Oppstart Beech King Air 200

Firelude

Newcomer
Heisann folkens! Jeg har ofte sett på oppstart av Beech King Air 200 ( heter vel kanskje Hawker Beech King Air 200 nå ?) der motorene går tilsynelatende på et høyt turtall i en lengre periode. Det er selvfølgelig oppstartsprosedyre og lignende som ligger til grunn men er dette spesielt for denne flytypen?

Dette er bok bare snakk om vanlig run-up. Lufttransport gjør dette av og til ved oppstart, men også gjøre det andre steder før avgang.

Andre gjør også dette, står du med stoppeklokke vil du se at Widerøe-fly nesten alltid bruker lengre tid på rullebanen når det er flymaskinens første avgang for dagen. Dette da de gjennomfører run-up først.

Har opplevd dette et par ganger med WF da de har tatt første turen for dagen. Hva er bakgrunnen for prosedyren?

Har opplevd dette et par ganger med WF da de har tatt første turen for dagen. Hva er bakgrunnen for prosedyren?

Såvidt jeg husker testet vi autofeather funksjon og uptrim på run-up. Mulig det var noe mere også. Det har blitt noen år siden sist.

Såvidt jeg husker testet vi autofeather funksjon og uptrim på run-up. Mulig det var noe mere også. Det har blitt noen år siden sist.
Autofeather og uptrim gjøres første flight om dagen og gjennomføres ved gate/stand før taxi.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Og da blir neste spørsmål: hva er uptrim?
Nå ble dette litt off topic da, men men. De små dash'ene har en funksjon som gir automatisk ca 10% extra torque hvis en motor stopper og propell går til feahter.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Back