Operative begrensninger på Hercules-flyvning

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Operative begrensninger på Hercules-flyvning

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=98616

Etter anbefalinger fra produsent Lockheed Martin har Luftforsvaret innført operative begrensninger på bruk av transportflyet C-130. Hensikten med begrensningene er å øke flyets levetid samt å ivareta flysikkerheten.


Hensikten med begrensningene er å øke flyets levetid samt å ivareta flysikkerheten. Situasjonen vil inntil videre gjelde til det er foretatt nye eksakte levetidsberegninger.

Redusert allsidighet
Innføringen av operative begrensninger vil i praksis medføre opphør av all taktisk trening og lavflyvning med C-130, men vil ha et fokus på ruteflyvning med personell og materiell.

- Vi må la sikkerheten gå foran alt annet. Derfor har vi – inntil vi har fått tid til å gå gjennom sakskomplekset – innført et redusert tak på maksimal avgangsvekt, og redusert tak på antall passasjerer og lastevekt, sier brigader Morten Haga Lunde i Luftoperativt inspektorat til Forsvarsnett.

Forsvarsdepartementet vurderer to alternative vedlikeholdsprosjekter for C-130 og vil i løpet av kort tid ta stilling til hvilket som skal velges. Når dette er gjennomført vil begrensningene i bruken av flyene kunne oppheves.
 
Re: Operative begrensninger på Hercules-flyvning

...., hvordan var det med dette Airbus tilbudet ......
 
Re: Operative begrensninger på Hercules-flyvning

Ikke taktisk trening og lavtflyging, bare frakt av passasjerer og last - men reduksjon av antall passasjerer og lastevekt: Da blir det ikke så veldig mye igjen ...?
 
Re: Operative begrensninger på Hercules-flyvning

Det blir i alle fall mindre interessant å jobbe i 335.
 
Re: Operative begrensninger på Hercules-flyvning

Originally posted by P.A. VIKING
...., hvordan var det med dette Airbus tilbudet ......

NORSKE MYNDIGHETER VAR VEL REDD FOR Å "SÅRE" AMERIKANERENE HVIS DE GODTOK DET LUKRATIVE TILBUDET FRA AIRBUS.

:(
 
Re: Operative begrensninger på Hercules-flyvning

Vel det er jo nesten rart at Herky fremdeles er i lufta. Greit at de er vedlikeholdt, Men ett fly har begrenset levetid.

Noe forsvaret burde ha fatta for lenge siden. Og evt erstattet de med nyere fly. Det er klart det koster penger. Hvorfor kan ikke forsvaret bruke pengene på mer fornuftige ting en å kaste dem bort sånn de gjør idag..

Airbus tilbudet er jo greit nok det,men det er fremdeles ett fly som ikke engang er produsert og ikke vil være tilgjenglig de første 5 årene. Sånn jeg ser det begynner det å bli prikert med nye transportfly. Hva med å erstatte de med nyere C-130J, som for ex danskene har gjort.

Da har man jo fly de neste 30 årene iallefall. En invistering ja.. Men det er jo sånn at jo eldre ett fly blir, jo dyrere blir vedlikeholdet av dem, sam at de må ha mer vedlikehold jo eldre de blir..
 
Re: Operative begrensninger på Hercules-flyvning

"ruteflyvning med personell og materiell".......oiii, så gøy!!! :sarc
 
Re: Operative begrensninger på Hercules-flyvning

kanskje de skal søke seg jobber i SASBraathens, da får de sikkert mye høyere lønn for å drive ruteflyvning av folk og frakt.
 
Re: Operative begrensninger på Hercules-flyvning

Originally posted by Scanor
(...)
Noe forsvaret burde ha fatta for lenge siden. (...)

Å, Forsvaret vet alt om denne problemstillingen. F.eks, var Morten Lunde, hvis sure plikt nå er å legge operative begrensninger på C-130, skvadronsjef på 335 på 90-tallet. Hverken problemet eller den langsiktige løsningen er vanskelig å se, men så lenge investeringsbudsjettene etes opp av fregatter og MTBer er det vanskelig å kjøpe fly.
 
Back
Top