Destinasjon: New York City
Innbyggere: Ca. 8,5 millioner
Mange kjenner New York godt, men jeg mener likevel at man kan tilbringe et helt liv i denne byen og stadig oppdage noe nytt. Her er noen smakebiter fra mitt fjerde opphold i byen:
Å begynne oppholdet i
Chelsea er en soft start. Frokost og tidsfordriv på Chelsea Market (75 9 Ave) etterfulgt av cupcakes på Magnolia Bakery (401 Bleecker St) er en god oppladning, mens en kokebok jeg kom over fristet til lunsj på The Meatball Shop (64 Greenwich Ave). Det viste seg å være lurt, selv om det ikke er deres flaggskiprestaurant i East Village. Restauranten er høyt ratet, og midt i blinken for meg.
I området vil jeg anbefale å gå av metroen på Christopher St, Houston St, eller andre i nærheten, og tilbringe tid i de små gatene rundt. Det er for eksempel mye liv langs Broadway. Chelsea High Lane er også verdt et besøk når det går mot vår. Skal du videre, er rusleturen ned til
Financial District lengre enn det ser ut til, men til gjengjeld er
Soho og
Tribeca fantastiske områder å se seg rundt i, før de enorme skyskraperne på Lower Manhattan møter deg og gir en helt annen atmosfære.
Er du på besøk i byen for første gang, er det verdt å ta turen helt ned for å se Ground Zero, Battery Park og det nye Freedom Tower, som jeg synes så helt likt ut forrige gang jeg var her:
… ellers synes jeg det er liten grunn til å bruke flere dager på Lower Manhattan, med mindre du elsker outlets og setter av tid (og tålmodighet) i Century 21 (22 Cortlandt St.).
Central Park ble også viet en visitt.
Parken er omringet av fire helt ulike områder. I nord ligger kule
Harlem; i øst ligger
Upper East Side, som er todelt mellom et posh område langs 5th og 4th Ave, der du også finner The Met og Guggenheim, og et mindre fancy, men likevel pent strøk nærmere kanalen på østsiden. I vest ligger en av mine favorittbydeler;
Upper West Side, med massevis av restauranter, barer og kafeer fra 55. St og oppover, særlig langs Broadway, Amsterdam Ave og Columbus Ave. I sør ligger
Midtown og turistområdet
Theathre District, og langs 5th Ave finnes de store shoppingpengeslukene. Selv foretrekker jeg å handle på Abercrombie & Fitch (720 5th Ave) og Hollister (668 5th Ave).
Det ble ingen tur i Top of the Rock:
… men til gjengjeld en fin dag i området, inkludert Trump Tower, Moma og New York Grand Central:
… og Gordon Ramsay:
Og igjen: Er du ny i byen, er det nærmest obligatorisk å ta turen innom Empire State Building:
… masete Times Square:
… og
Curry Hill, som jeg dessverre ikke har bilde av, men som er et lite stykke India i én og samme gate.
Brooklyn er også en bydel jeg har blitt bedre kjent med de to siste gangene jeg har vært i NY. Brooklyn Heights Promenade gir fantastisk utsikt over Manhattan, uansett årstid:
Restauranten Colonie (127 Atlantic Ave) er ganske ny, og leverer til terningkast seks:
Barclays Center er også ny, og med 25 000 tilskuere, junkfood, øl og gode venner blir sportsopplevelsen komplett:
Enda mer sult stoppes i
Hell’s Kitchen, og da særlig langs 9 Ave, fra ca. 35. St til ca. 55. St. Her kryr det av Michelin-anbefalte restauranter, og jeg vil også denne gangen trekke frem Mercato (352 W 39th St), som er en italiensk perle i området.
Jeg prøvde også Thaimat på YumYum Too (662 9th Ave).
Etterpå var jeg så mett at jeg gikk hele veien opp til leiligheten på 75th, som er en opplevelse i seg selv. Like mett ble jeg imidlertid dagen etter, da av frokost på den nyåpnede Sugar and Plumm (377 Amsterdam Ave) – én av mange bra frokoststeder i området, med tilhørende godtebutikk.
Det er mye mer å si om og se i New York. Dette var bare et utvalg fra en liten uke. Jeg har sett at flere etterspør tips til NYC på dette forumet, så jeg håper mine erfaringer kommer til nytte. Hvis ikke, er det flere erfaringer i mine tidligere rapporter fra
2011 og
2012.