Ferien tok meg litt med storm og det har ikke blitt mye tid til oppdateringer, men her fortsetter det hele:
IST - KUL
TK60
A340-300
2 J & K
Etter nærmere fem timer i TK sin nokså spesielle lounge ruslet vi mot gaten hvor kveldens KUL flight skulle gå fra. Maskinen som møtte oss var, som scheduled, en A340-300 med to-klasse konfig.
Boardingprosessen hadde ikke noe (fungerende) system for *A gold eller C, men det gikk likevel kjapt og greit.
Ble kjapt vist frem til rad 2 hvor teppe, pute og headset lå klart.
Noen minutter senere ble Godiva sjokolade og amenity kit også delt ut.
Like etter kom det et utvalg av juice, vann og champagne. Dessverre ikke noe bilde av dette.
Vel oppe i luften fikk man bevege seg fritt etter ca 20 minutter.
Personalet startet deretter med det jeg tror er den største feilen TK gjør i c-klasse; å rigge til den velkjente baren i forkant av c kabinen. To-tre personer brukte et sted mellom 20 og 30 minutter på dette, hvor alt skulle dekkes til med hvite duker og blomster, brennevin og vinflasker skulle settes frem. Dette gikk så langt jeg kan se på bekostning av hvor raskt drikkeserveringen til passasjerene kom i gang.
Men, den kom nå i gang og da var man selvfølgelig ikke vonde å be om et par glass champage:
TK serverer samtidig nøtter, som kommer i porsjelenskåler og ikke i små knudrete poser som hos for eks. LH.
Like etter ble også en liten aperittvekker delt ut:
Deretter kom menyene som var personalisert med fornavn:
Samtidig måtte man også ta stilling til hva man ønsket til frokost:
Etter bestillingene ble tatt og menyene for frokost samlet inn, kom det ytterligere to drikkeserveringer før maten kom på bordet.
Forrett. Kylling og div tilbehør.
Mellomrett. Suppe. Særdeles velsmakende.
Hovedrett. Valgte noe utypisk for flymat - kebab. Også meget velsmakende! Det ble naturligvis da en øl på siden. EFES selvfølgelig.
Madammen valgte fisk som også falt i smak. Champagne i glasset.
TK har kokk ombord i C klasse.
Senere kom dessertvognen. Meget godt utvalg og særdeles velsmakende for flymat å være. Jeg gikk for en kombinasjon av kake og is.
Det hele ble deretter ryddet og jeg slo i hjel de neste 7 timene med film, champagne og litt snacks.
Ble vekket av at lyset gikk på og frokosten kom på bordet. Starter:
Egg, som bestilt. Meget bra:
Landet omtrent på tid. Alt i alt en meget bra flight og flott første møte med
TK på long haul i C.
Pluss: Fantastisk catering med velsmakende og fint presentert mat. Mange valgmuligheter. Ingen folie, ingenting kommer i poser. Crewet er hyggelige og meget vennlige når de først er der. Største avstanden mellom seteradene jeg har sett i C.
Minus: Merkbart stort rutinefokus hos crewet. Går ut over fleksibiliteten. Alt for mye styr med å sette opp en bar som i realiteten har null funksjon for passasjerene. Litt uoppmerksomt crew mellom serveringene.