• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Opgradering af Business Class.........

TheDane

ScanFlyer Blue
SAS har tidligere bl.a. i forbindelse med at Finnair annoncerede at de ville indfører lie-flat stole på Business udtalt at SAS også overvejede dette og at en beslutning kunne komme relativt hurtigt.

Men siden har der været stille om dette. Men igår læste jeg så et RYGTE på Flyertalk.com forumet under Eurobonus om at dette evt. nu skulle være på vej. Nu skal man nok tage et rygte på Flyertalk.com med en vis (stor) portion forbehold, men ville som bare høre om andre her havde hørt noget nærmere omkring dette?

Det kunne jo være at SAS indenfor relativ kort tid smider en dobbet bombe i form af en udvidelse af langdistance rutenettet (flere fly som der jo går rygterom) og nye lie-flat stole på Business Class!

Eneste jeg ikke forstår er at hvis (og jeg siger hvis) SAS vil indfører lie-flat hvorfor de så ikke gjorde det her i vinter i forbindelse med det store check af Airbusserne og installation of wireless internet. Men måske hele processen omkring bestilling af nye stole samt planlægning kom for sent i forhold til starten af servicerunden på maskinerne.

Blir spennende å se... Det er på tide å fornye c-klassen. Internett er et riktig steg - flat seng er et annet og nye mindre fly et tredje, fjerde og femte steg!!!

Det er jo lov å håpe at SAS bytter alle stoler når de først er i gang. Jeg har sittet både i Economy, Economy Extra og Business, og alle stoler er rævva!!

Klarer ikke å finne en god sittestilling i noen av stolene, alle er vanvittig harde og det virker som om sitteputen heller forover, samt at stolryggen er formet etter en person med svai i ryggen "feil vei".

Synes stolene på Economy i MD-80/90 flåten er mye bedre, tror disse også var å finne i 767 flåten til SAS.

På langrutene har jeg kun sittet i C-klasse stolenee og de er i allefall veldig behagelig for en på 1,91. Stolene er bredere enn f.eks BA sine stoler og er mer behagelig når du sitter, spiser, arbeider og/eller leser. Har faktisk sovet godt også - men ikke like godt som på BA sine flate senger...

Jeg er 1,87 og jeg syns ikke de stolene er særlig gode, men jeg har vanskeligheter med å få sove i sittende stilling.

Bare for å spørre, når du reiser til SEA eller USA med SK, bruker du oppgraderingssertifikater dvs. 30,000poeng hver vei, eller bruker du flere poeng til å få en fast plass, tror det koster noe sånt som 110,000 poeng tur/retur?

Sertifikater...eller ingen ting. Har blitt oppgradert et par ganger uten at jeg har hatt noen sertifikater med meg!

Har det skjedd nylig, utfra den siste flighten jeg tok til SEA i januar, så var CPH-EWR fullbooket i C-klasse, og jeg fikk vite at folk som ville oppgradere på poeng hadde fått nei.

Tilbake fra Seattle var det en annen sak, da var C-klasse kun halvfull.

Men trodde SK var rimelig strikse på oppgradering uten sertifikater. :sarc

Min erfaring er at SAS IKKE er strikse... Jeg har blitt oppgradert og fått endret billetter som ikke kan endres. Det er mange grunner til at jeg er STOR fan av SAS.

Men om ikke lenge så kommer SAS med ny flytype på USA....og da vil en vel se nok en versjon av Businessclass. En vil vel ikke klare å ha samme nivå/tilbud som på A340 vil jeg anta.......
Da har en vel economy, economy flex, business på Airbus og det samme på Boeing.

Har selv aldri opplevd at SAS har oppgradert meg, men så er jeg ikke gull/sølv-kunde som enkelte andre, eller bekjente i systemet. Skal heller ikke se bort fra at lange personer blir oppgradert først, noe jeg har forståelse for.

Ikke gull eller sølv jeg heller... men som et tips har det hjulpet å tilby seg å "stå over" en flyvning som ser ut til å bli full før de begynner å bli presset. Ellers er det nok ikke så ukjent at denne gutten er fan av SAS også utenfor forumet...

SAS har allrede en 'ekstra' flytype til USA, nemlig UA sin 767 og der selger man first class setene som sleeper seat, og jeg lurer på om du får kompensasjon for de som flyr på economy flex, fordi economy pluss setene til UA er ikke så bra. Er ikke helt sikker i farta.

Originally posted by EB
Min erfaring er at SAS IKKE er strikse... Jeg har blitt oppgradert og fått endret billetter som ikke kan endres. Det er mange grunner til at jeg er STOR fan av SAS.
Vi har klare regler for prioritering ved oppgradering, og i ferietider er ofte M klasse overbooket. Mange kan derfor oppleve å bli oppgradert til høyere service klasse.

Som frekvent resenär på SAS långlinjer (reser i genomsnitt 1 ToR varannan vecka) så har jag sett följande mönster:

1. Först och främst, uppgradering sker i regel aldrig om flighten inte är full, detta för att inte urholka Business kabinens marknadsvärde skulle jag tro

2. När economy class är full på SAS flyttar man upp economy passagerare i Economy Flex. Prioritet har Guld och Silverkortshållare i nämnd ordning

3. När economy extra är full på SAS flyttar man upp economy extra passagerare i Business class. Prioritet har Guld och Silverkortshållare i nämnd ordning

Med andra ord så tror jag det är rätt ovanligt att en passagerare i economy class blir uppgraderad till business class utan ett guld kort, däremot händer det säker att man blir uppgraderad till economy extra

Personligen så brukar jag bli uppgraderad ungefär varannan resa men då åker jag alltid Economy Flex och är Guldkortsinnehavare. Har också noterat att det alltid ligger en notering i message fältet i SAS incheckningssystem: Pls upgrade to Biz if possible
Någon som kan bringa klarhet i vad det har för betydelse?

Hmm, hur ser du det? Låter som om någon manuellt lagt in ett CKIN-meddelande. Annars kan man ju ta ut en lista øver "Upgradeable pax" (kan sækert variera från DCS till DCS), vilket ofta ær en multilist med søkkriterie FQTV i PNRen, altså en lista øver vem som har vilket kort.

Hej,

Har sett det flera gånger när jag checkar in manuellt, jag har kollat på skärmen på disken och på bilden med rutt, platser etc så finns det ett fällt som heter Message:
Där står det Pls upgrade to biz if possible

Per

Back