Del 1
Det var meningen å skrive en litt lenger rapport på OSL-FRA-BKK også, men jeg fatter meg i korthet, da noe har gått ut av glemmeboken på toppen av kroppen, så her blir det litt kort:
OSL-FRA - ganske bra belegg fredag kveld. Hadde et behagelig midtgangsete på denne 737-reisen. Det ble beklaget at folk på vei opp til Oslo hadde vært så tørste at det var slutt på rødvinen. Men litt sekt og øl var å oppdrive. Det ble servert den meget sedvanlige brødet med enten skinke eller ost, i tillegg til den tørre sjokoladen Twixx.
FRA-BKK - et par øl i Frankfurt før avgang ved 23-tiden. Boarding på tid. Fant mitt sete 54D. Denne gangen var jeg heldig med sidemannen, som var en liten ung mann fra Kambodsja. Det viste seg at han drev med ved vedlikehold av kulturminner, og hadde gått på kurs i Tyskland. Det ble en interessant samtale om hans hjemland og kulturskattene.
Før mat ble det servert en runde med cashewnøtter og aperitif. Jeg unnslo meg ikke å bestille en GT før maten. Det ble servert et bra måltid. Hovedretten bestod av en asiatisk ispirert kylling, men med stekte poteter som tilbehør. Til dette rødvin. Og konjakk til kaffeen. Maten stod absolutt til stående.
Ettersom mannen ved siden av meg var noe mindre, var det litt mer behagelig enn hjemreisen, som beskrevet over. Men det var var liten beinplass. Derfor fant jeg meg ofte sittende på klappsetet ved toalettene, der man kunne strekke ut beina. Det var ikke fritt fram for at jeg forsynte meg av rødvinen som stod framme heller. Ved nærmere ettertanke så ble jeg vel egentlig en smule beruset.
Det var derfor en meget sliten ferierende (hadde vært oppe siden 0500 den dagen), som sovnet et par timer før BKK. Alt i alt en grei tur, men som nevnt - for trangt for beina! Før landing ble det servert en bra frokost.
Jeg hadde booket BKK-Phuket med AirAsia i forveien, men denne avgangen var forsinket med nesten halvannen time. Fikk meg derfor en tidligere avgang med Bangkok Airways i stedet, noe som ikke kostet mer enn ca 500 kr. Selskapet har lounge for alle passasjerer - så litt snacks og alkoholfri drikke ble inntatt. I tillegg kunne jeg sjekke nettet. En grei tur med A320 til Phuket. Servering av nudler underveis. Men på dette tidspunkt var jeg så trøtt at jeg var litt utenfor hele seansen...
Etter en uke i Phuket var det Bangkok Airways igjen. Denne gang til Ko Samui. En noe merkelig opplevelse: Flyet ble først annonsert forsinket pga tekniske problemer. Da det en halvtime forsinket var klart for boarding, viste det seg at bare passasjerer med en bestemt type billett (så ut som en kassalapp) fikk gå ut til bussen. Et 20-talls passasjerer med "vanlige boardingkort" ble satt til side. Dette skapte irritasjon - og jeg snakket med et par medreisende som heller ikke skjønte noe av dette. Jeg mente at det måtte være overbooking. Ved gaten påstod damene at de som gikk om bord i bussen heller ikke kom med noe fly??! Men vi så aldri noe av disse passasjerene. Jeg ble en smule irritert, og lurte på om de faktisk kunne garantere avgang en halvtime etter dette igjen, slik de påstod. Og de hevdet hårdnakket at det skulle gå bra. Ble sulten og kjøpte meg en burger, men fikk såvidt spist denne før det ble annonsert boarding til Ko Samui igjen. Vi så ingenting av de passasjerene som hadde gått om bord tidligere. Vi var nå bare et 20-talls passasjerer til Ko Samui på denne ATR-72. En grei flytur med litt matservering om bord. Øl måtte betales for. Landet en drøy time etter oppsatt rute. Jeg har ingen annen forklaring enn at de kjørte to fly på denne avgangen. Noen bedre forklaring?
Etter en knapp uke på Ko Samui (anbefales helt klart foran Phuket!) var det klart for avgang til Bangkok. Det var såvidt jeg fikk fly på denne fredagen, booket på mandagen, men da var det bare EN ledig avgang igjen til Bangkok. Så dette er en populær rute. Hadde sett fram til en 717-tur, men det ble ATR igjen. Litt trangt, men mannen ved siden av var også en ferierende nordmann, så det det ble en kort tur med generelt ferieprat.
Oppsummert må jeg si at jeg er betydelig skeptisk til å igjen ta LH på langdistanse med 747. Ville nok foretrekke et annet selskap neste gang. I ettertid ser jeg at det er til dels mange lavprisaktører ut fra BKK, så jeg kunne vært litt mer eventyrlysten og sjekket ut Vietnam og Kambodsja samtidig, uten at kostnadene ville øke mye. Skjønner at mange nordmenn har Thailand som et favoritt feriemål. Men skal jeg være dønn ærlig må jeg si at jeg ble litt lei. Men med behagelig sol og utmerket mat, enten den var thai eller utenlansk, var det likevel en bra ferie.