Opptjening av EB poeng ved reise hos Star A partnere

LN-TIB

ScanFlyer Gold
Har i dag mottatt sølvkort fra SAS etter å ha reist med SIA tur retur Singapore. Overraskelsen var stor når jeg ser at man får 6800 poeng hver vei på billigste billett LHR-SIN. Dette er langt over det man får for tilsvarende billetter hos SAS. Finns det noen oversikt opptjening på EB ved reiser hos andre parnere?

Står stor sett bare min opptjening, så da blir det bingo uansett. Kjedelig da jeg tenkte å planlegge gullkort.

Står stor sett bare min opptjening, så da blir det bingo uansett. Kjedelig da jeg tenkte å planlegge gullkort.

Du kan jo planlegge gullkort? Poeng for reiser med selskaper utover SAS, Blue1, Estonian Air og Widerøe kalkuleres med miles fra avreise- til ankomststed, og det er ikke så vanskelig å regne ut. På reiser med SAS, Blue1, Estonian Air og Widerøe er det veldig forutsigbart hva man får av poeng - dette kommer også frem ved bestilling. Ellers er jeg enig i at code-share kan gjøre det hele litt mer uoversiktelig fordi bookingkodene ofte ikke samsvarer fra selskap til selskap.

EB gir i følge sine sider minimum 1200 poeng for Thai C class.
Som FlightDeck skriver får man ut over dette poeng for hvor mange miles reisen er..

Jeg ser imidlertid at BMI gir 2 x grunnpoeng for Thai C class.

Vil dette gi bedre uttelling enn EB?

EB gir i følge sine sider minimum 1200 poeng for Thai C class.
Som FlightDeck skriver får man ut over dette poeng for hvor mange miles reisen er..

Jeg ser imidlertid at BMI gir 2 x grunnpoeng for Thai C class.

Vil dette gi bedre uttelling enn EB?

Nei. EB gir også miles x2 for Thai C

Du må bare unngå de booking kodene som står oppført under "low economy".

Hvor mye betalte du for turen med Singapore Air?

Har kjøpt bilett med LH BGO-FRA-KBP tur/retur i Economy Class (U), i følge Miles & more kalkulatoren får jeg 750 miles pr flyving, dvs totalt 3000. kan dette vere riktig??? og hvor mange EB poeng gir dette? biletten kostet tross alt bare 2000 kroner.

Bumper denne...

Noen som vet hvordan det faktisk er med opptjening i Eurobonus hos *A selskaper nå etter omlegging av poengsystemet? Var på chat på SAS.no og han sa 100% opptjening hos alle *A selskaper på økonomi. Har derimot litt vanskelig for å stole blindt på dette, og har ikke sett dette på sas.no eller her inne? Mulig det er diskutert i andre tråder? Om dette stemmer så er det jo veldig bra :)

Bumper denne...

Noen som vet hvordan det faktisk er med opptjening i Eurobonus hos *A selskaper nå etter omlegging av poengsystemet? Var på chat på SAS.no og han sa 100% opptjening hos alle *A selskaper på økonomi. Har derimot litt vanskelig for å stole blindt på dette, og har ikke sett dette på sas.no eller her inne? Mulig det er diskutert i andre tråder? Om dette stemmer så er det jo veldig bra :)

Foreløpig bare 100% med United og USAirways. Men sjansen er vel stor for at andre også vil bli det

Fløy med LH t/r med A319 på ruten OSL-MUC-OSL i forrige uke,
poengene som kom inn på konto kort tid etter var: 1.125 poeng.
Kunne fort blitt: 1.800 poeng, men siden bill.kat. nedover var litt
billigere - ble det litt forskjell på poengene. Men 1.125 poeng var
greit nok, til sammenligning tjente man kun opp 400 poeng ser jeg -
på en tur i 2010 med LH til FRA t/r.

Fløy med LH t/r med A319 på ruten OSL-MUC-OSL i forrige uke,
poengene som kom inn på konto kort tid etter var: 1.125 poeng.
Kunne fort blitt: 1.800 poeng, men siden bill.kat. nedover var litt
billigere - ble det litt forskjell på poengene. Men 1.125 poeng var
greit nok, til sammenligning tjente man kun opp 400 poeng ser jeg -
på en tur i 2010 med LH til FRA t/r.

OSL-MUC er henholdvis 900 poeng og 225 poeng i economy avhengig av billettpris. Vært sånn siden 2005;)

Til FRA er det kortere så kun 200/800

Er det alltid 200/100/25 % inntjening som gjelder, uansett hva mininum EB-poeng er?

Eksempelvis:
Reiser man med SWISS så står det Min. 1200 / 600 / 150 poeng. Dvs at reiser man en avstand på 500 miles i en bookingklasse som gir 100 % inntjening så skal det likevel bli 600 EB-poeng siden dette er minimum og reiser man mer enn 600 miles så får en poeng etter avstand i miles (5000 miles i samme bookingklasse skal da gi 5000 poeng).
http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SWISS/

Men hva gjelder når man reiser med f eks Asiana? Der står det Min. 600 / 300 / 75 poeng. Betyr dette at det fremdeles er 200 % inntjening på f eks F og C, men minimumsbeløpet er 600 poeng? Eller betyr det at Asiana kun gir 100 / 50 / 12.5 % inntjening regnet på avstand i miles?
http://www.sas.no/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Asiana_Airlines/

Last edited:
Er 200/100/25% som gjelder. Forskjellen på f.eks Asiana er lavere minimums opptjening slik at man får "omtrent ingenting" på svært korte flygninger

Ok, takk! Vurderer å reise HKG - ICN med Asiana i C, greit at det blir ca 2600 istedet for 1300 poeng (selv om det fortsatt ikke er mange poeng å snakke om).

Sit og reknar litt på kva eg kjem til å tjene på ein t/r OSL-ZRH-JNB-DUR med Swiss og SAA i business (alle klasser eg har gir dobbel opptjening).

Reknar eg riktig, når eg trur eg får 1800 poeng for OSL-ZRH, 10600 for ZRH-JNB og 1200 for JNB-DUR?

Takknemlig for svar!

Back