Oppgradering på KLM

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Oppgradering på KLM

Min bedre halvdel har sølvkort med KL, og opplever av og til at på de strekkene hun reiser ut i fra AMS (Europa) at det ligger et boardingkort i gaten med oppgradering til C selv om hun har Y-billett, det har skjedd at jeg og hun blir oppgradert sammen selv om jeg ikke har sølvkort.
Hun sier at det på langt nær er fullt på Y når dette skjer. Hva kan det ha seg at de gjør dette, er det ren kundepleie?

Re: Oppgradering på KLM

Ja det hadde vært fint å opplevd på SAS innimellom også!
Føler noen ganger de ikke vil ha poengene mine uansett hvor mye jeg prøve å bruke de :-)

Min bedre halvdel har sølvkort med KL, og opplever av og til at på de strekkene hun reiser ut i fra AMS (Europa) at det ligger et boardingkort i gaten med oppgradering til C selv om hun har Y-billett, det har skjedd at jeg og hun blir oppgradert sammen selv om jeg ikke har sølvkort.
Hun sier at det på langt nær er fullt på Y når dette skjer. Hva kan det ha seg at de gjør dette, er det ren kundepleie?

Fri lunsj fra nederlender? Skeptisk! :-)

KL oppgraderer på den måten, som de fleste andre i Europa, kun når det er nødvendig. Om det likevel er ledige plasser i Y så er det nok noshows eller misconnects som gjør det. Med mindre dem har endret prosedyre fra når jeg jobbet med dem for drøyt 2,5 år siden, som for så vidt er mulig.

KL oppgraderer på den måten, som de fleste andre i Europa, kun når det er nødvendig. Om det likevel er ledige plasser i Y så er det nok noshows eller misconnects som gjør det. Med mindre dem har endret prosedyre fra når jeg jobbet med dem for drøyt 2,5 år siden, som for så vidt er mulig.

Ingen endringer hos KLM på den tiden nei. Kun ved behov så her har det sikkert vært no-shows el missed con som nevnt over

Overbooker de Y-kabinen siden det plutselig ikke er plass til henne/oss (når man ser bort i fra de som ikke møter) og blir flyttet fremover?

Er det tilfeldig at det er bare på strekk fra AMS at oppgradering har skjedd eller skjer dette fordi det er KL selv(?) som handler flightene der?

Er det tilfeldig at det er bare på strekk fra AMS at oppgradering har skjedd eller skjer dette fordi det er KL selv(?) som handler flightene der?
Vanskelig å si, men jeg har nå fått oppgradering til Biz på SFO-AMS (MD-11! :cool:) flere ganger, selv om dette er noen år siden - handled by Northwest. Men det var ID-billetter, så jeg vet ikke om det er relevant.

Skjer ved oversalg fra alle destinasjoner. Dog er det mulig det generelt er mer oversalg fra AMS pga. forventninger om flere misconnects fra en hub etc. -- og at man derfor kan oppleve flere oppgraderinger fra AMS.

Har opplevd to ganger å bli oppgradert fra "baki der" til "opp trappen". Det har bare skjedd på flights fra AMS med 747-combi-maskin. Henholdsvis til PVG og HKG. Det har aldri skjedd på flights innen Europa og aldri (og her har jeg flydd alt for mye) mellom AMS-BKK/BKK-AMS som bare er 777-maskiner. Min teori er at 747-kombimaskinene har forholdsvis flere biz-seter i forhold til eco-seter og de derfor sjanser på å overbooke economy i større grad på disse flightene.

Historie fra loungen på AMS:
Jeg og kollega skal videre til PVG, begge booket i economy. Kollega har platinum, jeg gull. Han har altså rett på eco-comfort grunnet status. Vi prøver oss på "vi trenger å få gjort litt jobb ombord og lurte på om det går å få sete ved siden av hverandre på eco-comfort". Får til svar at her er det skrekkelig overbooket og det flyttes ikke på noen. Kollega spør da naturligvis om han er oppgradert, hvilket han er. Får spm om setevalg på upper deck og velger et sete, som så forsvinner fra listen og han velger et annet sete. Jeg får beskjed på om at jeg ikke er oppgradert da det er mange platinumkunder i lavere klasser.
Kommer til gaten, maskinen lager "godlyden" når boardingkort scannes og jeg får nytt boardigkort med det sete kollegaen min prøvde å græbbe :)

Overbooker de Y-kabinen siden det plutselig ikke er plass til henne/oss (når man ser bort i fra de som ikke møter) og blir flyttet fremover?

Det er ikke bare overbooking som gir fulle fly, også pax som er reroutet eller misset forrige fly medfører at man har mer folk enn det er plass til i kabinene(e).

Noen som har erfaring med å by på oppgradering for KLM?

Når jeg ser bookingen på websiten står det for alle segmenter at jeg kan bli den første til å by på oppgradering fra 119 euro, men om jeg klikker på linken så kommer jeg til en side hvor det kun er mulig å by på oppgradering for første segment.

KLM - Bid for upgrade

Disse sleipe menneskene som bruker hele dagen på å finne ut hvordan en skal snyte hver siste krone ut av lommeboken til stakkars reisende på har nå kommet opp med en ny idé.

(Ja jeg vet at også flyselskap lever av overskudd)

KLM har nå innført ‘Bid for upgrade’ hvor en kan velge å legge inn bud på XXX,- EUR (maksbud 1500.- EUR for enkeltetappe longhaul EU<->Asia) og så får en vite en dag eller to før avreise om en har fått tilslag på budet og sete på riktig side av gardinen.

Vites ikke om denne typen upgrade gir høyere level-miles opptjening eller ikke. Option Town gir jo faktisk det, men mistenker at KL sin løsning muligens bare gir oppgradert sete/nistepakke.

Da min neste longhaul nattflight er om bord i 747 med nyoppusset biz (AMS-BKK, midten av mars) orker jeg ikke tanken på å kanskje få sitte der hvis det er ledige seter og jeg vinner auksjonen. Så her får reisebyrået trylle frem to fakturaer. En for eco som jobben skal få betale og en for upgrade som jeg nok pent må dekke selv.

Re: KLM - Bid for upgrade

Fikk samme tilbud fra Air Mauritius. Ganske ok igrunnen, spesiellt siden jeg fikk tilslag og til en ok pris:)

Skulle prøve meg på å by på upgrade på en tur med KLM for en måned siden, men systemet feilet bare og det eneste det var mulig å by på var strekningen OSL-AMS. Der har upgrade lite for seg. Support beklaget så mye og sa at de snart skulle fikse feilen, men 2 uker holdt ikke til å få det fikset.

Har brukt Bid for Upgrade på KLM flere ganger og alltid vunnet med bud 10 Euro over minstebud.

Det gir alle business class rettigheter, men miles er for opprinnelig klasse.

synes dette er en strålende greie, når man nå ikke selger billige Upgrades på forhånd (ved availability) slik som Finnair og BA (blant annet) gjør.

Har brukt Bid for Upgrade på KLM flere ganger og alltid vunnet med bud 10 Euro over minstebud.

synes dette er en strålende greie, når man nå ikke selger billige Upgrades på forhånd (ved availability) slik som Finnair og BA (blant annet) gjør.

Samme erfaring her.
Det er rett og riktig at miles er for opprinnelig booked klasse etter min oppfatning.

Er tydeligvis meg som har oversett denne funksjonen tidligere da.

At mange har brukt det og det faktisk virker forklarer nok hvorfor det har føltes som at det er blitt vanskeligere å grine seg til miles-upgrade på reisedagen.

Men kjenner at det knyter seg kraftig i magen med tanke på konsekvensen av å tape auksjonen, så i mitt tilfelle vinner KLM full pott fra meg og samtidig sikrer jeg FBG for 2016.

Da satser jeg på det blir 2. etasje til IAH neste måned :)

Back