OSL blir stille flyplass fra mandag 7. april

Michael

ScanFlyer Silver
Medlem
OSL har kalt seg "stille-flyplass" så lenge jeg har jobbet der, uten at det har betydd noen ting. Det har til tider vært mye bråk i terminalen i form av "siste utkallelse"-annonseringer i fleng til bry for både ansatte og passasjerer.

På mandag er det slutt. Personlige opprop faller bort, og den gode blandingen av diverse stemmer på anlegget forsvinner, og blir byttet ut med den forhåndsoppleste "Dette er en henstilling til alle passasjerer, vennligst påse at ingen bagasje blir stående uten tilsyn"-stemmen.

http://www.nrk.no/norge/slutt-pa-_siste-opprop_-1.11647442

Nå må du passe på flytiden selv.

Fra og med mandag vil du ikke ropes opp på høyttalerene på Gardermoen om du er for sent ute til flyet.

Personlig synes jeg er det synd. En av de artigste delene av jobben min som gateslave forsvinner.
I det store og det hele vil det være et positivt innslag på OSL, da terminalen blir betraktelig mer stille og rolig.

Hva tenker Flypraterne om dette? Er du redd for å miste flyet ditt med mindre du ikke hører ditt eget navn bli ropt opp på anlegget? Eller holder du oversikt selv på klokken?
Vil du være tilstede ved gate 19H når boarding begynner, eller vil du komme halsende i siste liten i ren Usain Bolt-stil?

Last edited:
Endelig. Har jo vært håpløst å prate i telefonen eller med medreisende i visse deler av terminalen pga gnål på svorsk om beskjed til Ola og Kari Dunk som har 1 minutt på seg til å komme til gate 19H.
Har aldri blitt ropt opp på OSL, og har heller ingen planer om det. Lærte klokka før jeg begynte på skolen.

Last edited:
Altfor mye og amatørmessig gauling over anlegget. På tide å stramme inn, som man også gjør andre steder i verden. Liker man å høre stemmen sin, kan man dra på karokebar.

Har ingen problemer med og rekke flyet. Er alltid på plass ved gate i god tid før boarding.
Opprop på høgtalerne har aldri vært til plage for meg. Så for meg så kunne det gjerne vært som i dag.

Flott tiltak. Husker de første årene på OSL som mye mer rolig kontra det en opplever idag. Har også løpet meg klokken og aldri blitt ropt opp over høyttaleranlegget.

Godt dem kutter ut dette. Vet ikke hvor stort behovet er, men kan ikke gateslaven bare fyre avgårde en sms fra systemet direkte til den passasjeren det gjelder?

Så nå skal det letes etter baggasje for avlasting på annenhver avgang? Fly blir 10-15 minutter forsinket istedetfor å rope opp en passasjer som sitter og halvsover i gaten ved siden av...

Så nå skal det letes etter baggasje for avlasting på annenhver avgang? Fly blir 10-15 minutter forsinket istedetfor å rope opp en passasjer som sitter og halvsover i gaten ved siden av...

Dette var også min første tanke. Grunnen til at man roper opp folk er jo ikke for å være snill, men for at det er lite praktisk om bagasjen til manglende passasjerer må finnes og avlastes fra flyet?

På en annen side, kanskje dette må til for at enkelte skal forstå at de må møte opp ved utgangen på tiden det som står på Boarding-kortet, og ikke når de blir ropt opp...

Endelig.
Jeg går ut ifra at de fleste som befinner seg på flyplassen er der for å reise. De som da roter seg bort i en butikk eller pub og ikke rekker avgangen sin får ingen sympati fra meg når de må kjøpe ny billett på neste avgang..

E!

Problemet er ikke gaulingen, men den ekstreme variasjonen i volum og kvalitet på lyden. Syns oppropene egentlig er litt artige og bidrar til den gode reisefølelsen.
Vil jeg ha fred, går jeg i loungen.

Disse oppropene har aldri klart å irritere meg.. Selvfølgelig er det jo ingen her på forumet som er sene ;) , men man har jo alle de andre tullingene. Jeg er redd dette vil føre til forsinkelser i ny og ne og det synes jeg er litt irriterende.

Meget bra! For de som ikke irriterer seg over oppropene, så prøv et telefonmøte derfra. Det er helt umulig på grunn av støyen, og det finnes ingen rolige plasser.

Jeg er redd dette vil føre til forsinkelser i ny og ne og det synes jeg er litt irriterende.

Jeg er også redd for det og blir ikke overrasket om man om ikke lenge er tilbake til det gamle igjen, selv om tiltaket i seg selv har noe for seg

Jeg har blitt ropt opp to ganger. Da har jeg stått i sikkerhetskontrollen og stampa etter å ha kommet inn fra Schengen og skulle videre innenriks. Bagasjen kom etter en halvtime, lang kø i bagdrop og enda lengre kø i sikkerhetskontrollen.

Så alt er ikke selvforskyldt heller.

For å krydre tilværelsen var forøvrig begge avgangene fra 19ettellerannet. Beinfløy gjennom terminalen og rakk det akkurat :)

Det trengs bare litt opplæring. Et par runder med "vi søker ikke passasjer Olsen til gate 19; vi har tatt bagasjen ut av flyet siden du ikke møtte til riktig tid" hadde nok fått både den ene og den andre til å være tidsnok ute.

Hva med forsinkelser på spesielt charter, når de sitter i puben og glemmer alt, og man må finne og ta ut kofferten ?

Ser ikke poenget her jeg. En Flyplass er jo en transportsentral og da er det da viktigst å få passasjerer til flyene og ropt opp dem som har glemt seg bort i bokhandelen. Det må da være første pri. Synes også SQ777 har et poeng jeg, selv om hans nok var en spøk.

Klarer ikke helt begripe hvordan "Last Call" opprop kan sende dere over kanten altså :)

Vedr. tlf - jeg har sittet mye i tlf der oppe uten problem. Er det lange samtaler så skjer det i terminalen, så man ikke forstyrrer folk i loungen. Er det Telco så har man noe som heter 'mute' på alle telefoner bygget etter 1993.

Meeeeen... Jeg er jo ikke lufthavnsdirektør så dette har nok de mer peiling på enn meg.

Back