OSL dårligst i Norden

Re: OSL dårligst i Norden

Veldig bra at mediene setter fokus på dette må jeg si. Legger litt press på OSL, samtidig som kundene kanskje oftere blir flinkere til å etterspørre direkteruter når de snakker med turopperatører og flyselskap.

Jeg tror ikke OSL skal håpe på så mye mer enn Bangkok og en rute til til USA, Chicago f.eks. SAS kan ta Bangkok og United Chicago. Andre mulige "oversjøiske" kan tenkes til Midt-Østen og Nord-Afrika. Aftenposten har ikke regnet Marrakesh og Antalya som oversjøiske i sin oversikt ser jeg.

Dette var jo ikke akkurat grensesprengende nyheter for oss her inne:p, men bra at Aftenposten nevner dette. For statistikken de viser til viser jo at OSL har mye potensiale å gå på når OSL faktisk er minst i Norden når det kommer til utenlandstrafikk. Slått klart av CPH og ARN, men også HEL.

Det var ihvertfall en overskrift som tiltrakk seg oppmerksomheten. For meg i bransjen, tenkte jeg: Hva er det nå for noe urettferdig dritt de skal skrive om OSL. Og for den menige flypassasjer gikk sikkert tankene til sikkerhetskontrollen, regulariteten, kundebehandling eller safety.

Men så viste det seg at det faktisk var en god og betimelig artikkel.

Bør vi ikke gjøre denne tråden om til den største, lengste og mest nasjonalistiske diskusjonen om interkont fra OSL folkens?!:nor:nor:D:colgate::D

Det er tross alt lenge siden sist, er det ikke....

Har vel også noe med geografi å gjøre - HEL ligger mer naturlig til på veien østover. Men på den annen side: Kanskje SAS skulle lære litt av AY og OS som begge har strategier som gateways østover. SK kunne bli en gateway vestover?

Dette var jo ikke akkurat grensesprengende nyheter for oss her inne:p, men bra at Aftenposten nevner dette. For statistikken de viser til viser jo at OSL har mye potensiale å gå på når OSL faktisk er minst i Norden når det kommer til utenlandstrafikk. Slått klart av CPH og ARN, men også HEL.

Osl: 10 127 279
HEL: 10 215 455

Men her skal det sies at Finland i motsetning til Norge har kun et fåtall små flyplasser utenom Hel med internasjonal trafikk av betydning, mens Norge har mange. Vi har et bredt utenlandstilbud fra de fleste store flyplassene i Norge. Det har desverre ikke Finnene. Således er tallene noe ganske annet når man summerer opp utanlandstrafikken totalt i landene. Dessuten har Finnene vært ekstremt flinke til å markedsføre Finland. Finnair drar vel snart også inn en 300.000 - 400.000 pax i transfer til Vantaa med sine langruter.

Last edited:

Hva skjedde med Iran Air's rute fra OSL? EK til DXB hadde vært tingen:D

Fra aftenposten-artikkelen: "For SAS er det ikke lønnsomt med oversjøiske ruter fra Norge, fastslår informasjonssjef Bertil Ternert i SAS-konsernet."

Jaja, det var ikke akkurat gode nyheter...

I forhold til langruter fra OSL ville jeg ikke satset på SAS, selv om det hadde vært morsomt om de hadde etablert seg på IC fra Oslo også. SAS har rett og slett for få fly, og ekstra fly burde nok i første runde bli brukt fra Arlanda for å stoppe "handelslekasjen" til Finnair.

Jeg ser heller for meg at andre utenlandske aktører vil prøve seg, men de kan få problemer med feed.

Hva med en Emirates eller Etihad-rute fra Dubai/Abu Dhabi via Oslo til Houston. Og for å komme alle Rogalendinger i forkjøpet.... Ja det er Stavanger som er oljehovedstaden i Norge, men større potensiale for ferieturister begge veier fra OSL.

MEN husk at OSL ihvertfall er Nordens nest største lufthavn pt målt i passasjervolum ;)

...ikke værst bare det!

Back