OSl-LGW-DXB-BKK og retur med DY og EK

grindstein

ScanFlyer Silver
OK folkens!!

Som noen av dere har registrert å ubehørlig komentert i noen god morgen tråder har unge lovende Grindstein vert ute på tur. Har flyd Norwegien OSL-LGW, mens resten har vert med Emirates. Her kommer første flight. Blir ingen bilder ifra denne flighten mellom OSL-LGW

Vi skriver Søndag 27 Januar, og unge lovende Grindstein skal sette kursen for Thailand og Pattaya. Tar buss nr 855 ifra Bevervegen i Nannestad og bort til osl. En tur som tar ca 20min. Ankommer OSL ca 2 timer før avgang. Incheck går raskt og smidig, det samme gjør sikerhetskontrollen. Beveger meg rask gjenom taxefreeområdet å gjenom passkontrollen og ut til non schengen. Finner meg raskt plass i en av få serveringssteder for litt avslapping før flyet skal gå. Skal fly DY1306 med avgang 1235. Flyet denne gangen har reg LN-NON.

Noen fakta om flyet!

Construction Number (MSN) 28620
Line Number 542
Aircraft Type Boeing 737-86N
First Flight 14-04-2000
Age 12.9 Years
Airframe Status Active

DY hadde heldigvis oppgradert flyet med DY sine seter og seteconfig, så comforten og benplassen var utmerket. Hadde reservert sete 7A. 7B viste seg å være tomt, mens det satt ei småsøt jente ifra england i 7C. Hadde en liten men hyggelig prat med henne;)

Vi ble dyttet ifra gate 48 ca 15 min sen, og gikk rett til avising. Og det skulle vise seg at avisinga på venstre side ble foretatt av ei meget søt snelle. Over gjennomsnitte søt til å være scandinavisk. Vet desverre ikke navn og nasjonalitet på henne:(

Flighten over til LGW var helt ordinær. Ingen store overraskelser. Men må gi DY skryt for den nye Sandwich Trio. Kjøpte en av de med kjøtt/kylling. Disse smakte veldig godt. Og var en helt grei frokost denne søndagen.

Landingen på LGW var av den harde typen. Føltes som at vi datt rett ned de siste to meterene, for så å sprette opp igjen før piloten satte den mykt ned igjen. Passkontrollen og bagsje gikk raskt og greit.

Hadde noen timer venting, og brukte noe av den tiden på en bar inne på Hilton Airport hotel. Mere om dette samt bilder og de resterende flighter kommer fortløpende utover i helga med masse bilder osv.

Ha en fotreffelig fredag aften og helg:colgate:
 
Last edited:
Helt fin start dette, men du du bør nok lese litt korrektur på det du skriver.

Vi ble dyttet ifra gate 48 ca 15 min sen, og gikk rett til avising. Og det skulle vise seg at avisinga på venstre side ble foretatt av ei meget søt snelle. Over gjennomsnitte søt til å være scandinavisk. Vet desverre ikke navn og nasjonalitet på henne

Vi har generelt ikke så mye "sneller" på Nordic Aero, men vet nok godt hvem du snakker om.
 
Kan for ordens skyld gjøre oppmerksom på at jeg har dysleksi, og ikke bestandig ser/finner skrivefeilene. Må bare få beklage dette. Men pleier å lese gjennom det jeg skriver to tre ganger før jeg poster..
 
Takk for fin rapport!
Gleder meg til fortsettelsen.

Kan for ordens skyld gjøre oppmerksom på at jeg har dysleksi, og ikke bestandig ser/finner skrivefeilene. Må bare få beklage dette. Men pleier å lese gjennom det jeg skriver to tre ganger før jeg poster..

Ikke tenk på dette. Teksten din var helt fin sånn som den var. :)
 
Fanker`n ta deg om du ikke kommer med bilder av krakken :lol:

Ellers er det vel bare å vente på bilder av de smukre på EK som du lovte meg :stir
 
Fanker`n ta deg om du ikke kommer med bilder av krakken

Cato din maskopp, men her er et bilde av meg på barkrakken, tatt siste kveldn der nede. I glasset har man vodka og appelsinjuce :colgate:

Steinarparingbarkrakken_zps63bb31ad.jpg


Første flight med EK kommer innen få timer, og ja, jeg fløy på ecoklasse.
 
Vi skriver fortsatt Søndag 27 januar, og man har kommet seg vell fram til LGW. Med ankomst ca kl 14 lokal tid, og avgang kl 2010 hadde man jo litt tid som skulle brukes opp, og hva er da mere fornuftig en tilbringe denne tiden på en bra bar inne på Hilton Airport hotel, samt en resturante inne Terminal N etter at incheck og sikerhetskontroll er vell utført? Så tenkt så gjørt.

Etter en kort spasertur ifra Terminal S på LGW var man inne på Hilton Airport Hotel, hadde kvelden før sjekket ut alternativene, og valget falt på Amy"s Bar da dem serverte noe letter matretter etter kl 12. Og en lunch var jo alt bestemt at det skulle man ha her:colgate:

Vel framme på Amy"s bar fant man fram menyen for å finne ut hva man skulle trøkke i seg.

SAM_0019_zps2db02379.gif


SAM_0020_zps73e4251a.gif


Valget falt på et biffsmørbrød. Og for et smørbrød det var. Kjøttet var perfekt stekt etter mitt ønske om å få rødt kjøtt:old, og det smakte fantastisk godt;).

SAM_0018_zps75432e45.gif


Ca tre timer før avgang satte man kursen for terminal N. I motsettning til i 2010 da man måtte bruke buss mellom terminalene var det nå førerløse tog som gikk mellom terminal S og N, og togene brukte ca 2 minutter på turen. Fungerte perfekt. Etter incheck og pass og sikerhetskontroll fant man veien opp til en resturante med grei utsikt over en del av apron og runway:)

SAM_0021_zps637b12ac.gif


Og som den Colaelskern som man er måtte man bare ha bilde av denne søte lille colaflasken på hele 2.5dl:colgate:

SAM_0022_zps58a0666c.gif


Bilder ifra EK10 LGW-DXB kommer innen kort tid;)

Håper dette falt i smak, og gleder meg til å legge ut fortsettelsen av denne trippraporten. Ha en fortreffelig lørdag:p
 
Da er vi kommer fram til EK 10 LGW-DXB. Flyet er A6-ECN, en Boeing 777-300ER

Construction Number (MSN) 37705
Line Number 761
Type Boeing 777-36NER
First flight date 26/01/2009

Flyet var helt fult som jeg kunne se i allefall. Hadde reservert sete 25A, to seterader bak døren over vingen. En flott plasering, men pga vingen hadde man begrenset utsikt, men hva gjør det, er tross alt en nattflyvning;)
SAM_0023_zpsc881dab6.gif


Benplassen er oppgit på seatguru til å være 34" på ecoklassen på en maskin med denne configen. Flyet har personlige suiter på første klasse blant annet. Flyet har tre klasser totalt.
SAM_0024_zps86af63a7.gif


Dette flyet er utstyrt med det nest nyeste AVOD systemet til EK, det som går under navnet ICE DIGITAL Widescreen med 1200 kanaler. En kjekk ting med dette systemet er at man får info om flytype og reg på flyet på sin personlige skjerm. En annen fin ting at man ikke har noe AVOD boks som ødelegger for benplassen:old
SAM_0025_zps160cfa88.gif


Det nyeste systemet til ek har 1400 kanaler og har et helt nytt utsende, og ser ut som dette! Fikk desverre ingen fly med dette systemet, selv om at sidene til EK sa at returflighten ifra Bangkok skulle være utstyrt med dette.
823388_332361976873558_1357045410_o.jpg


EK er jo kjent for god service ombord, og dem sviktet ikke på denne turen til DXB. Før avgang ble det delt ut varme kluter slik at man kunne vaske hender og ansikt. Dette er bare helt topp. Man føler seg som et nytt menneske etterpå;)
SAM_0028_zpsb0ceddea.gif


Moodlightning var flittig brukt på samtlige nattflighter, Hadde totalt tre av dem på denne turen.
SAM_0029_zpsdddb31a4.gif


Alle fly var utstyrt med stjernehimmel i taket.
SAM_0030_zpsde280602.gif


Mat må man jo ha, og EK har etter mitt syn veldig bra og velsmakende mat, og selv på Monkyklassen har man en grei meny å velge ifra.
SAM_0031_zpsd86b4b32.gif

SAM_0032_zps602221b1.gif


Her er matbrettet ankommet mitt bord.
SAM_0036_zps094ce719.gif


Jeg valgte Lam som hovedrett. Smakte fantastisk. Her er det mange norske resturanter som har mye å lære hvordan lam skal smake.
SAM_0037_zps4779b4fb.gif


Etter en velsmakende Middag må man jo ha noe godt å kose seg med, og valget falt på denne lille flaska:colgate:
SAM_0040_zps2d0fa2e0.gif


Flighten gikk knirkefritt, og vi landet noen minutter før rutetid på DXB. AVOD systemet på denne turen er det desidert beste jeg har vert borti noen gang. Desverre var det kun denne flighten som hadde dette, og de tre andre hadde det gamle systemet med 600 kanaler og en AVOD boks som ødelegger litt av benplassen.

PÅ AVOD systemet lå det 22 min langt interjuv med EK ceo. Hørte hele interjuvet, og fikk da blant annet vite at en del av de eldste og orginale B777 samt A330 og 340 serien skal erstattes med nye B777-300ER og A380 maskiner. De av Boeing 777-300ER flyene som har det gamle AVOD systeme vil i løpe av året ble oppgradert til det nye systemet med widescreen og 1400 kanaler. Hvorvidt dem rekker å bli ferdig mad alle maskinene i år vet jeg ikke, men det er lov å håpe.

De jobber også med å få innført at man kan bruke mobiltelefonen ombord. Noen av flyene har alt fått dette, og et par av mine flighter tilbød denne servicen. Men jeg testet den ikke ut.

Han kunne også fortelle at det bygess en egen termial til A380, som vil ha 30 gater som alle tar A380. Det vil bli førerløse tog melleom denne og den ordinære terminalen. Terminalen er nå tatt i bruk, men er ikke 100% ferdigstilt.

Stay tuned for more information. Har noe handling osv som må gjøres, men kommer sterkt tilbake med flere flighter utover kvelden og morgendagen.
 
Last edited:
Hallo: FLICKORNA, EK-FLICKORNA, hvor er bilde av dem? Herlig rapport, ikke snobbete men rett fra sjela. Bare å vente på neste runde :lol:
 
Cato din grabokk!! har ikke bilde av de, men film!! regner med at film ikke er av interesse for deg, så jeg får se om jeg gidder å laste den opp i TR eller ikke :-)
 
Skipper transfertiden på DXB. Foretok meg mer eller mindre ikke noe der bortsett ifra å trøkke i meg et mindre måltid på Mcn:drunk:

28 Januar EK 372 DXB-BKK!

Fly: Boeing 777-300ER A6-EBS
Sete 20A. Flighten var helt full.

MSN 32715
LN:582
Type boeing 777-31HER
First flight date 14/08/2006
Seat configuration C42 Y386

Hva skal man si om denne flighten, jo her er det en hel del å ta tak i. Vi for starte ved endt Boarding, og kabteinen kommer på PA å informerer om at pga mye tåke denne morgen er det ca 45 min etterslep på trafikken, og han forventer at vi vil få ny blocktid for pushback. Han lover å komme tilbake med mere info så snart han har dette. Det gikk akkurat tre minutter, så er han pånytt på PA å informerer at vi må vente 45 minutter på pushback:headbang

Jeg benyttet tid til å ta meg en powernapp, men våknet til liv når det ble anongsert at vi nå var klar til å forlate terminalen.

Nytt fly, og ny knyttnevetest. Burde være unødvendig,men har det som vane. Man vet jo at 34" seatpitch ikke er direkte trangt da.
SAM_0043_zps56626826.gif


Dette er en maskin som er utstyrt med det gamle AVOD systemet. Ikke digitalt, ikke widescreen, og en AVOD boks som stjeler benplass.
SAM_0044_zpsa315ccf0.gif


Ikke nok med at vi måtte vente 45 min på pushback, men vi ble stående ei go stund å vente på annen trafikk før det ble vår tur til å ta av. Denne hvalen sto ved siden av oss å ventet;)
SAM_0045_zps68c8dcde.gif


Så over til passasjer på sete 20C! Hva er det med eldre tyske menn? For i sete 20C kom det en eldre tysk mann og satte seg. I å for seg greit. Men klærne så ikke ut til å være vasket de siste tre årene. Og i stede for å legge jakke og annet opp i hattehyllene hadde han dette på fanget. Noe som gjorde at det ble veldig trang for han når han skulle legge ned bordet. I steden for å få hjelp til å legge dette opp, klaget å søt fyren hele turen over elendig plass osv. Han ville ikke ha noe mat, men drakk det han orket og fikk av øl hele turen.

Man sitter ikke rett ved verdens største jetmotor uten å ta bilde av den:old
SAM_0047_zps0b7d2c57.gif


Fikk ikke tatt bilde av menyen, men tok den like godt med meg:colgate: Så her kommer menyen i tekstformat!

Lunch
Appertiser:
Sambal chicken with noodle salad

Main Course:
Cajun chicken fillet

Pancit canot with ginger beef

Desert:
Coconut passin fruit mousse

Cheese and biscuits

The and Coffee

Chocolates

Matbrettet på bordet!
SAM_0049_zpscbeef47e.gif


Jeg valgte Pancit canot with ginger beef som hovedrett. Det smakt veldig bra!!
SAM_0050_zps22c3f654.gif


Så til Cato (ENGM911) Han har mast siden jeg bestilte turen at jeg måtta ta bilde av jentene til EK. Gadd ikke ta bilde, men tok like godt en liten filmsnutt når dem serverte maten. PS Vet ikke om dette vil fungere, men vi prøver
http://s29.beta.photobucket.com/user/Grindstein/media/SAM_0048_zps55467f35.mp4.html

Vi hadde en del turbulens på denne flygningen, og det var ikke få skyformasjoner som dette vi paserte på de 6 timene over til BKK
SAM_0051_zps1636c830.gif


Jeg hadde via VIPReiser bestilt fasttrack ved ankomst BKK. For dette betalte jeg 1750thb. Og det var verd den summen. Ved gate sto den en hyggelig herre ved et skilt med mitt navn på. Han viste meg til en liten bil, og jeg ble kjørt direkte til VIP passkontroll. Med andre ord. Ifra jeg kom ut av flyet til jeg sto å ventet på bagasjen brukte jeg ca 5 minutter:colgate: Dette er en tjeneste jeg kommer til å benytte vær gang jeg skal til BKK. Jeg har tidligere følt på kroppen hvor lang tid imigration kan ta på den flyplassen. Og etter å reist i over et halvt døgn er det siste man ønsker å stå i nesten en time i kø i passkontrollen.

Nok en gang leverte EK varene. Og jeg ankom smilets land serdeles fornøyd.
 
Last edited:
Flott start, gleder meg til returen :)

Imponerende hvis EK fikk til lammet i luften, det har jeg til gode å være fornøyd med, uansett klasse :up:
 
Takk for rapporten så langt grindstein - ser ut til at EK ikke står tilbake for noen på Economy i allefall...Underholdningssystemet er jo ganske overlegent de fleste - ihvertfall på de oppdaterte flyene. Servering/meny/setepitch etc. ser jo forøvrig også veldig bra ut...

Jeg hadde via VIPReiser bestilt fasttrack ved ankomst BKK. For dette betalte jeg 1750thb. Og det var verd den summen. Ved gate sto den en hyggelig herre ved et skilt med mitt navn på. Han viste meg til en liten bil, og jeg ble kjørt direkte til VIP passkontroll. Med andre ord. Ifra jeg kom ut av flyet til jeg sto å ventet på bagasjen brukte jeg ca 5 minutter Dette er en tjeneste jeg kommer til å benytte vær gang jeg skal til BKK. Jeg har tidligere følt på kroppen hvor lang tid imigration kan ta på den flyplassen. Og etter å reist i over et halvt døgn er det siste man ønsker å stå i nesten en time i kø i passkontrollen....

Hørtes ut som vel anvendte kroner, og er notert "bak øret" for testing senere...

Ser frem til resten :up: !
 
Back
Top