OSL 15/08-2010

Dreyer

ScanFlyer Silver
Har vært en tur til på Gardermoen i dag for å sjekke ut litt mer på kamera, begynner sakte men sikkert å bli bedre kjent med dette mesterverket som Canon har satt sammen. Men ser at det er en lang vei før jeg kan begynne å bli på samme høyde som andre her på forumet. Ingen bilder er redigerte, noe som man ser på kvaliteten.

Canon 7D
Canon 70-300mm IS USM

Konstruktiv kritikk settes pris på!

Litt SAS
IMG_4528.jpg

Enda mer SAS
IMG_4531.jpg

Og litt til SAS. En av de få 400`ene som er igjen i SAS
IMG_4542.jpg

En av høydepunktene som dagen, som dog stakk av fra feil bane... HVORFOR?
IMG_4553.jpg

Widerøe med en Dash8 100 som svingte sykt tidlig, stilig avgang
IMG_4593.jpg

KLM med en paint som var ny for meg hvertfall
IMG_4643.jpg

Primera
IMG_4654.jpg

Brannvakt faktisk, er det noen som betaler klubbene for å fly disse turene?
IMG_4750.jpg

Thomas Cook
IMG_4765.jpg

Ikke dårlig til å være uredigert! Neste stopp får bli et enda bedre objektiv for å få mer ut av kameraets eksepsjonelle kvaliteter ;) :) Men det å skjerpe opp i et redigeringsprogram vil nok gjøre mye, særlig hvis du tar i JPG, noe 7D er elendig på når det kommer til komprimeringen, hehe. Flotte motiver, iallefall, og som sagt bra til å være uredigert :D

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM er vel den som presterer best vil jeg tro.

Helt greie bilder, men hvis du redigerer de litt, så har jeg troen på dette her!

Heisann.

Til å være uredigert er dette bra. Jeg bruker Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM, den leverer til gangs i kombinasjon med 7D. Ser ut som du sto ved vollen og avstanden blir lang til maskinene, da hadde 100-400 gjort susen. Men det er ikke gratis å kjøpe L objektiver så du bør tenke deg grundig om. Hilsen oss 7D-gutta :lol:

Men med en 100-400 er man noe lunde toast når det gjelder å ta bilder i litt mørkere omgivelser ;)

Takk for tilbakemelding Halvorsn.
Men har du forslag til optikk da? :)

70-200 er nevnt videre her et par ganger, også 100-400. Personlig har jeg begge to, mehe! Jeg er blitt avhengig av L-optikk, og Sigmas EX-optikk - altså hvor det er fokus på skarphet, byggekvalitet, og ikke hva det vil koste. Nærmere kommer du ikke kompromissløshet, med mindre du velger å gå for fast optikk. Dette vil si at du ikke KAN zoome. Disse type objektiver gir gjerne bedre bilder, men har mindre versatilitet. Noe kan man alltid sette fingeren på... Jeg har "kun" f/4 IS versjonen av 70-200, men så på en IS som mer verdifull enn en 2,8 UTEN IS ettersom jeg liker å kunne ha mindre blender enn største og likevel få skarpe bilder. ALLE objektivene i 70-200-serien er sinnsykt gode, og du vil ikke kunne se forskjell på dem, selv med et 7D og 100% crop. Der er det de menneskelige "feil" som vil lage forskjeller (kamerarystelser o.l.). Jeg kan varmt anbefale både 100-400 og 70-200, men det er to litt forskjellige objektiver. 100-400 sier jo at her er det kompromisser ute og går - noe du vil (hvis du er SKIKKELIG pirkete) merke forskjell på i skarphet, kontrast, vignettering og fargegjengivelse. Med mindre du tar bilder på 400mm på f/5,6 (helt åpen blender) vil du kunne se forskjell ift 70-200mm helt åpen på 200mm. Likvel er 100-400ern bedre på 200mm enn på 400mm, og der er de tilnærmet helt like, særlig blendet opp et par-tre hakk.
Hvis et fast-brennvidde-objektiv skulle være aktuelt anbefaler jeg 300mm f/4L IS USM og 400mm f/5,6L USM. Den sistnevnte har ikke IS, altså "Image Stabilizer" noe som kan være en ulempe ved så store brennvidder (du burde ha minst 1/640 sek lukker for å få bilder uten klare spor av håndrystelser). Eventuelt kan man trå over linja til en tredjepartsporudsent som Sigma. De har bl.a. 120-400 f/4,5-5,6 DG OS HSM og 150-500 f/5-6,3 DG OS HSM (OS er Sigmas svar på Canons IS). Disse er ikke like skarpe, men har også en lavere pris, men fortsatt bedre skarphet og generell bildekvalitet enn 70-300 IS. Håper dette var til hjelp og ikke bare mer forundring. ;) :)

Samme hvilket objektiv og kamerahus en har hjelper det ikke hvis er ikke plassert riktig for å bra bilder. Vollen var ikke riktig plass i går, selv Cato (ENGM 911) måtte innrømme at plattformen ved SAS Museet var best denne dagen. Og så kom kongen og ble hentet med sin C-570.

Siden vi er inne på det royale

09-5601.jpg

Frigg ute på treningstokt før dagen i dag.

Jeg liker å få inn elementer som klart identifiserer hvor bildene er tatt, og det er ikke så mange tårn som er lik det på OSL.

PH-BXA.jpg

Siden også Dreyer har KLMs retrofly, med belly shot mister man mye det som er viktig for dette flyet - retrotemaet.

Og siden vi var innepå retrotemaet, KLMs retromaskin var ikke den eneste på OSL søndag ...
OH-LVE.jpg

... kremt Cato, har du den? :colgate:

LN-NOT.jpg

Og hvis en tar bilder som ikke kan knyttes til et sted, da er det bedre å ta bilder bakfra synes jeg - da får en også med seg spesielle fargeskjema. At understellet er bevegelse gjør absolutt ingen ting, det bare gir dynamikk i bildet.

Og for de som lurer på hva bildene er tatt med, så er det Canon EOS 50D med Canon 100-400mm L IS-objektiv

Last edited:
Ja, som førstegangsbruker av spotterplattformen var det ikke nok at LN-KGL briefet med retroen til Finnair, han fikk meget god ryggdekning av TK.Dahl i å gni salt langt inn i en såret sjel som enda ikke har fått den på brikken. Tiden leger alle sår sies det, men det må Finnair hjelpe meg med. Takk for samværet uansett, en artig stund på plattformen og noen flotte bilder du har lagt ut.

Back