?

Som sagt, det kan være mange grunner til at man har det på i terminalen. Her borte er det 'skikk og bruk' og ha kortet synlig når man reiser på ID. Men når man passerer gaten, skal det i lomma. Da er man vanlig passasjer.

ID-kortet lå i skjortelommen og var kun den tynne lanyarden som var synlig, hvilket ikke sier noe som helst om ansatt. Så var egentlig bare tilfeldig at hun blandt 306 andre la merke til noe så lite som en detalj som det.

Back