OSL: 30 største destinasjoner 2010

Someone

Moderator
Medlem
OSL: 30 største destinasjoner 2010

Muligens jeg bare har fulgt dårlig med, men kan ikke huske det har blitt presentert annet enn de 10 største destinasjonene fra OSL før, men fant nå en oversikt over de 30 største

Tallene er i antall 1000 og Forandring fra året før vises i prosent

1. Trondheim 1.588 +3%
2. Bergen 1.512 -1%
3. Stavanger 1.275 +2%
4. København 1.132 +2%
5. Stockholm 1.004 +4%
6. London 838 +6%
7. Tromsø 789 +3%
8. Bodø 641 +6%
9. Amsterdam 542 +1%
10. Aalesund 519 +8%

11. Harstad/Narvik 472 +10%
12. Kristiansand 444 -1%
13. Frankfurt 431 -1%
14. Haugesund 389 +7%
15. Paris 385 0%
16. Molde 299 +19%
17. Helsinki 282 +16%
18. Las Palmas 250 +1%
19. Munchen 246 -1%
20. Alta 190 +6%

21. Bardufoss 189 +8%
22. Antalya 182 +24%
23. Alicante 181 +9%
24. Riga 179 +9%
25. Zurich 174 +43%
26. Kirkenes 174 +4%
27. Kristiansund 170 +1%
28. Reykjavik 169 +5%
29. Brussel 168 +4%
30. Berlin/Schønefeld 161 +18%

http://www.osl.no/tridionimages/Historic statistics 2010_tcm181-72609_tcm181-72607.ppt

Innrømmer jeg trodde man skulle se flere middelshavsdestinasjoner på topp 30 som f.eks BCN og NCE. Ellers så vil vel EWR komme inn på topp 30 i år da nå både SAS og CO nå flyr der
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Også litt overasket over at både MUC og FRA viser nedgang, med tanke på LH virker fornøyd med utviklingen i det norske markedet?
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Også litt overasket over at både MUC og FRA viser nedgang, med tanke på LH virker fornøyd med utviklingen i det norske markedet?

Det norske markedet for Lufthansa omfatter også Stavanger, Bergen og Trondheim, så mulig utviklingen på Vestlandet er så positiv at en mindre nedgang i Oslo ikke er dominerende.
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Det er tross alt en annen aktør på FRA enn Lufthansa.
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Ellers så vil vel EWR komme inn på topp 30 i år da nå både SAS og CO nå flyr der
For å slå Berlins 161, så må det altså være 440 pax om dagen i 365 dager. Det skulle vel sånn fint regna være CO og SK med stappfulle kjerrer hver dag.
SAS reduserer vel til vinteren også, så da blir det enda vanskeligere.
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

For å slå Berlins 161, så må det altså være 440 pax om dagen i 365 dager. Det skulle vel sånn fint regna være CO og SK med stappfulle kjerrer hver dag.
SAS reduserer vel til vinteren også, så da blir det enda vanskeligere.

Men viser ikke disse tallene både ankommende og avreisende passasjerer, slik at man kun trenger 220 passasjerer hver vei hver dag til EWR i snitt gjennom året? Akurat som trafikkstatistikken ellers på OSL viser både det som kommer og drar

Legger man sammen tallenne på de 30 største før man ca 15 millioner, og da ser man at de regner begge veier ;)
 
Last edited:
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

SAS startet EWR i slutten av mars - hvilket gir 0 passasjerer de tre første månedene. Så er det sju måneder hver dag og de to siste med bare 4 ukentlige. Totalt blir dette 145 728 tilgjengelige seter i løpet av 2011 for SAS. Tilsvarende antall tilgjengelige seter hos CO/UA for 2011 er 118 650. Hvis en antar at Berlin øker med bare 10% i løpet av 2011 (+18% i 2010) så vil EWR passere SXF med en kabinfaktor på temmelig nøyaktig 67%. Dette bør gå temmelig greit.

Men for Oslo som region vil fremdeles Berlin være større enn Newark - Ryanair har 118 000 seter til SXF fra Rygge (6x ukentlig).
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Men for Oslo som region vil fremdeles Berlin være større enn Newark - Ryanair har 118 000 seter til SXF fra Rygge (6x ukentlig).

Itillegg kommer Air Berlin til Tegel, da det kun er Norwegian til Schønefeld som stod listet i presentasjonen fra OSL
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

For å slå Berlins 161, så må det altså være 440 pax om dagen i 365 dager. Det skulle vel sånn fint regna være CO og SK med stappfulle kjerrer hver dag.
SAS reduserer vel til vinteren også, så da blir det enda vanskeligere.

Men viser ikke disse tallene både ankommende og avreisende passasjerer, slik at man kun trenger 220 passasjerer hver vei hver dag til EWR i snitt gjennom året?
Da blir tallene noe annerledes, som KGL også har vist.
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Egentlig er det merkelig at Berlin splittes opp i to, men Londons LHR og LGW er slått sammen til en. Med en oppsplitting av London så hadde LHR vært på 8. plass med rundt 592 000 passasjerer og LGW hadde tatt 18. plassen fra Las Palmas med 251 000 passasjerer. Begge disse tallene er funnet i årsstatistikken til UK CAA for 2010, og UK-versjonen viser et passasjertall rundt 5000 høyere enn OSL-tallene.

I Paris er det også den samme ikke-splitten mellom CDG og ORY.
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Egentlig er det merkelig at Berlin splittes opp i to, men Londons LHR og LGW er slått sammen til en. Med en oppsplitting av London så hadde LHR vært på 8. plass med rundt 592 000 passasjerer og LGW hadde tatt 18. plassen fra Las Palmas med 251 000 passasjerer. Begge disse tallene er funnet i årsstatistikken til UK CAA for 2010, og UK-versjonen viser et passasjertall rundt 5000 høyere enn OSL-tallene.

I Paris er det også den samme ikke-splitten mellom CDG og ORY.

Det er en glipp at London, Paris og Berlin ikke er blitt behandlet likt. Berlin hadde totalt 247 000 passasjerer (+40,0 %)
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Egentlig er det merkelig at Berlin splittes opp i to, men Londons LHR og LGW er slått sammen til en. Med en oppsplitting av London så hadde LHR vært på 8. plass med rundt 592 000 passasjerer og LGW hadde tatt 18. plassen fra Las Palmas med 251 000 passasjerer. Begge disse tallene er funnet i årsstatistikken til UK CAA for 2010, og UK-versjonen viser et passasjertall rundt 5000 høyere enn OSL-tallene.

I Paris er det også den samme ikke-splitten mellom CDG og ORY.

Kan kanske ha att göra med att Schönefeld ligger i Brandenburg, utanför Berlins gräns. LGW, LHR ligger inom samma administrativa region, likaså ORY och CDG.
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Vel da virker vel itte IC fra NAX så veldig lukrativt som en del av menigheta her mener det er, allerede knallhard konkuranse SAS/CO/Thai + charter..men mulig kalkisen min er på strømsparing eller excel arket går i pluss uansett....?
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Berlin-Tegel skal jo legges ned i 2012 og all trafikk vil da gå til SXF som da blir BER. Da blir det i hvert fall mer krevende å drive kreativ statistikk.
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Vel da virker vel itte IC fra NAX så veldig lukrativt som en del av menigheta her mener det er, allerede knallhard konkuranse SAS/CO/Thai + charter..men mulig kalkisen min er på strømsparing eller excel arket går i pluss uansett....?

Nå tror jeg kanskje du lagt innlegget ditt i feil tråd. Hvis ikke har du helt misforstått. Tallene ovenfor er faktiske passasjerantall til direktedestinasjoner fra OSL. Disse sier ingenting om hvilke destinasjon som er den endelige til passasjerene sier den ingenting om. Over en tredel av destinasjonene er kjente interkontinentale huber:
4. København 1.132 +2%
5. Stockholm 1.004 +4%
6. London 838 +6%
9. Amsterdam 542 +1%
13. Frankfurt 431 -1%
15. Paris 385 0%
17. Helsinki 282 +16%
19. Munchen 246 -1%
25. Zurich 174 +43%
28. Reykjavik 169 +5%
29. Brussel 168 +4%
Hvilken andel av disse 5,37 millioner passasjerene som stopper på disse destinasjonene eller hvilke som forsetter på en langtur kan ikke si deg, men det vet nok de på innsiden av OSL. Jeg regner også du har lagt merke til at en av de store IC-destinasjonene fra OSL, EWR, ikke finnes blant de 30. største.

En A333 som SAS benytter vil med en daglig avgang i løpet av et helt maksimalt kunne fly 192 720 passasjerer. Normalt vil man ikke kunne oppnå mer enn et gjennomsnittlig belegg på 84%, og dermed er vi nede på 161 885 passasjerer i løpet av et år. Så går noen dager vekk i forbindelse med jul og nyttår, og så var det det normale vedlikeholdsoppholdet - totalt 15 dager. Dermed ender vi opp med rundt 155 232 passasjerer pr. år og pr. A333.
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Er det mulig å få tak i en helhetlig oversikt om hvor mange som har en destinasjon som endestasjon, vs hvor mange som "bruker" destinasjonen som transfer?
 
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Er det mulig å få tak i en helhetlig oversikt om hvor mange som har en destinasjon som endestasjon, vs hvor mange som "bruker" destinasjonen som transfer?

Jeg kan gi deg tallene for OSL-CPH (fra Trafikstyrelsens åpne database http://stat.slv.dk/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=STAT.qvw&host=Local&anonymous=true):
Totalt antall passasjerer = 1 139 355
Totalt antall passasjerer i transfer/transitt = 361 458 (31,7%)

Til sammenligning er gjennomsnittlig transfer/transitt-andel på CPH: 26,0%
GOT hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 82,8%
ARN hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 31,0%
AES hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 67,6%
KRS hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 67,1%
SVG hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 55,2%
TRD hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 54,4%
BGO hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 50,2%
TRF hadde er transfer/transitt-andel på CPH: 48,4%
 
Last edited:
Re: OSL: 30 største destinasjoner 2010

Kan kanske ha att göra med att Schönefeld ligger i Brandenburg, utanför Berlins gräns. LGW, LHR ligger inom samma administrativa region, likaså ORY och CDG.

Nei, LGW ligger i West Sussex, ikke i Greater London som LHR
 
Back
Top