Open-Jaw (splittet)

stian1

ScanFlyer Blue
Tenkte du å stoppe i alle de byene? Det lureste er vel å booke en kombinasjon av enveisbilleter og open-jaw. Om du vil holde deg til Star Alliance kan du f.eks. gjøre følgende:

SVG-LHR direkte med SAS: ca. 450 kr.
LHR-FRA direkte med Lufthansa: ca. 450 kr.
FRA-BCN direkte med Lufthansa og BCN-GVA-ZRH med Swiss: ca. 1000 kr.
ZRH-CPH-SVG med SAS: ca. 1200 kr.

Tilsammen blir det ca. 3100 kroner, da har du stopp i alle byene du nevnte.

Søkte nettopp og fant f.eks. dette:

7JUL: SVG-LHR - British Midland International (BD538) - 497 kroner (wideroe.no og flybmi.com)
9JUL: LHR-FRA - Lufthansa (LH907) - 434 kroner (lufthansa.com)
11JUL: FRA-BCN - Lufthansa (LH1134)
14JUL: BCN-ZRH - Swiss (LX1953) - 933 kroner (bookes som "Flere destinasjoner sammen med FRA-BCN på wideroe.no for å få denne prisen)
17JUL: ZRH-OSL-SVG - SAS Scandinavian Airlines (SK3516/SK4025) - 1287 kroner (sas.no)

Til sammen 3151 kroner. Mulig du kan få det billigere om du forsøker å justere litt på datoer, og evt. prøver flere bookingmotorer som expedia/orbitz/ebookers/flyselskapene selv etc. Clouet er uansett å ha en kombinasjon av enveisreiser, samt at du må ha en open-jaw fra FRA til BCN og tilbake til ZRH. Hvis ikke blir dette fryktelig dyrt.

Hva vil det si med open-jaw ?

Re: Sommer 2012

Hva vil det si med open-jaw ?

Open-jaw betyr at du reiser fra én by (f.eks. FRA) til en destinasjon (f.eks. BCN), men du reiser ikke tilbake til samme by, men til en annen (f.eks. ZRH). Prisen blir da ofte den samme som en vanlig tur-retur-billett, som igjen ofte er mye billigere enn to enveisbilletter. I dette konkrete eksempelet vil det koste mange tusen å reise enveis FRA-BCN og så enveis BCN-ZRH, mens en open-jaw-billett som går FRA-BCN (destinasjon)-ZRH kommer på i underkant av 1000 kroner. Litt vanskelig å forklare på en enkel måte, men håper det er forståelig.

Open-jaw betyr at du reiser fra én by (f.eks. FRA) til en destinasjon (f.eks. BCN), men du reiser ikke tilbake til samme by, men til en annen (f.eks. ZRH). Prisen blir da ofte den samme som en vanlig tur-retur-billett, som igjen ofte er mye billigere enn to enveisbilletter. I dette konkrete eksempelet vil det koste mange tusen å reise enveis FRA-BCN og så enveis BCN-ZRH, mens en open-jaw-billett som går FRA-BCN (destinasjon)-ZRH kommer på i underkant av 1000 kroner. Litt vanskelig å forklare på en enkel måte, men håper det er forståelig.

Tror du bommer litt på definisjonene her. Open-jaw vil si retur fra annen flyplass. Det du beskriver er en multi-city-booking :old

For å ta noen eksempel:
FRA-BCN-ZRH-FRA = multi-city
FRA-BCN//ZRH-FRA = open-jaw - dvs. du reiser mellom Barcelona og Zürich med f.eks. tog, buss, bil eller en separat flybillett.

Tror du bommer litt på definisjonene her. Open-jaw vil si retur fra annen flyplass. Det du beskriver er en multi-city-booking :old

For å ta noen eksempel:
FRA-BCN//ZRH-FRA = open-jaw - dvs. du reiser mellom Barcelona og Zürich med f.eks. tog, buss, bil eller en separat flybillett.

Som gammel fly tariff instruktør er jeg enig med ex_trd - du kan ha Open Jaw i begge ender, sågar Double Open Jaw :old. Det er lite brukt I dagens tariff bilde, men nettopp eksemplet ex_trd legger frem er et hvor en bruker Open Jaw for å unngå høyere enveis priser, og vi brukte ofte Tyskland som eksempel I undervisningen da Tyskland alltid har hatt stor forskjell mellom envei og halv tur-retur priser.

For å ta noen eksempel:

Nei, jeg bommer ikke. Hva har egentlig FRA-BCN-ZRH-FRA med denne saken å gjøre, ingen har nevnt denne routingen tidligere i tråden? Som nevnt ovenfor får du FRA-BCN(dest)-ZRH for 1000 kroner inkl. alle avgifter, hvorfor? Jo, la oss granske fare rules:

Lufthansa LH LNN4S3 FRA to BCN said:
OPEN JAWS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS.
A MAXIMUM OF 2 FARE COMPONENTS PERMITTED.
PROVIDED -
THE OPEN SEGMENT MUST BE
WITHIN ANY ONE COUNTRY
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER LH/OS/SN/BD/
LX/EN/JK/LO/TP/A3/JP/SK/OU/KF/C9/4U/KM IN ANY RULE IN
TARIFF
IPREURP - WITHIN EUROPE-INTERNATIONAL.
THE OPEN SEGMENT MUST BE
-BETWEEN RUSSIA AND RUSSIA (EAST OF THE URALS)
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER LH IN ANY
RULE IN TARIFF
IPREUAS - BETWEEN EUROPE-AREA 3
OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS.
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS
PERMITTED.
MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/LESS THAN
MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE COMPONENT.
-TO FORM ROUND TRIPS
-TO FORM CIRCLE TRIPS
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS
PERMITTED.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER LH/OS/SN/BD/
LX/EN/JK/LO/TP/A3/JP/SK/OU/KF/C9/4U/KM IN ANY RULE IN
TARIFF

Ellers er jeg helt enig med dc-8-63.

Last edited:

du kan ha Open Jaw i begge ender, sågar Double Open Jaw :old. Det er lite brukt I dagens tariff bilde, men nettopp eksemplet ex_trd legger frem er et hvor en bruker Open Jaw for å unngå høyere enveis priser, og vi brukte ofte Tyskland som eksempel I undervisningen da Tyskland alltid har hatt stor forskjell mellom envei og halv tur-retur priser.

Dette var nytt for meg, men kan se at rutingen skaper en åpen kjeve på den måten óg. Heiser herved det hvite flagget i denne debatten og overgir meg :p

(rutingene jeg nevnte var som nevnt kun eksempler for å illustrere forklaringene)

Som gammel fly tariff instruktør er jeg enig med ex_trd

Er det et yrke? :p Det er altså du som lærer flyselskapene hvordan de skal gjøre det vanskeligst mulig å kjøpe en enkeltbillett? ;)

Dere har forøvrig jobben framfor dere, da de definisjonene jeg nevnte i forrige post ser ut til å være de som er vanlige på forumet her (se f.eks. US/Dividend-tråden) ;)

Dette var nytt for meg, men kan se at rutingen skaper en åpen kjeve på den måten óg. Heiser herved det hvite flagget i denne debatten og overgir meg :p

(rutingene jeg nevnte var som nevnt kun eksempler for å illustrere forklaringene)

Er det et yrke? :p Det er altså du som lærer flyselskapene hvordan de skal gjøre det vanskeligst mulig å kjøpe en enkeltbillett? ;)

Dere har forøvrig jobben framfor dere, da de definisjonene jeg nevnte i forrige post ser ut til å være de som er vanlige på forumet her (se f.eks. US/Dividend-tråden) ;)

Ja det er et yrke, det er riktignok en stund siden jeg var ansatt som Instruktør, men husker ennå en del ting. Selv var jeg ansatt I SAS og vi hadde egne ansatte og reisebyrå ansatte på kurs. Kursene var også nødvendige for at reisebyråene kunne sertifiseres av IATA og andre organ (reisegarantifondet etc.).

Faktisk drev vi opplæring av hvordan en kunne selge billettene billigst mulig, og jeg kan ennå dra nytte av denne kunnskapen, selvom prisbildet og prissystemene har endret seg. Double Open Jaw etc. er faktisk noe vi brukte for at en skulle unngå dyre enveis billetter;)

For å pirke litt så er det en feil til I eksemplet ditt:

FRA - BCN // ZRH - FRA er ikke Open Jaw // betyr nemlig at du har betalt for flyvning BCN ZRH , slik eksemplet er skrevet er billetten priset med FRA BCN t/r :old

Open Jaw skrives slik:
FRA - BCN -/ ZRH - FRA (mulig er det FRA - BCN /- ZRH FRA det er omtrent 20 år siden jeg stod I klasserommet på Koksa:old).

Ja det er et yrke

Faktisk drev vi opplæring av hvordan en kunne selge billettene billigst mulig, og jeg kan ennå dra nytte av denne kunnskapen, selvom prisbildet og prissystemene har endret seg. Double Open Jaw etc. er faktisk noe vi brukte for at en skulle unngå dyre enveis billetter;)

Kult :) Men er ikke meningen at man skal selge billettene så dyrt som folk er villige til å betale når man driver flyselskap? Og hvorfor ikke prise enveisbilletter innenfor rimelighetens grenser istedenfor å styre med open jaw og slikt?

For å pirke litt så er det en feil til I eksemplet ditt:

FRA - BCN // ZRH - FRA er ikke Open Jaw // betyr nemlig at du har betalt for flyvning BCN ZRH , slik eksemplet er skrevet er billetten priset med FRA BCN t/r :old

Open Jaw skrives slik:
FRA - BCN -/ ZRH - FRA (mulig er det FRA - BCN /- ZRH FRA det er omtrent 20 år siden jeg stod I klasserommet på Koksa:old).

De definisjonene og tegnbruken jeg har brukt ser ut til å være de vanlige på forumet i hvertfall. Er her inne jeg har plukket dem opp ;)

Back