Only in USA?

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Sitter og ser på Miami Airport 24/7 på Travel Channel, og er overrasket over hvor teite amerikanske myndigheter kan være.

Alle flycrew som er innom for å snu, må ut av flyet, gjennom toll, immigration og sikkerhetskontroll før de får gå tilbake til flyet. For fly med bare en drøy times turnaround medfører dette tydeligvis ofte forsinkelser.

Hva er problemet med at crewet venter i flyet under turnaround??

Blir litt oppgitt over disse amerikanerne innimellom!

BF:headbang
 
Trenger ikke å dra lenger enn til Norge, hvor det er akkurat det samme. Fly og crew som kommer inn fra en utenriksrute og skal fly innenriks neste leg, må tollklareres, og crew må ut gjennom toll, og klarere sikkerhetskontrollen på nytt.
 
Det er vel forsåvidt greit om det skal videre innenriks, men i dette tilfelle så kom flyet inn fra utlandet og skulle tilbake igjen til utlandet :)
 
Det er vel forsåvidt greit om det skal videre innenriks, men i dette tilfelle så kom flyet inn fra utlandet og skulle tilbake igjen til utlandet :)

Riktig. Eksempelet var en flight fra Mexico med mexikanske InterJet som skulle tilbake der det kom fra etter 75 min.

Uten alt det tullet der kunne sikkert flyselskapet ha klart seg med turnaround på 40 min?
 
Trenger ikke å dra lenger enn til Norge, hvor det er akkurat det samme. Fly og crew som kommer inn fra en utenriksrute og skal fly innenriks neste leg, må tollklareres, og crew må ut gjennom toll, og klarere sikkerhetskontrollen på nytt.

Crew som jobber for selskap som har base på OSL har unntak for regelen dersom de skal rett videre innenriks.

Flyselskapers besetningsmedlemmer som er i fortsatt eller videre tjeneste utover dagen, og skal videre med ny flight, kan benytte andre passeringspunkter enn tollfilter for å komme til sin crewbase eller direkte til ny flight. Det er en forutsetning at besetningsmedlemmene har gyldige adgangskort og at flyselskapet har base ved OSL.
Crew som medbringer tollpliktige eller restriksjonsbelagte varer, eller er i tvil om dette, skal imidlertid passere på rød sone i tollfilteret umiddelbart etter ankomst OSL, og har følgelig ikke under noen omstendighet anledning til å benytte andre passeringspunkter enn tollfilteret.
 
Men det gjelder jo da kun på OSL?

Min erfaring fra dette var WF CPH-TRD-BGO med samme fly og crew. Da måtte crew ut og inn igjen.
 
Har opplevd dette mye i Stavanger. Når man ankommer f.eks fra ABZ, LHR etc og skal videre innenriks så må man opp og si hei til passkontrollantene. Tar ikke så mye tid, men er jo helt meningsløst. Tollen slipper vi som oftest, men de gangene det skjer må vi helt ut, og rundt.
Samme når vi kommer fra Longyear til TOS og skal videre til Oslo. Alt må ut gjennom sikkerhetskontroll osv. Idioti i praksis.
 
Dessuten hjelper det svært lite om OSL-based crew slipper tollen, når over halvparten av flightene er non-schengen og crew alikevell "må" ta buss fra innland til passkontroll også gå tilbake igjen.
 
Back
Top