Ordrefesten igang i Dubai

brendas

ScanFlyer Silver
EK er først ute med å annonsere ordrene, og som ventet gikk seieren til A350XWB i kampen mot 787.
De har lagt inn følgende ordre:
3 A388
70 A350 (+ 50 options)

Videre er 8 A388 annonsert på Le Bourget gjort firm.

Link dukker opp etter hvert.
 
Stilig... A350 begynner å få en posisjon - sikkert også på grunn av at 787 er utsolgt i mange år fremover - men EK kjøper vel ikke fly de ikke liker eller tror at passasjerene kommer til å mislike.
 
Link:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aopfnzNjDKXg&refer=home

Stilig... A350 begynner å få en posisjon - sikkert også på grunn av at 787 er utsolgt i mange år fremover
Må huske at det fra før av er ~200 firm ordre på A350. Nå vil flere av disse ha leveranse en stund etter sommeren 2013 (som er EIS for A359,) som feks SU, som får første A350 i 2017. Men likevel vil en rekke produksjonsslots være opptatt, og EK kan nok ikke forvente å få så mange A350er i 2013, med mindre Airbus har holdt av en rekke slots. Airbus vil nå være oppe i ca 270 firm ordre, og da er en allerede ute i 2017, mens det enda er ledige slots for 787 i 2014, og faktisk noen slots før dette også.

men EK kjøper vel ikke fly de ikke liker eller tror at passasjerene kommer til å mislike.
Det gjør de neppe ;) Og så har det vært rimelig tydelig en god stund at EK har ønsket en større og mer kapabel maskin enn det Boeing for øyeblikket kunne stille opp med (789 for liten og 7810 med for kort rekkevidde.)
 
Last edited:
Emirates har en utrolig imponerende flåte, og den blir ikke mindre imponerende etter dette. Det ser ut til at A350-orderen er en mer langsiktig ordre. Emirates har jo i dag 28 777-300ER (med ordre på 31 til), samt 12 777-300. Når skal de nye flyene fra Boeing leveres? Er det bare et tillegg til de som allerede er bestilt?
 
Det virker ut som om EK "redder" Airbus hver gang de kommer med et nytt fly...

Ellers så er det vel bare å gratulere :FRA :USA
 
70 A350XWB var ganske friskt. Tanken ThomAAs kommer med får meg til å tenke at Airbus nesten spør Emirates hver gang hva de vil ha og bygger deretter. ^_^
Når er det bare å håpe på at Airbus greier å holde A350-programmet på skinner slik at vi slipper å se en ny A380-historie med nye store forsinkelser og "skandaler".
 
Her er Airbus sin status etter dag 1

70 x A350 EK (+50 opsjoner)
3 x A380 EK (+ bekreftelse av 8 bestilt under Le Bourget)
20 x A320 NAS (National Air Service, Saudi Arabia) (+18 opsjoner)
1 x ACJ (319) C-Jet
1 x 318 Elite BAA Jet Management

Embraer
10 E-jets (Virgin Nigeria, +14 opsjoner)
4 Phenom 300s, 3 Legacy 600s and 1 Lineage 1000 aircraft (Falcon Aviation)
 
Last edited:
Med all den utvidelse i Dubai og alle de flyene som er handlet inn av Emirates frykter jeg at det en dag kommer til å sprekke. Og konkurser i hopetall. Slik som med dot.com ekspansjonen.
 
Tja, ting her nede er ikke som i resten av verden... Sheik Maktuom (eieren av Emirates og det meste annet av verdi i Dubai) har sagt at han ikke forventer aa tjene penger paa Emirates Airlines som et selskap, men ser heller paa det store bildet, og ser paa utgifter til flyselskapet som investeringer han tjener inn andre steder i emiraten.
Og Emirates Airlines hadde jo et halvaarsresultat paa ca 700 millioner dollar i profitt, saa enn saa lenge gaar jo det ogsaa bra...
 
Og i folege radio kan vi naa ogsaa legge til en ekstra A380 paa listen over foerste dags salg, visstnok en i VIP konfigurasjon til den Saudiske kongefamilien.
 
Med all den utvidelse i Dubai og alle de flyene som er handlet inn av Emirates frykter jeg at det en dag kommer til å sprekke. Og konkurser i hopetall. Slik som med dot.com ekspansjonen.

Kan ikke sammenlignes. DOT.com boblem var bygget på luft og håp, i Dubai er det reelle verdier vi snakker om og Emirates tjener penger og flyr allerede idag med fylle fly og ikke bare er i ferd med, men har blitt det nye knutepunktet mellom Europa, Asia, Afrika og Australia
 
Emirates har jo i dag 28 777-300ER (med ordre på 31 til), samt 12 777-300. Når skal de nye flyene fra Boeing leveres? Er det bare et tillegg til de som allerede er bestilt?
Det viste seg at disse tolv var en ordre som i sommer ble ført opp som UFO hos Boeing, ingen ny ordre mao.
 
Og da var Qatar ogsaa paa banen

Qatar Airways has finally announced its long held orders for Boeing 777s and 787s at the Dubai air show today, confirming a firm deal for 27 777s and 30 787s with options on 35 more.
The firm orders are worth $13.5 billion and all the aircraft will be powered by General Electric engines.
The 787 deal comprises 30 firm orders for the -8 model for delivery from mid-2010, plus 30 options, powered by GEnx engines. The airline has the option to switch to the larger -9 and proposed -10 variant.
This order was unofficially revealed at the 787's roll-out in July, when the Qatar Airways logo appeared on the aircraft's fuselage.
The 777 order has been on Boeing's books for over a year, but includes five new orders for 777Fs to add to the existing deal for 14 777-300ERs (the first of which is about to be delivered), six -200LRs and two -777Fs. The airline has also taken five 777 options.
Delivery of the -200LRs will begin in the second half of 2008 with the 777Fs arriving from late 2009.
 
A350XWB virker som ett spennede fly.. Gleder meg til det kommer i drift...
Heia Dubai :lol::lol: Gutta boys som satser som alltid det der...
 
Det nystartede Dubai Aerospace Enterprise kom med følgende ordre fra Boeing:
70 x 737
15 x 787
10 x 77W
5 x 748F

og fra Airbus:
70 x A320
30 x A350
 
Last edited:
-Da er det bekreftet av Airbus at Saudi Arabia's Prince Al - Waleed har bestilt en 380 til seg selv
-Air Arabia bekrefter 34 320 + 15 opsjoner
-Saudi Arabian Airlines 22 320
 
Back
Top