Oppfølging DNL DC-3 flåte

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Oppfølging DNL DC-3 flåte

Nytt oppfølgings spørsmål etter Luftfartshistorie nr 17:

Hvilke(n) av de 13 Dakotaene til DNL var det som ble brukt som frakter?
I tidtabellene fra 1947 ble det operert egne fraktruter som skulle tilsvare en Dakota som fløy frakt hele uka.
 
Re: Oppfølging DNL DC-3 flåte

DNL kjenner jeg ikke til - jeg tror alle var pax, men SAS hadde følgende rene fraktmaskiner: SE-BAZ
SE-APW
SE-APZ
SE-AYL
SE-BBP
SE-BBR
 
Re: Oppfølging DNL DC-3 flåte

Ifølge DNLs årsberetning for 1947 fantes følgende DC-3 i flåten:
Pass.fly:
LN-IAF, LN-IAG, LN-IAH, LN-IAI, LN-IAK, LN-IAL, LN-IAN, LN-IAP, LN-IAR, LN-IAS LN-IAT
Fraktfly:
LN-IAM, LN-IAO
 
Re: Oppfølging DNL DC-3 flåte

Tusen takk!!!!!!!!!

Herlig å få svar på et spørsmål som gjaldt den første travle sommeren på FBU, i hvertfall så langt jeg kan dømme utfra gamle tabeller
 
Re: Oppfølging DNL DC-3 flåte

5 av flyene DNL fikk overtatt i 1946 ble ombygget til passasjerfly, mens to ble ombygget til fraktfly i DNSs eget verksted, Norsk Flyindustri og Kjeller Flyfabrikk.

Flåten per 1946 DNL ser slik ut:

DNL46.jpg
 
Last edited:
Re: Oppfølging DNL DC-3 flåte

Hei,

Med fare for å spore av tråden om DC-3, så lurte jeg på om noen
vet mere om de to Oxford som står oppført i listen. Jeg ser i Hagby
sin bok at begge var ca 1 1/2 år i flåten. Fikk noen av disse to noen
gang titler eller skjemaet til DNL ??

Hilsen Ruben
 
Re: Oppfølging DNL DC-3 flåte

Hei Ruben,
følgende står i årsrapporten fra 1947:

"Selskapets to treningsfly av typen 'Airspeed Oxford' ble i mai 1948 solgt til Luftforsvaret, etter at de under den første opplæringsperiode har vært brukt til opplæring av det flyvende personell"

.. så svaret er vel nei på begge spørsmålenen dine.

Hei,

Med fare for å spore av tråden om DC-3, så lurte jeg på om noen
vet mere om de to Oxford som står oppført i listen. Jeg ser i Hagby
sin bok at begge var ca 1 1/2 år i flåten. Fikk noen av disse to noen
gang titler eller skjemaet til DNL ??

Hilsen Ruben
 
Back
Top