LNv22
ScanFlyer Gold
Aegean relanserer nå bonusprogrammet sitt og bytter navn fra Miles&Bonus til Miles+Bonus.
Endringene i programmet er imidlertid større enn endringene i navnet:
En oppsummering av de nye vilkårene (for gull, som er det interessante):
Ved ny opptjening:
Enten
24 000 miles i løpet av 12 måneder, hvorav minst 4 er med Aegean eller Olympic Air.
eller
48 000 miles kreditert til kontoen i løpet av 12 måneder, uavhengig av flyselskap.
For vedlikehold av status:
Enten
12 000 miles i løpet av 12 måneder, hvorav minst 4 er med Aegean eller Olympic Air.
eller
24 000 miles kreditert til kontoen i løpet av 12 måneder, uavhengig av flyselskap.
I e-posten fra Aegean står det "Current Gold members will be automatically transferred to the Gold Tier, regardless of their past flight activity". Jeg tror nok folk vil beholde gullstatusen ut den perioden som er satt på kortet.
Merk at sølv og gullkunder også nå kan kjøpe tier miles, slik at gullstatusen kan sikres ved kjøp dersom man ikke har tid til en MR og bare mangler litt miles.
Jeg vil si at kravene til rekvalifisering fortsatt må ansees å være svært gunstige - holdt opp mot krav i andre programmer. Til sammenlikning krever rekvalifisering hos EuroBonus 38 000 poeng mer, og den eneste praktiske forskjellen på de to statusene - for min del - er at EB gir fast track på OSL.
Uttakstabellen til A3 er slett ikke verst heller; jeg regner sweetspoten for å være intra-Asia i C-klasse t/r for 40 000. Tokyo - Singapore i C t/r er to solide flighter for en slik poengsum!
Det jeg imidlertid ikke finner noen forklaring på er hvordan denne 12 måneders-dansen beregnes ved rekvalifisering. Har man noen kvalifiseringsperiode (slik som i EuroBonus) som knytter seg til innmeldingstidspunktet? Eller tas det utgangspunkt i hva du gjør i en 12 månedersperiode fra før enden på gullstatusen på kortet går ut?
I mitt tilfelle er jeg gull til 12/2015. Har jeg da i praksis fra 12/2014 til 12/2015 til å gjøre rekvalifiseringen?
**EDIT**
I FAQ'en ser jeg nå følgende:
To retain your tier, you have a fixed 12-month period from the date of your upgrade or renewal of your tier in which to collect the required amount of Tier Miles and take the required number of flights ... If you have not managed to retain your tier, you will move back to the previous tier.
Rekvalifisering ser altså ut til å være linket til datoen for når man ble gull. I mitt tilfelle er det i slutten av februar 2014. Spørsmålet er da om gullstatusen da vil trekkes tilbake i februar 2015 eller om jeg beholder den ut året som det står på kortet. Skal man tolke dette bokstavelig ser det i alle fall ikke ut som om tiden etter februar 2015 vil være en del av kvalifiseringsperioden, uavhengig om statusen beholdes iht. trykket på kortet eller ikke.
Endringene i programmet er imidlertid større enn endringene i navnet:
En oppsummering av de nye vilkårene (for gull, som er det interessante):
Ved ny opptjening:
Enten
24 000 miles i løpet av 12 måneder, hvorav minst 4 er med Aegean eller Olympic Air.
eller
48 000 miles kreditert til kontoen i løpet av 12 måneder, uavhengig av flyselskap.
For vedlikehold av status:
Enten
12 000 miles i løpet av 12 måneder, hvorav minst 4 er med Aegean eller Olympic Air.
eller
24 000 miles kreditert til kontoen i løpet av 12 måneder, uavhengig av flyselskap.
I e-posten fra Aegean står det "Current Gold members will be automatically transferred to the Gold Tier, regardless of their past flight activity". Jeg tror nok folk vil beholde gullstatusen ut den perioden som er satt på kortet.
Merk at sølv og gullkunder også nå kan kjøpe tier miles, slik at gullstatusen kan sikres ved kjøp dersom man ikke har tid til en MR og bare mangler litt miles.
Jeg vil si at kravene til rekvalifisering fortsatt må ansees å være svært gunstige - holdt opp mot krav i andre programmer. Til sammenlikning krever rekvalifisering hos EuroBonus 38 000 poeng mer, og den eneste praktiske forskjellen på de to statusene - for min del - er at EB gir fast track på OSL.
Uttakstabellen til A3 er slett ikke verst heller; jeg regner sweetspoten for å være intra-Asia i C-klasse t/r for 40 000. Tokyo - Singapore i C t/r er to solide flighter for en slik poengsum!
Det jeg imidlertid ikke finner noen forklaring på er hvordan denne 12 måneders-dansen beregnes ved rekvalifisering. Har man noen kvalifiseringsperiode (slik som i EuroBonus) som knytter seg til innmeldingstidspunktet? Eller tas det utgangspunkt i hva du gjør i en 12 månedersperiode fra før enden på gullstatusen på kortet går ut?
I mitt tilfelle er jeg gull til 12/2015. Har jeg da i praksis fra 12/2014 til 12/2015 til å gjøre rekvalifiseringen?
**EDIT**
I FAQ'en ser jeg nå følgende:
To retain your tier, you have a fixed 12-month period from the date of your upgrade or renewal of your tier in which to collect the required amount of Tier Miles and take the required number of flights ... If you have not managed to retain your tier, you will move back to the previous tier.
Rekvalifisering ser altså ut til å være linket til datoen for når man ble gull. I mitt tilfelle er det i slutten av februar 2014. Spørsmålet er da om gullstatusen da vil trekkes tilbake i februar 2015 eller om jeg beholder den ut året som det står på kortet. Skal man tolke dette bokstavelig ser det i alle fall ikke ut som om tiden etter februar 2015 vil være en del av kvalifiseringsperioden, uavhengig om statusen beholdes iht. trykket på kortet eller ikke.
Last edited: