Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke)

Re: Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke)

Må sige at jeg aldrig har pas, billetter og værdisager, altså penge liggende i hattehylde...tager det altid ud at bagage....
mht til denne sag i DXB, så har jeg læst andet sted at crew, tog bagage fra folk før de kom ud af flyet....men set ud fra den video( at han i det hele taget havde tid til det) , så er det nok som andre har påpeget, svært lidt folk har forstået...Jeg tror ikke , de har været klar over i hvor stor fare de faktisk var..
Hilsen Ole

Skjønner jo veldig godt at de tar med håndbagasje. Som beskrevet i en tidligere post var de aller fleste arbeidere fra India. Mange har nok mesteparten av "livet sitt" i der. Penger, pass, arbeidskontrakter etc. Mister de dette er det nok ikke så enkelt å få erstattet dette. Hvis det heller ikke føles at det står om sekunder på å komme seg ut, er det nok livsviktig for mange å få med håndbagasje. Bokstavelig talt.

Artikkel om emnet i Bloomberg

http://www.bloomberg.com/news/artic...t-stop-passengers-from-grabbing-their-luggage
Crashing, Burning Planes Don’t Stop Passengers From Grabbing Their Luggage

Uansett, skal må få folk til og oppføre seg rasjonelt og etter instruksene i slike, og andre krisesituasjoner, så må det drilles på. Og det mange ganger. Hvilket er totalt urealistisk og få til

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tror vel flere av oss vil ta med oss personlige eiendeler, litt avhengig av hvordan og når man bruker dem. Og det er nok situasjonsbetinget: F.eks.:
- Ser jeg en brann?
- Står jeg i kø/sitter "fast" i vindussetet mitt uansett?
- Hva sier crew?
- Hva gjør de andre?

Hvis man selv ser en brann vil man kanskje tenke at man er umiddelbar fare, og drite i koffert/sekk etc. Hvis man ikke ser en brann, vurderer man muligens at man "har bedre tid" (relativt sett, naturligvis).

Jeg reiser selv som regel med en liten Fjellräven-sekk som jeg har ved beina/under setet foran. Jeg er rimelig sikker på at eget instinkt hadde gjort at jeg hadde tatt den med meg ut med mindre jeg hadde "sett brann", for å si det sånn. Mest fordi jeg sitter ved vindu, og "uansett" måtte stå i kø.. (Og ja, jeg vet at det rasjonelt sett ikke er korrekt). Det er ikke en villet handling, men mer et instinkt.

Jeg tror ikke jeg hadde tenkt på å ta med meg noe fra hattehylla, men man skal aldri si aldri. Det kan være så enkelt at valget man gjør endrer er forskjellig om bagasjeluka er lukket eller åpen, hvis du ser din eiendel eller ikke. Jeg tror mange tenker "det tar jo bare 1 sekund ta ned kofferten" (selv om det egentlig tar 5, kanskje lengre?), og da prioriterer man rett og slett slike ting... Og hvis det tre foran deg i midtgangen som gjør det, er vel sjansen desto større at man i en "panikksituasjon" gjør det samme som de foran seg..

Back