Opphugging av fly i Europa

Det er vel et par steder i Frankrike som holder på med dette .. hvor var det SAS parkerte sine to A340'er for noen år siden .. Var det Perpignon ?
 
Jeg er litt interessert i hele prosessen med å hugge opp et fly.
Et fly består jo av et visst antall deler som blir videresolgt, mens selve flyrammen av aluminium smeltes om.
Hva er det som Avgjør hvor SAS feks velger å hugge flyet sitt? Er det opphuggingsselskapet som "kjøper" flyet ?
Det er vel og endel kobber i et fly, som har relativt god videresalgsverdi.

Vil jo tro det er økonmisk lønnsomt for opphuggingsselskapet hvis dette ligger i nærheten av et smelteverk.. Og i denne sammenheng så har man jo en stor flyplass som ligger ubrukt på Lista som kan ta store fly. I tillegg er det et stort aluminiumsverk i samme kommune.
Lista ligger jo relativt sentralt til i Europa og med store markeder rett rundt hjørnet.

Nå tenker jeg bare høyt, men er dere med på tanken?
 
I tillegg til aluminium sitter man også igjen med en god del stål og en del andre metaller samt mye plastikk når man har plukket av de salgbare delene. Smelteverket som kjøper aluminiumen må også ha en produktmiks som passer med ganske sære flylegeringer. Jeg er usikker på om det per i dag finnes noen aluminiumstøperier i Norge som er i stand til å resirkulere fly-aluminium med et høyt innhold av bl.a. kobber og sink.
 
Vil jo tro det er økonmisk lønnsomt for opphuggingsselskapet hvis dette ligger i nærheten av et smelteverk.

Kostnadene ved å frakte skrap rundt omkring er relativt ubetydelig, slik at lokaseringen er relativt ubetydelig i forhold til avstander.

Lønnskostnadene og lokale regulering har mye mer å si
 
AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) har nettopp fått 2 stk. B737 fra TUI for opphugging i Twenthe. Interessant detalj er at flyene er kun 11år gamle. B737-700 som tydeligvis er for dyre i drift og dermed ikke ettertraktet på bruktmarkedet. Det er D-AHXE og D-AHXF som satte hjulene på bakken for godt i Twenthe.
 
AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) har nettopp fått 2 stk. B737 fra TUI for opphugging i Twenthe. Interessant detalj er at flyene er kun 11år gamle. B737-700 som tydeligvis er for dyre i drift og dermed ikke ettertraktet på bruktmarkedet. Det er D-AHXE og D-AHXF som satte hjulene på bakken for godt i Twenthe.

Man har sett endel 737-700 lidd samme skjebne i de siste årene, samtidig som Southwest (og vel noen andre) har tatt levering av et betydelig antall brukte -700 maskiner, enten gjennom kjøp eller leasing. Men det er jo begrenset hvor mange maskiner også de tar.

Vi ser det samme med A319, hvor maskiner som kommer av leasing enten hugges eller havner hos noen av de amerikanske selskapene (United, Allegiant og American)
 
Og for de som vil "være med" på slik så er det nå noen som nylig gjennomførte crowfunding i forbindelse med hugging av to tidligere Privatair maskiner. Og blir sikkert mulighet for å tjene noen penger her igjen

https://www.mro-network.com/mainten...m=email&elq2=7bd9234b61144f65850b71aee09165f4

Dutch company APOC Aviation has just acquired two Boeing 737-700 airframes with money raised from crowdfunding, having announced in April that the campaign had raised $2.6 million.
 
Disse har mange fly lagret/skrapet:

Tarbes–Lourdes–Pyrénées Airport, France
Consorcio Aeropuerto de Teuruel, Spain
 
Det er også flere steder i Storbritannia der står/har stått en del gammel moro, bl.a. Southend, RAF Kemble eller Cotswold Airport, Newquay og St Athan. I Frankrike finnes det også noen til. Châteauroux-Centre Marcel Dassault er en. Det står også fly parkert i Hellas, bl.a. på den gamle flyplassen i Aten.
 
Back
Top