OSL-EWR-OSL (2013)

SeatBelt

ScanFlyer Gold
1_zpsb9af8004.jpg

Det har gått nesten åtte måneder siden forrige New York-visitt. Lufthansas høstsalg sikret meg billetter også denne gangen; K-klasse til 3600 kroner tur/retur verdens beste by. Jeg kunne velge å fly via Düsseldorf ut for omtrent samme pris, men selv om det fristet med widebody over Atlanteren falt valget på United Airlines’ direkterute begge veier, som flys med 757-200. Det var litt overraskende at det gikk an å velge UA begge veier når bookingen skjer via LH, men jeg har sett det ved flere anledninger i det siste.

Jeg har fløyet til/fra New York over Atlanteren med både Lufthansa, SAS og Continental; i A330-300. A340-300, 747-400 og 767-200. Denne gangen ble det altså United Airlines’ tur, som flyr Oslo-ruten etter nylig å ha slått seg sammen med Continental. Ingen spennende reiserute, men det er interessant å sammenlikne produkter over Atlanteren. Dessuten føles det bra å fly en av Gardermoens trofaste travere til en by jeg aldri får nok av.

Jeg fikk totalt 7400 EuroBonus-grunnpoeng for flyreisene, noe som sikret meg status hos Star Alliance en periode til.

Reiserute
29. januar 2013: UA39 OSL-EWR 752
3. februar 2013: UA38 EWR-OSL 752

29. januar 2013: UA39
Oslo-New York (OSL-EWR)
United Airlines
Economy
Boeing 757-200, N26123

IMG_2257_zps3bea4035.jpg

Jeg hadde forhåndsreservert seter på rad 10, som er EconomyPlus-seter. Da jeg fløy Continental sist, fikk jeg kapret disse premium-setene selv med vanlig Economy-billett, men det så dårlig ut denne gangen, ettersom det stadig sto cancelled på reservasjonen. Jeg valgte derfor rad 30 og setene D og F i stedet. Det er viktig å sitte på høyre side når man flyr til USA, på grunn av solen som står i sør. Jeg ville ikke sitte bakerst på grunn av støynivå, men heller ikke alt for langt frem på grunn av vingen.

Det gikk ikke å sjekke inn online, men med Premier Access og få passasjerer tok det ikke mange minuttene fra ankomst OSL til sikkerhetskontrollen var unnagjort. Ytterst på piren var det som vanlig trangt, med reisende til London (SK) og Doha (QR) i tillegg til United-passasjerene. TG var også på plass på sin faste gate, men har heldigvis ikke avgang før senere på dagen.

Det var mange ledige seter i alle de tre klassene om bord, så en upgrade så dårlig ut i dag. For 79 dollar kunne jeg oppgradere til EconomyPlus, men jeg så egentlig ikke verdien når servicen uansett er den samme. Med ledig midtsete i Economy spilte det i alle fall ingen rolle. Bedre benplass er ikke nok til at jeg skal betale meg frem i kabinen.

Boarding startet omtrent 30-40 minutter før avgang, og gikk raskt.

IMG_2264_zps47dbcb80.jpg

11:14 ble vi dyttet tilbake, før vi startet opp og takset ut på de-ice ved 19L. Det var ikke mye å se ved take-off; skydekke og nedbør var et hinder over store deler av Sør-Norge, bortsett fra Jotunheimen:

IMG_2277_zpsec58336a.jpg

Kulda satt sine spor også i kabinen; i form av kondens som frøs på innsiden.

IMG_2290_zps37d91359.jpg

Det ble en øl (6USD) før maten, og måltidet som ble servert var helt greit. Helt gjennomsnittlig flymat og ok service.

IMG_2278_zpsb384dc59.jpg

IMG_2286_zps907fd7d4.jpg

Det var skyet over nesten hele Atlanteren, men jeg fikk noen glimt av Island:

IMG_2299_zps6c252d8f.jpg

IMG_2302_zps220f5040.jpg

Last edited:
… og da vi på den nordlige ruta kom midt over Grønland sprakk skydekket opp og viste frem den vakre naturen der nede. Det slo meg at dette ikke var skyer, men Grønlandsisen.

IMG_2323_zpsd78846a3.jpg

Mot kysten kom også fjellene til syne:

IMG_2331_zps79855d5b.jpg

Imponerende landskap. En destinasjon som er verdt et besøk, kanskje med de røde A330-200-maskinene som flyr fra CPH. Det er kanskje eneste mulighet?

IMG_2333_zps8c54fc64.jpg

Isen dekket fjordene, og vel så det:

IMG_2345_zps174bfea5.jpg

Så forlot vi Danmarks vinterterritorium og fikk det iskalde Labradorhavet under oss:

IMG_2348_zpsedc958a7.jpg

Kapteinen holdt setebelteskiltet på nesten hele tiden, selv om det var en ganske rolig flight. Noe risting her og der, men generelt hyggelig om bord – det hjelper selvsagt med ledig midtsete og få passasjerer for øvrig, for ikke å snakke om den fantastiske utsikten som ventet over Canada.

IMG_2367_zps16c034d3.jpg

IMG_2368_zpsc06f1121.jpg

IMG_2380_zps94106039.jpg

IMG_2397_zps11840e5b.jpg

IMG_2400_zps51260262.jpg

IMG_2407_zps6f425c29.jpg

Enormt og øde er forbokstaven:

IMG_2425_zps7fa0daed.jpg

Jeg tror dette er en enorm kraftstasjon som spyr ut de største høyspentnettene jeg noen sinne har sett. Etter en nærmere titt på Google Earth har jeg funnet ut at disse nettene kan sees fra verdensrommet.

IMG_2430_zpsad96b337.jpg

IMG_2424_zps4a45fbea.jpg

Snack-serveringen kom i underkant av en time før landing, noe jeg synes var litt sent.

IMG_2434_zps7e369f5c.jpg

Vi fikk en pen innflyvning, til tross for en del skyer. Her upstate New York, ikke langt fra Albany.

IMG_2438_zpsf9744627.jpg

IMG_2442_zpsa52c4648.jpg

Så nærmer vi oss det store eplet fra nord, med Manhattan på venstre side av flyet, dessverre.

IMG_2449_zpsdb53890c.jpg

IMG_2456_zps51caabee.jpg

IMG_2468_zps1bc10ddc.jpg

Flyet parkerte ved Terminal C, og var så å si det eneste ankommende flyet til terminalen da vi landet omtrent 45 minutter før rutetid. Rett gjennom toll og rask bagasjeutlevering, til tross for at priority-tagen United hadde gitt meg ikke ga særlig utslag på EWR. Forresten; er det litt pussig med EBS og priority-tag? Eller er det slik at alle som har Premier Access automatisk får dette?

Jeg ringte Carmel og fikk en bil nokså raskt, og ankom adressen på Upper West Side rett før klokken 15 lokal tid. Jeg tror det er ny rekord fra en flydør til destinasjon i New York.

Destinasjon: New York City
Innbyggere: Ca. 8,5 millioner

Mange kjenner New York godt, men jeg mener likevel at man kan tilbringe et helt liv i denne byen og stadig oppdage noe nytt. Her er noen smakebiter fra mitt fjerde opphold i byen:

Å begynne oppholdet i Chelsea er en soft start. Frokost og tidsfordriv på Chelsea Market (75 9 Ave) etterfulgt av cupcakes på Magnolia Bakery (401 Bleecker St) er en god oppladning, mens en kokebok jeg kom over fristet til lunsj på The Meatball Shop (64 Greenwich Ave). Det viste seg å være lurt, selv om det ikke er deres flaggskiprestaurant i East Village. Restauranten er høyt ratet, og midt i blinken for meg.

IMG_2484_zps0ebe67b5.jpg

I området vil jeg anbefale å gå av metroen på Christopher St, Houston St, eller andre i nærheten, og tilbringe tid i de små gatene rundt. Det er for eksempel mye liv langs Broadway. Chelsea High Lane er også verdt et besøk når det går mot vår. Skal du videre, er rusleturen ned til Financial District lengre enn det ser ut til, men til gjengjeld er Soho og Tribeca fantastiske områder å se seg rundt i, før de enorme skyskraperne på Lower Manhattan møter deg og gir en helt annen atmosfære.

IMG_2501_zpsd0535eb6.jpg

Er du på besøk i byen for første gang, er det verdt å ta turen helt ned for å se Ground Zero, Battery Park og det nye Freedom Tower, som jeg synes så helt likt ut forrige gang jeg var her:

IMG_2521-2_zps92e64d66.jpg

… ellers synes jeg det er liten grunn til å bruke flere dager på Lower Manhattan, med mindre du elsker outlets og setter av tid (og tålmodighet) i Century 21 (22 Cortlandt St.).

Central Park ble også viet en visitt.

IMG_2521_zps60c83163.jpg

IMG_2520_x_zps1572f278.jpg

Parken er omringet av fire helt ulike områder. I nord ligger kule Harlem; i øst ligger Upper East Side, som er todelt mellom et posh område langs 5th og 4th Ave, der du også finner The Met og Guggenheim, og et mindre fancy, men likevel pent strøk nærmere kanalen på østsiden. I vest ligger en av mine favorittbydeler; Upper West Side, med massevis av restauranter, barer og kafeer fra 55. St og oppover, særlig langs Broadway, Amsterdam Ave og Columbus Ave. I sør ligger Midtown og turistområdet Theathre District, og langs 5th Ave finnes de store shoppingpengeslukene. Selv foretrekker jeg å handle på Abercrombie & Fitch (720 5th Ave) og Hollister (668 5th Ave).

IMG_2524_zps2684c067.jpg

Det ble ingen tur i Top of the Rock:

IMG_2534_zps42241172.jpg

… men til gjengjeld en fin dag i området, inkludert Trump Tower, Moma og New York Grand Central:

IMG_2539_zps083b94ea.jpg

… og Gordon Ramsay:

IMG_2561_zps558b31c1.jpg

Og igjen: Er du ny i byen, er det nærmest obligatorisk å ta turen innom Empire State Building:

IMG_2566_1x_zps6bc2852b.jpg

… masete Times Square:

IMG_2566-x_zps0eb15488.jpg

… og Curry Hill, som jeg dessverre ikke har bilde av, men som er et lite stykke India i én og samme gate.

Brooklyn er også en bydel jeg har blitt bedre kjent med de to siste gangene jeg har vært i NY. Brooklyn Heights Promenade gir fantastisk utsikt over Manhattan, uansett årstid:

IMG_2569_zps9e7e675a.jpg

Restauranten Colonie (127 Atlantic Ave) er ganske ny, og leverer til terningkast seks:

IMG_2582_zps8b1ff368.jpg

Barclays Center er også ny, og med 25 000 tilskuere, junkfood, øl og gode venner blir sportsopplevelsen komplett:

IMG_2617_zpsb50f1206.jpg

IMG_2618-x_zpsddfaf9e5.jpg

Enda mer sult stoppes i Hell’s Kitchen, og da særlig langs 9 Ave, fra ca. 35. St til ca. 55. St. Her kryr det av Michelin-anbefalte restauranter, og jeg vil også denne gangen trekke frem Mercato (352 W 39th St), som er en italiensk perle i området.

IMG_2697_zps23acf92e.jpg

Jeg prøvde også Thaimat på YumYum Too (662 9th Ave).

IMG_2710_zps78f522f1.jpg

Etterpå var jeg så mett at jeg gikk hele veien opp til leiligheten på 75th, som er en opplevelse i seg selv. Like mett ble jeg imidlertid dagen etter, da av frokost på den nyåpnede Sugar and Plumm (377 Amsterdam Ave) – én av mange bra frokoststeder i området, med tilhørende godtebutikk.

IMG_2727_zpsb47cc0d0.jpg

Det er mye mer å si om og se i New York. Dette var bare et utvalg fra en liten uke. Jeg har sett at flere etterspør tips til NYC på dette forumet, så jeg håper mine erfaringer kommer til nytte. Hvis ikke, er det flere erfaringer i mine tidligere rapporter fra 2011 og 2012.

Last edited:
3. februar 2013: UA38
New York-Oslo (EWR-OSL)
United Airlines
Economy
Boeing 757-200, N58101

IMG_2728-x_zps84c49f58.jpg

United Airlines spy rut avganger mot Europa på ettermiddagene, og 757-ene sto linet opp ved ankomst Liberty Airport noen timer før avgang. Premier Access ga ikke særlig uttelling i dag, og ingen Priority-tag ble utdelt. Køen i Premier Access-linjen før sikkerhetskontrollen var også like kort som i den ordinære.

Jeg synes Terminal C er helt ok, særlig når det gjelder utsikten til Terminal B, der flere kjenninger sto klare:

IMG_2748_zpse8cd3b71.jpg

SAS-maskinen på vei ut skulle til København, mens Star Alliance-maskinen er SK908 til Oslo. Lufthansa var også på plass, det samme gjaldt Singapore Airlines’ direkterute til Changi med A340-500, som dessverre teller sine siste flights.

IMG_2772_zps54a513db.jpg

IMG_2790_zps513969af.jpg

Det nærmet seg avgang. Langt flere passasjerer denne søndagskvelden, men fremdels håp ettersom jeg hadde kapret rad 24 (DF).

IMG_2785_zpsd65fd8db.png

IMG_2787_zps91ca540e.png

Det ble boarding i siste liten, og jeg kunne konstatere at det ble ledig midtsete også på denne fligten, noe som er gledelig på en nattflight.

IMG_2804_zpseda0344d.jpg

Flytiden ble beregnet til seks timer og førtito minutter, og det ble en nydelig og stille climb-out fra New Jersey, med flott utsikt.

IMG_2816_zps1a10fb33.jpg

Manhattan:

IMG_2825_zpsc664554d.jpg

Times Square synes godt:

IMG_2827_zpsc1d59ebd.jpg

Et kjedelig måltid ble etterfulgt av lite søvn, men likevel var det en behagelig flight med passelig temperatur, plass og grei komfort. Reisefølget benyttet inflight entertainment-systemet, og så fire filmer i løpet av natten, før solen møtte oss over europeisk luftrom.

IMG_2845_zpsb368e570.jpg

IMG_2863_zps00f1ad06.jpg

Det var skyet og ikke mye å se, heller ikke på innflyvningen mot Gardermoen:

IMG_2868_zpsc47b64c0.jpg

IMG_2869_zps7cfa3fc1.jpg

Det var snøvær på Gardermoen, og mye snø liggende på taxebanene. Jeg la også merke til at Thai-maskinen var tauet bort til den provisoriske innlandsterminalen.

IMG_2874_zps43f81d13.jpg

IMG_2876_zps5e743959.jpg

IMG_2885_zps4b221824.jpg

Vi parkerte utrolig skjevt, mulig på grunn av snømengdene, og jeg hilste igjen på 908 som hadde fløyet en times tid før oss på samme strekning:

IMG_2887_zps9782a8b6.jpg

Bagasjen kom raskt, før det ble SAS Flybussen og rask transport til kontoret, der en slitsom dag ventet.

Last edited:
Konklusjon

Jeg hadde ikke store forhåpninger til United Airlines etter min opplevelse med Continental for et par år siden. Likevel synes jeg selskapet leverer akseptabelt, selv om jeg ikke skal la ledige midtseter og rask bagasjeutlevering fargelegge vurderingene mine. Maten er helt gjennomsnittlig, det samme er servicen om bord og inflight entertainmentsystemet (som selvfølgelig er langt bedre enn hos SAS). Jeg synes det er positivt at et sølvkort gir Premier Access og prioritet, så sammenliknet med andre operatører synes jeg United kommer ganske bra ut av det. Det er ikke ideelt å fly 757 med 3-3-seating når man er to, men på de rette årstidene er det få passasjerer og ledige seter, som gir bedre plass. Det teller mye når man flyr interkontinentalt.

New York er og forblir en drøm. Bydelene, restaurantene, barene og alle opplevelsene er ustoppelige, og fascinasjonen av byen blir bare større og større etter flere besøk. Jeg skal definitivt tilbake igjen til byen som aldri sover.

Flott rapport! Pre merger United er faktisk utrolig flinke til aa blokkere midtseter for folk med status, saa lenge det ikke er noedutgang. Ber en person med gullstatus eller hoeyere om noedutgang midtsete, vil systemet la denne personen gjoere dette. Gateagentene er trenet i aa gi vekk midtsetene sist paa flighter som ikke er fulle

Ellers ble flightene dine operert med pre merger Continental fly med pre merger Continental ansatte, maten er fortsatt laget av Chelsea.

Flott rapport og fine bilder som vanlig Seatbelt :up:

Den frembringer reiselyst, og jeg kjenner det er på tide med en reise til "Uniten" og NYC - forhåpentligvis i noenlunde nær fremtid...UA ser jo ut til å levere helt greit i Y også.

Takk skal du ha!

Bra bra bra, og noen skikkelig imponerende bilder, dritbra komposisjon på mange av disse!! (som i, ikke bare teknisk sett, men kunst!)

Veldig bra rapport, og deler dine observasjoner i economy. Fløy UA38 litt tidligere i januar, men ser ut i fra cabinbildet at vi hadde samme "International Service Manager"

Grunnen til at jeg husker han så godt er pga hans utrolige sans for humor gjennom hele flighten, under servering og annonseringer over PA. :)

Jeg hadde ledig midtsete jeg også på veien over dammen, veldig deilig å ha litt ekstra rom rundt seg, og at man slipper å slåss om albueplass.

EBS med SAS gir vel ikke fast track security en gang, så dette er absolutt bra av UA. Bagasjefordelene med UA som EBG er utrolig nok mye bedre enn hos SAS selv, forstå det den som kan :p

FikkikkelysttilådratilNewYorkidetheletattsådetsåatte.....

Det bilde av andre-serveringen på turen over: Var det alt? Jeg husker selv en liten kalkunsandwich fra mine turer med gamle CO - med potetgull ved siden av. Her ser jeg bare potetgull..?

Veldig bra rapport, og deler dine observasjoner i economy. Fløy UA38 litt tidligere i januar, men ser ut i fra cabinbildet at vi hadde samme "International Service Manager"

Grunnen til at jeg husker han så godt er pga hans utrolige sans for humor gjennom hele flighten, under servering og annonseringer over PA. :)

Vittig, tro han fløy UA39 den 6 februar også. Bruker UA mye samme CC på sine ruter?

Forøvrig en veldig bra rapport. Jeg var i NYC nesten samtidig, og må si at det er litt urutinert ev deg å reise hjem samme dag som super bowl ;)

Takk for tilbakemeldinger!

Haha, ja, fy fader, for en fyr! Jeg har aldri opplevd liknende, og måtte trekke på smilebåndet flere ganger. Ble først litt skeptisk, men han var jo ikke masete - bare hyggelig og morsom, så jeg synes det var positivt. Da vi landet sa han "Whin yiou ar' flaayin', yiou hæve a bunch of airlines to chuus from, we are happy yiou chose da right one."

FikkikkelysttilådratilNewYorkidetheletattsådetsåatte.....

Det bilde av andre-serveringen på turen over: Var det alt? Jeg husker selv en liten kalkunsandwich fra mine turer med gamle CO - med potetgull ved siden av. Her ser jeg bare potetgull..?

Det var en hot snack også, men siden serveringen kom litt sent måtte jeg spise den opp før bildet kom pga. sult ... ;)

Vittig, tro han fløy UA39 den 6 februar også. Bruker UA mye samme CC på sine ruter?

Forøvrig en veldig bra rapport. Jeg var i NYC nesten samtidig, og må si at det er litt urutinert ev deg å reise hjem samme dag som super bowl ;)

Det er forferdelig urutinert. Bestilte i høst, og da jeg bestemte helg tenkte jeg ikke engang tanken, ei gjorde vennene på Manhattan... Det var bittert som f.!

Takk for flott rapport ... Så du hadde ship 101, denne CO maskinen nærmer seg 80.000 time ri lufta :o

Jeg setter ekstremt stor pris på rapporter som denne. Svært flotte bilder, mange nyttige tips og god informasjon for de (få) av oss som fortsatt har til gode å besøke denne fascinerende byen. Dette vekker virkelig reiselysten.

Takk!

Back