Ønsker FlyViking comeback

Someone

Moderator
Medlem
Ønsker FlyViking comeback

Ikke alltid brent barn skyr ilden, noen ganger lukter de bare brent. Uansett, Ola Giæver lufter tanken om å få en ny versjon av FlyViking opp i luften, med f.eks bruk av Pilatus PC-12 maskiner. Visstnok er da planen å fly "der det lukter penger". Antar han da mener lukten av penger som flyr inn og ikke ut av kassen

https://e24.no/naeringsliv/luftfart/dn-flyviking-gr-nderen-aapner-for-comeback/24246131

Ola Giævers flydrøm havarerte etter under et år på vingene. Nå åpner han for å satse på nytt.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

OG drømmer om å fly på kortbanenettet med Pilatus C 12.
Vel,først må single engine godkjennes av EU ( er vel muligens på gang).Deretter må det lokale godkjenninger på plass og til sist må kortbanekravene senkes.
Skulle alle disse forhold falle på plass er det selvfølgelig ingen ting i veien for at også WF kan tilpasse seg nye krav på svært tynne ruter. Konkurranse går imidlertid ikke materiell, men på finansiell styrke og infrastruktur som til sammen kan tilby markedet et godt produkt.
Det var ikke Dash 8 i seg selv som forårsaket at FV gikk til h.....
De klarte bare ikke å få de grunnleggende forutsetninger på plass.
En annen side er om det politisk vil bli lagt til rette for et fly som bare tar 9 pax.
Kan tenke meg at det er enkelte distrikt politikere som vil steile i en slik sammenheng.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Strengt tatt så var det vel det? Mye tekniske problemer og dyr i drift

FV hadde ikke på plass den infrastruktur som skulle til for å holde flyene i gang.
WF har nok sine problemer, men med et sterkt service og verkstedopplegg merkes ikke problemene i markedet.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Når WF nå har inngått et samarbeid, mer eller mindre frivillig, med DY, tror jeg det rett og slett er spikeren i den kista.
WF har et godt grep om kortbanemarkedet, både mtp. materiell og ikke minst kunnskapen de sitter inne med. Så med mindre de fjaser bort folks tillit, så kan jeg ikke tro at de ramler ned fra den tronen med det aller første.

Det vil alltid være en dyr sport å drive på kortbanenettet, noe som forsåvidt, til en viss grad, gjenspeiler seg i prisnivået til WF, men med mindre noen skal fly gratis, må det nesten være sånn..
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Det har som Stone henviser til vært tillatt siden ifjor vår, og PC-12 tilfredsstiller samtlige krav, så det burde de kunne få til. Det var uansett på tide å få på plass. At det har vært lov med en to-motors stempelmaskin, men ikke en-motors turbin er smått absurd.
 
Last edited:
Re: Ønsker FlyViking comeback

Men hva er timesprisen for å operere f.eks. en 9-seters PC-12? Det lukter ikke akkurat billetter til 499,-
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Men hva er timesprisen for å operere f.eks. en 9-seters PC-12? Det lukter ikke akkurat billetter til 499,-

Vi hadde en slik operasjon her lokalt i flere aar med nettopp PC-12 - Seaport - et selskap som startet med ruter fra Boeing Field til Portland International og Hillsboro Airport utenfor Portland. Det var langt i fra NOK 499.00 men i utgangspunktet er produkt som tilboed med kort reisevei mellom Seattle og Portland for store firmaer - Boeing Field tilboed 10 minutter fra Parkering av bil til du satt ombord og hvis en floey til Hillsboro det samme der (at Nike har HQ 5 minutter unna skadet ikke). Denne dele av operasjonen gikk egentlig ganske bra,jeg brukte dem et par ganger og det svaert effektivt (tid) sammelignet med alternativene. Men ettersom TSA ved flyplassene her i vest fikk sysakene i orden, slik at det naa stort sett tar 7 minutter fra Parkering til gate paa SEATAC var det faere som var villig til aa betale omtrent det dobbelte for en PC-12 mot en Q400 fra Alaska Airways.

Seaport begynnte etterhvert aa "utvide" Cessna Caravan kom inn med nye ruter langs Oregon Coast og det gikk OK selv med en motors Turbin (vaeret kan faktisk vaere friskt nok langs kysten her borte) - uansett Seaport forsoekte aa vokse via lokale varianter av Subsidier og lokale tilskudd, men PC-12 nok ikke rett materiale.....
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Mulig han burde prøve seg med PC-6 istedet. Så kan han fly fra jorde til jorde nedover kysten.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Når WF nå har inngått et samarbeid, mer eller mindre frivillig, med DY, tror jeg det rett og slett er spikeren i den kista.
WF har et godt grep om kortbanemarkedet, både mtp. materiell og ikke minst kunnskapen de sitter inne med. Så med mindre de fjaser bort folks tillit, så kan jeg ikke tro at de ramler ned fra den tronen med det aller første.

Det vil alltid være en dyr sport å drive på kortbanenettet, noe som forsåvidt, til en viss grad, gjenspeiler seg i prisnivået til WF, men med mindre noen skal fly gratis, må det nesten være sånn..

Hvem hadde trodd at det ble WF som kom med interline-avtale med Norwegian....det var vel en drøm som aldri gikk i oppfyllelse for FlyViking.
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

I følge intervju med Dagens Næringsliv 1 febr. opplyser Giæver at Viking Air Norway kan komme til å søke på kortbanenettet med Pilatus C12 og muligens søke driftstillatelse fra Sverige eller Finland.Neste anbudskonkurranse er på Vestlandet neste år med oppstart 2020.
OG forteller til DN at staten vil se at søknader med mindre fly er billigere og med mindre fly er kravene til infrastruktur og beredskap mindre.
Kravene til at flyene skal ha min. 30 seter er erstattet av et minimumskrav til samlet kapasitet i løpet av ett år.

Hvordan det stiller seg med et fly med 9 seter kontra 37 ?

Jeg får si som et innlegg i Nordlys "Kan du ikke lande nå Giæver".
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Jeg var overbevist om at det ikke er lov å fly kommersielt med fly med Kun en motor.
Setter meg ikke i fly eller helikopter med kun en motor. Dog noen med felles gearboks.
Birdstrike og mistet oljetrykk osv kan jo skje. Hva da?
 
Re: Ønsker FlyViking comeback

Fra EASA: Flight crew training and checking must cover ”practice of the forced landing procedure until touchdown in simulated IMC, with zero thrust set, and operating with simulated emergency electrical power.“ Flight planning must address ”procedures to ensure that the routes and cruising altitudes are selected so as to have a landing site within gliding range. Dette er ikke mulig over vann og innimellom fjell.
 
Ønsker FlyViking comeback

Dette føyer seg inn i rekken over ting som er lov, men ikke veldig smart... Om man var skeptisk til deres DHC8 ops, bør alt av varsellamper blinke sterkt og i strobefart i dette tilfellet.

Dette er å drive hasard på høyt nivå med dyrebar last.

Det er en grunn til at CAT-SET IMC Har vært ulovlig tidligere, men myndighetene har mer enn én gang vist at penger > sikkerhet.

Håper og tror at dette koker bort i kålen.
 
Last edited:
Re: Ønsker FlyViking comeback

Jeg var overbevist om at det ikke er lov å fly kommersielt med fly med Kun en motor.
Setter meg ikke i fly eller helikopter med kun en motor. Dog noen med felles gearboks.
Birdstrike og mistet oljetrykk osv kan jo skje. Hva da?

Det er begrensninger i Europa, i andre deler av verden er det mye kommersielle selskaper som driver med en motor. Lokalt og over grensen har vi flere store selskaper f.eks. Harbour Airlines med 12 destinasjoner, 37 fly aktive (med 6 paa vei inn i flaaten) og som transporterte 420.000 passasjerer i 2016 (2017 tallene er ikke paa plass ennaa, men det var vekst) av de 37 maskinene er 35 en motors.
 
Back
Top