Tilsvarende objektiv står på min ønskeliste selv om jeg har vært usikker på om det holder med 200, da var det kjekt å se at converter er tingen. Ser du bruker converter 1.4x, er det noen som bruker 2x på disse objektivene eller blir det for lite lys?
SVAR: Med 2x konverter mister du to blendertrinn. Har du et objektiv med maks blender på 2.8 vil du med 2x converter få 5.6. Jeg har ikke brukt 2x konverter selv, men har sett tester og den optiske kvaliteten blir kraftig forringet. Objektivet tegner ikke så veldig skarpt lengere. Jeg ser forskjell med og uten 1,4 konverter, men alt er kompromisser og det er bedre med litt flere mm enn hva tapet av kvalitet er ille.
Skyter du bare RAW eller RAW+JPG ?
SVAR: Kun i RAW
Du bruker CF minnekort, kreves det noe ekstra av minnekortet når du skyter på denne måten med så plasskrevende bilder ?
SVAR: Jeg bruker SanDisk exreme 3
Å få hele flyet inn i bildet kan være en utfordring med disse objektivene, følger dere flyet med øye to utenfor søkeren ?
SVAR: Lukker det andre som ikke ser i søkeren.
Bruker du noen form for støtte eller stativ når du skyter på langt hold ?
SVAR: Har monopod, men har ikke blitt helt komfortabel med å bruke den. Så jeg bruker frihånd.
Har du noen form for forhåndsredigering i kameraet eller forhåndoppsett ?
SVAR: Nope, kameraet tar bilder, redigeringen vil jeg selv ha kontroll over. Ikke ha noe oppskarping på i kameraet, resultatet blir stygt om du begynner å oppskarpe et allerede oppskarpet bilde.
Når du konverterer til DNG er det en bildestil som kan brukes andre steder en på din maskin eller konverterer du tilbake til JPG ?
SVAR: Det er en RAW-standard som Adobe har sagt de skal støtte til evig tid.
http://www.adobe.com/products/dng/
Ja, brukt photobucket