• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus Opptil 6000 Airbus A320 må kontrolleres


Airbus announced on Friday the recall of flight control software from a significant number of A320 family aircraft following a data corruption incident related to solar radiation.

The issue would affect approximately 6,000 aircraft in the family, representing more than half of the global fleet, according to Reuters.

Airbus has identified a significant number of in-service aircraft that may be susceptible to similar issues.
 
Så från imorgon vid midnatt så blir det nog stökigt I Europa. Bokade direkt en biljett hem på Söndag med Norwegian som gradering om det inte skulle vilja sig med SAS.
 
Hmmm, "interessant", når eg først skal ut å reise. Men som eg har sagt før, når folk er ute å ser på nordlyset er det fleire av oss som blir reint nervøse...

Ein ting er at slikt kan skje med elektronikken, noko anna er at det ikkje er handtert.
 
Det er tydeligvis snakk om en enkel (for det meste..) rollback, som vel kan gjøres remote. Men pussig at en nyere softwareversjon er 'skyldig'. Her lukter det litt bakgrunnshistorie ...
 
Tja. Fikk nettopp beskjed om at det ikke vil føre til kanselleringer i vår schedule. Forrige utgave av software vil bli installert i løpet av natten på NEOene våre. 🤷🏻‍♂️

Samme her. Email sa at det var snakk om rundt 50 fly, og ville ikke by på store problemer.
 
Arbeidet er relativt enkelt og de anslår at hver maskin krever rundt to timer arbeid. American Airlines som forøvrig er verdens største A320-operatør, opplyser at 340 av selskapets 480 A320-fly trenger oppdateringen. Selskapet forventer å ha mesteparten ferdigstilt alt innen lørdag.
 
Kom opp melding i SAS-appen tidlig på formiddagen i dagom at de hadde gjort alle oppdateringer i natt og trafikken skulle gå som normalt ifht denne casen
 
Så da var dette egentlig en grei oppgradering? Man slapp å bytte fysiske komponenter (type AoA-sensorer, motorfester e.l.)?
Oppdatering eller tilbakedatering. Tidligere utgave av software blir lastet opp igjen. Men for en del maskiner er det ikke mulig å der vil det kunne ta noe lengre tid siden det isåfall også blir en hardware jobb.
 
Back
Top