Booket turen tidligere i uken p.g.a. et møte i London. Valgte å benytte meg av point bargains-tilbudet med 25k tur/retur i Business Class. 500 kroner i avgifter var ikke veldig billig, men sammenlignet med det jeg måtte betalt ellers, var dette en god deal. For øvrig veldig lenge siden jeg sist prøvde SAS sitt intra-europeiske C-produkt, så det var også noe jeg så frem til.
06:55 fra Oslo S til OSL. Fremste vogn, heisen opp, rett gjennom Fast Track, men så ikke poenget med å stikke innom loungen. 35 minutter til avgang, og ombord ventet det forhåpentligvis en bedre frokost. Når gangavstanden til London-gaten i tillegg er så lang som den kan bli på OSL, var det bare å tusle utover. SK 803 skulle idag gå fra gate 53 - med fin utsikt til en strandet TG-maskin. Den andre TG-maskinen var for øvrig "klappet til kai" også, så utenlandske turister må jo ha trodd at OSL plutselig var blitt TGs Europa-hub
SK 803 - OSL-LHR
Ved boarding ble passasjerer fra rad 12 og bakover, samt Business, Economy Extra og Star Alliance Gold, invitert til å gå ombord først. Det var ingen aviser tilgjengelig i gateområdet, men jeg antok at dette kanskje ville bli tilbudt ombord. Det var satt av fire rader til Business på denne flyvningen. Hvordan layout-en var bakover, aner jeg ikke. Det skulle bli totalt åtte passasjerer fordelt på disse fire radene. Like før 'boarding complete' ble annonsert kom de siste passasjerene. Det var - som GFL gjettet - Kronprins Haakon med følge. Dette bestod for øvrig av én mørkkledd mann (trolig livvakt, men virket ikke veldig avskrekkende), samt en hoffdame. Purser ønsket passasjerene velkommen slik: "Deres Kongelige Høyhet, mine damer og herrer..."
Sammenlignet med det intra-europeiske C-produktet til bl.a. Swiss, KLM og Air France, ble jeg raskt litt skuffet over følgende:
- Ingen som tilbød seg å henge opp frakker - evt. legge de i bagasjehyllen.
- Ingen som kom rundt og spurte om vi ville ha noe å drikke.
- Ingen dagsferske aviser.
Dette er på sett og vis ingen katastrofe, men det er slike små detaljer som er med på å gi et produkt det lille ekstra. Det er alltid kjekt når noen henger opp jakken for deg, noe å drikke er alltid godt, og en fersk avis slår aldri feil. Enkelt og greit.
Da vi var kommet opp i luften, trakk kabinpersonalet for Business-gardinen (mellom Business og Economy Extra) før de kom rundt med varme håndkler. Deretter var det tid for frokost m/varme rundstykker - drikke ble servert samtidig. Frokosten bestod av omelett/eggerøre med pølser, grønnsaker og en slags salsasaus. Dette smakte veldig bra. Overraskende godt faktisk. I tillegg fulgte det med en skål med ost, skinke, tomat m.m. Kabinpersonalet kom hele tiden rundt med varme rundstykker, kaffe, tv og juice. Servicenivået i luften på denne avgangen var vel egentlig upåklagelig. Tok et par bilder fra flyturen, men disse ligger på mobilen. Blir lagt ut med tid og stunder.
Etter måltidet var det egentlig bare å slappe av. Hadde heldigvis tatt med DN fra lørdag - som jeg ikke hadde lest - og den kom godt med i mangel på ferske aviser. I forhold til min lette kritikk vedr. manglende aviser, er det på sin plass å påpeke at de tilbød alle passasjene i C litt forskjellige magasiner - av typen man får på IC-reiser (Kapital, Economist osv.). Ellers var de flinke til å være synlige i kabinen gjennom hele flyturen, slik at man aldri følte seg "til bry" for å be om noe ekstra.
Landing litt før rutetid, parkerte ved siden av Singapore Airlines' A380 - som jeg også fikk knipset et bilde av. Vår tronarving m/følge forlot flyet først, og ble eskortert til noen ventende bilder. Antallet biler tilsa en bil per person i Haakons følge. Skal det være, så skal det være
Alt i alt synes jeg at dette var en bra flight. Med unntak av de småtingene pre-departure, synes jeg kabinbesetningen leverte som man bør kunne forvente av et Business Class-produkt. Den gode maten var absolutt et pluss - og i en annen verden enn det fryktelige måltidet Air France serverte på CDG-OSL nylig.
Så får vi se hvordan returen blir.
Følg med!