OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Da har styret i Austrian ikke bare vedtatt å kvitte seg med 737, men mer drastisk er det at de skal legge Austrian Airlines under deres datterselskap Tyrolean.

Er dette noe ala da Swissair havnet under Crossair?

http://www.austrianairlines.ag/Pres...37E-6032A0EE881A}&fromDate=&toDate=&category=

The Supervisory Board of Austrian Airlines today concluded the planned transfer of the company’s flight operations into its subsidiary, Tyrolean Airways. For legal reasons, the earliest possible date that this operation transfer can take place is 1st July 2012. With this decision the 220 million euro restructuring programme has been formally sealed. The aim of the programme was to bring the country’s largest domestic airline back into profit.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Nja, ikke helt .. Swissair var jo kaput, så Crossair kjøpte det de ville ha. Her er det vel snakk om en styrt sammenslåing. Er dette for å få OS-crewet over på Tyroleans payscale?

Kanskje ikke, men de har vel funnet at det er billigere å gjøre det den veien istedet for motsatt .. ??
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Østerrikske aviser fokukserer nesten utelukkende på at denne nyordningen vil føre til dels kraftige kutt i lønninger for AUA-piloter. 40 kapteiner har allerede tatt sluttpakke og det funderes på om ytterligere 100 vil gjøre det samme. Det kan i verste fall føre til pilotmangel i selskapet, men det bekymrer ikke moderkonsernet Lufthansa da det ikke er mangel på piloter i Europa. Samtidig skal en del Tyrolean-piloter nå ta kurs på A320.

En AUA-flykaptein med en viss fartstid i selskapet tjener rundt 13 000 Euro brutto i månedene (ca 100 000 NOK); slike lønninger blir det definitivt ikke i fremtiden.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Det er ikke kun snakk om payscale, de vil også kvitte seg med store deler av pensjonsforpliktelsene som jo også er noe av det SAS sliter med.
Utifra det som har kommet ut kan man ikke sette de ned på vår payscale, men de blir stående med den lønn de har fram til de evt. blir tatt igjen av vår payscale. For endel vil nok det aldri intreffe.

Dette kommer nok til å bli advokatmat i lang tid framover siden det er ingen som helt vet hva som vil gjelde. Kollektivavtalen til OS og kollektivatalen til VO er sagt opp. Den første av selskapet, den andre av fagforeningen. Derfor snakker selskapet om å forhandle fram kontrakter med hver enkelt ansatt... Det blir et par tusen kontrakter det.


Interesting times....
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente

Det blir spennende a se om OS virkelig far flere 'buser for mellomdistanse over tid... 11 av 42 vekk er jo en ganske dramatisk nedsizing...

11 fly skal vekk. 7 (?) skal inn. Det ''dramatiske'' kuttet i flåten gjelder egentlig bare 4 fly. Det er ikke så dramatisk.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Tysken min er ikke på topp for øyeblikket, men forstår jeg rett betyr dette at Austrian likevel ikke blir lagt under Tyrolean Airways?
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Jaan Albrecht er en god mann. Han får orden på skuta
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Det skal da først styregodkjennes, men kanskje det er bare en formalitet?
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

AUA blir ikke lagt under TYR, ikke at det var noen overraskelse. Cockpit og Kabinbesetning skal stemme over avtalen, men jeg regner med at det blir flertall. Håper ting kan roe seg litt nå...
 
Austrian Airlines

Leste i dag i avisen at 120 piloter og over 200 CA har sagt opp etter at en ny avtale ble fremlagt. Noen andre som har hørt noe lignende? (vet ikke om dette er gammelt nytt?)
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Det stemmer. Fristen for å bestemme seg for om man blir eller ikke gikk ut for kort tid siden og 120 piloter og rundt 220 CA har sagt opp og får en sluttpakke. Et par av pilotene har bestemt seg for å likevel bli sies det.

Grunnet mangel på crew blir nok noen av slingene til Sveits og Tyskland fløyet av fly fra Lufthansa og Swiss i sommer.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Er du en av de som slutter eller fortsetter du? :)
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Lite poeng i å slutte når man allerede er hos Tyrolean og ikke ville fått den samme sluttpakken. Det har kun vært folk på gamle avtaler som gikk. Heller ikke for tidligere Lauda folk og andre på nyere avtale var det noe å hente.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

AUA blir ikke lagt under TYR, ikke at det var noen overraskelse. Cockpit og Kabinbesetning skal stemme over avtalen, men jeg regner med at det blir flertall. Håper ting kan roe seg litt nå...

Hva har da skjedd nå? Austrian oppdatere nettopp sine nettsider, og nå står det "Operated by Tyrolean Airways" på alle flyvninger, inkludert IC rutene.
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Hmmm .....

Type of aircraft Boeing 777-200
Carrier Austrian Airlines (OS)
operated by Tyrolean Airways (VO)
 
Last edited:
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

AUA blir ikke lagt under TYR, ikke at det var noen overraskelse. Cockpit og Kabinbesetning skal stemme over avtalen, men jeg regner med at det blir flertall. Håper ting kan roe seg litt nå...

Ser ikke ut som du fikk rett i dette ..... (se over)
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Det kommer an paa hvordan man ser det. De flygende stemte for et forslag med mange kutt de selv hadde gjort med overveldende flertall, men det hadde ledelsen null interesse av. De gav beskjed om at de ikke hadde noen interesse av aa forhandle videre og ville gjennomfoere bedriftsovergangen. Naa kommer dette antagelig til aa droeye ut i rettsaker over de neste aarene...
Blir rom for mye krangling framover iallefall...

Vet ikke helt hvordan reaksjonen hadde blitt i SAS om man bestemte seg for aa overfoere samtlige crew og fly til Blue1?
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

AUA blir ikke lagt under TYR, ikke at det var noen overraskelse. Cockpit og Kabinbesetning skal stemme over avtalen, men jeg regner med at det blir flertall. Håper ting kan roe seg litt nå...

Det kommer an paa hvordan man ser det. De flygende stemte for et forslag med mange kutt de selv hadde gjort med overveldende flertall, men det hadde ledelsen null interesse av.

Betyr dette at de ansatte har forhandlet en avtale med seg selv og sendt den til avstemming blant de ansatte? Og at denne avtalen har ikke ledelsen hatt noe med, men kjørt det løpet de tidligere hadde lagt?



Vidar
 
Re: OS: Drastige Flåtekutt i påvente, og andre strukturelle endringer

Ja, det kan du godt si. Ledelsen la fram et forslag som ble trukket tilbake fordi det ble klart tidlig at det uansett ikke ville faa flertall. Deretter kom fagforeningen med et forslag med en hel masse kutt som selskapet ikke ville godta.
Utifra det som har kommet fra de ansatte har det aldri vaert snakk om forhandlinger uansett. Ledelsen har vaert klar paa at de vil kjoere sitt loep uansett.
 
Back
Top