For det første høres hele situasjonen høyst media-dramatisert ut. Jeg anser sannsynligheten for at en flyvertinne LØPER fram til kapteinen som ikke bare usannsynlig, men også unødvendig siden hun ganske sannsynlig befant seg max 1 meter fra telefonen hvor hun kan kommunisere med kaptein/flyvende crew. At det var "like før flyet skulle ta av" kjenner jeg også jeg har vondt i viljen for å tro på, det står ikke at flyet fikk full brems på runway - og at de hadde snudd etter å stådd holding short på runway har jeg heller særdeles lite tro på. Dette har nok skjedd rett etter dørene hadde lukket seg, under pushback eller like etter pushback.
Av min erfaring er det også "i det stillheten brer om seg" og det begynner å pipe litt her og der, at kabinpersonalet har armert nødskliene og man hører disse typiske "nå skal flyet til å gå fra gate"-lydene - at man kjenner magen knyte seg og at man begynner å trekke seg. Dette er selvsagt individuelt, men allikevel. Logikk.
Ang. hva som skjer i lufta; får man panikkanfall får man tilbud om å ta valium, blir gjerne plassert langt fram i kabinen (om det ikke er fullt) og man blir gitt vann og blir tett oppfulgt. Det er ikke å få panikk slik at det går utover andre/blir ubehagelig for andre, den slags "flyskrekk" er stort sett begrunnet i alkohol og nedsatt vurderingsevne).