• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oppstartssekvens A330/340.

Dreyer

ScanFlyer Silver
Hei, har hørt at på A340 starter man 1 og 2 først, stemmer dette? Og hvordan er det på A330 og A320 serien?

Takk,
Kai.
 
På A330 starter man normalt motor 1 opp først (den venstre), og slukker normalt nr 2 først ved avsluttet flygning, og dette henger bl.a. sammen med hvordan forbindelsen er lagt opp mellom motor og hydraulisk bremsesystem.
Men teknisk sett kan man godt starte motor 2 først.

På A320 /321 starter man normalt motor 2 først, og slukker motor 1 først. Hyd.systemet til bl.a. bremsene er lagt opp på en litt annen måte.

Oppstartsekvensen til A340 får andre svare på.

Tally-Ho
 
Oppstart A340 skjer normalt med nr. 1 først, etterfulgt av nr. 2 når nr. 1 passerer 10% N1.. Når begge er stabilisert på idle, startes først nr. 3, så nr. 4 på samme måte som de to første. Dette er standard prosedyren. Vi kan også starte nr. 1 og nr. 4 for å taxe ut med to motorer. 2 og 3 blir da startet ca. 5 minutter før antatt take-off tidspunkt. 2 og 3 blir også stanset etter landing. I begge tilfeller av 2-engine taxi, må APU være igang.
 
Er det noen grunn til at det er de to ytterste som brukes ved to-motors taxing, og ikke de to innerste?
 
Back
Top