Savipix
ScanFlyer Rusty
Så var det äntligen dags, Mozifer och Savipix skulle bege sig till Bangkok. För den ena var det första gången öster om Åland och för den andre 17 år sedan han senast besökte landet (och även bodde där). Allt detta bäddar för en spännande resa med många blandade intryck.
(Not till läsaren: Från och med nu kommer denna rapport att skrivas ur mitt perspektiv).
1/5 2009
MH091 ARN-KUL
B777-200 9M-MRE
Efter en god natt hemma hos min mormor och därtill en lika god frukost (gammal bonddam vet vikten av mat för att orka med) gick jag ner till huvudvägen för att bli upphämtad av min chaufför för morgonen. Inte många av er kan tro att det faktiskt var forumets egen ”Farmer” som hade varit på besök med sin dotter hos en av mina kollegor (small world). Tillsammans styrde vi turen ut till ARN och Hertz återlämning. Där såg vi bussen rulla iväg mitt framför ögonen på oss och istället för att riskera att Odd och Caroline missade sin avgång till OSL körde jag dem in till terminalen och lämnade därefter bilen.
Kom själv in genom dörrarna på terminal fem strax efter 0920 och gick direkt upp till SGS för en kaffe och småprat med kollegorna i väntan på att Joakim skulle komma. Gick även bort till Terminal 4 och mötte upp min guidebok som kom från Göteborg. Plötsligt tickade det in ett SMS som i korta drag sade ”Jag är sen” (någon hade haft en trevlig kväll). Som tur är hade vi bestämt möte 3 timmar före avgång så det faktum att Joakim kom två timmar före avgång gjorde ingenting. När nästa SMS med beskedet ”10 min bort” kom ställde jag mig i kön till incheckningen.
På Arlanda är det Menzies Aviation som sköter Malaysia Airlines ”övervakade” av en representant från MH. Med bara 12 personer framför mig i kö räknade jag med att vi skulle vara klara på max 20-25 minuter. När allt var klart och vi hade fått våra boardingkort vandrade vi igenom den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 och satte oss på ”Taste” som är en del av det nya restaurangutbudet på ARN och när klockan närmade sig 1300 styrde vi via passkontrollen till gate F62.
En Trött Joakim
En glad PC
Boarding började vid 1310 men eftersom vi redan var inne i en ”lounge” gick det relativt fort och det såg länge ut som vi skulle kunna avgå på tid klockan 1335. Men gode ”Murphy” ville annorlunda och plötsligt så informerar kaptenen att vi saknar 4 passagerare som ”have got lost somewhere in the airport”. Efter mycket väntande och ursäktande från vår Cabin Supervisor kunde vi äntligen lämna gaten strax efter klockan 14 och rullade ut mot 19R där vi företog en rullande take-off och styrde österut.
Inga problem med knytnävstesten här
Inte länge efter take-off serverades appelsinjuice och en påse nötter och tätt på det lunchen. På denna tur bjöds det på beef-stew eller chicken in peanut sauce. Både Joakim och jag tog den sistnämnde och ingen av oss tyckte att det var den största kulinariska upplevelsen vi hade provat på. Pastasalladen och kakan som följde med var dock klart godkända.
Middagen
Efter det blev det dags för ett par episoder av Simpsons och Dr. House och Simpsons allt eftersom resan fortsatte över Ryssland. Strax efter Kazakstan somnade jag och vaknade igen över mellersta Indien när det var tid för en lite snacklåda. Fortsatte att utforska AVOD systemet, något som uppskattas väldigt att ha även i turistklass. Under resans gång var kabinbesättningen förbi flera gånger med juice, vatten och kaffe.
AVOD systemet
Ca två timmar före ankomst var det dags för frukost och jag valde en omelett som inte samkade helt illa samtidigt som inte den heller var någon kulinarisk sensation ens med flygplansmått mätt. Vi var vid gaten ungefär 25 minuter sent och sade hej då till den trevliga besättningen innan vi klev in i den flotta terminalen.
Frukost
Under resans gång blev vi även ombedda att fylla i ett formulär för ”Swine Influenza” som skulle lämnas på KLIA, Kuala Lumpur International Airport, när vi stigit av. Efter en termometer i örat och en rosa lapp att lämna till doktorn om det skulle ”grisa till sig” så var vi välkomna att stanna så länge vi ville. Vi skulle dock inte vara kvar allt för länge den här gången och satte därför kursen mot gate B2 som involverade en transfer med tåget som går från den satelliten till huvudterminalen.
2/5 2009
MH784 KUL-BKK
B737-800 9M-???
Boardingen började helt enligt utsatt tid och herrarna Knutsson och Reithe vandrade ombord på den 737-800 som skulle frakta oss sita biten upp till Bangkok. Ombord möttes vi av ett relativt stressat och till synes oerfaret crew som verkade leva under problemet med ”för många kockar ger sämre soppa”. Pushback skedde på tid men det som förvånade oss bägge var avsaknaden av säkerhetsbriefing. Väl uppe i luften kom serveringen igång fort och vi serverades den mest smakrika frukosten jag har fått på länge, självklart Asian style. Resten av resan kom personalen genom med dryck en gång till i tillägg till att hålla ögonen på eventuella önskemål däremellan. Flighten var långt ifrån en ”money maker” för MH då det inte var mer än 40-50 stycken ombord. Ankom BKK på tid och inledde spatserturen mot passkontrollen som avklarades fort i bästa USA för att sedan hämta väskorna som redan låg och snurrade på bandet. Hoppade i en taxi och 250THB + tips senare var vi framme vid Radisson Hotellet vid Rama IV road.
Våran ”ride” till BKK
Sämre utsikt kan man ha
Då vårt rum inte var klart erbjöds vi en drink under tiden vi fyllde i blanketterna. Efter en stund kommer receptionschefen fram till oss och låter meddela att vi har fått en uppgradering utan extra kostnad för att vi skulle kunna få vila efter den långa resan, inte oss emot. Det som mötte oss var en junior suite på 65m2
Välkomstdrink på hotellet
Rummet
Badet
Sämre sängar kan man ha
Del två kommer strax
(Not till läsaren: Från och med nu kommer denna rapport att skrivas ur mitt perspektiv).
1/5 2009
MH091 ARN-KUL
B777-200 9M-MRE
Efter en god natt hemma hos min mormor och därtill en lika god frukost (gammal bonddam vet vikten av mat för att orka med) gick jag ner till huvudvägen för att bli upphämtad av min chaufför för morgonen. Inte många av er kan tro att det faktiskt var forumets egen ”Farmer” som hade varit på besök med sin dotter hos en av mina kollegor (small world). Tillsammans styrde vi turen ut till ARN och Hertz återlämning. Där såg vi bussen rulla iväg mitt framför ögonen på oss och istället för att riskera att Odd och Caroline missade sin avgång till OSL körde jag dem in till terminalen och lämnade därefter bilen.
Kom själv in genom dörrarna på terminal fem strax efter 0920 och gick direkt upp till SGS för en kaffe och småprat med kollegorna i väntan på att Joakim skulle komma. Gick även bort till Terminal 4 och mötte upp min guidebok som kom från Göteborg. Plötsligt tickade det in ett SMS som i korta drag sade ”Jag är sen” (någon hade haft en trevlig kväll). Som tur är hade vi bestämt möte 3 timmar före avgång så det faktum att Joakim kom två timmar före avgång gjorde ingenting. När nästa SMS med beskedet ”10 min bort” kom ställde jag mig i kön till incheckningen.
På Arlanda är det Menzies Aviation som sköter Malaysia Airlines ”övervakade” av en representant från MH. Med bara 12 personer framför mig i kö räknade jag med att vi skulle vara klara på max 20-25 minuter. När allt var klart och vi hade fått våra boardingkort vandrade vi igenom den nya säkerhetskontrollen i terminal 5 och satte oss på ”Taste” som är en del av det nya restaurangutbudet på ARN och när klockan närmade sig 1300 styrde vi via passkontrollen till gate F62.

En Trött Joakim

En glad PC
Boarding började vid 1310 men eftersom vi redan var inne i en ”lounge” gick det relativt fort och det såg länge ut som vi skulle kunna avgå på tid klockan 1335. Men gode ”Murphy” ville annorlunda och plötsligt så informerar kaptenen att vi saknar 4 passagerare som ”have got lost somewhere in the airport”. Efter mycket väntande och ursäktande från vår Cabin Supervisor kunde vi äntligen lämna gaten strax efter klockan 14 och rullade ut mot 19R där vi företog en rullande take-off och styrde österut.

Inga problem med knytnävstesten här
Inte länge efter take-off serverades appelsinjuice och en påse nötter och tätt på det lunchen. På denna tur bjöds det på beef-stew eller chicken in peanut sauce. Både Joakim och jag tog den sistnämnde och ingen av oss tyckte att det var den största kulinariska upplevelsen vi hade provat på. Pastasalladen och kakan som följde med var dock klart godkända.

Middagen
Efter det blev det dags för ett par episoder av Simpsons och Dr. House och Simpsons allt eftersom resan fortsatte över Ryssland. Strax efter Kazakstan somnade jag och vaknade igen över mellersta Indien när det var tid för en lite snacklåda. Fortsatte att utforska AVOD systemet, något som uppskattas väldigt att ha även i turistklass. Under resans gång var kabinbesättningen förbi flera gånger med juice, vatten och kaffe.

AVOD systemet
Ca två timmar före ankomst var det dags för frukost och jag valde en omelett som inte samkade helt illa samtidigt som inte den heller var någon kulinarisk sensation ens med flygplansmått mätt. Vi var vid gaten ungefär 25 minuter sent och sade hej då till den trevliga besättningen innan vi klev in i den flotta terminalen.

Frukost
Under resans gång blev vi även ombedda att fylla i ett formulär för ”Swine Influenza” som skulle lämnas på KLIA, Kuala Lumpur International Airport, när vi stigit av. Efter en termometer i örat och en rosa lapp att lämna till doktorn om det skulle ”grisa till sig” så var vi välkomna att stanna så länge vi ville. Vi skulle dock inte vara kvar allt för länge den här gången och satte därför kursen mot gate B2 som involverade en transfer med tåget som går från den satelliten till huvudterminalen.
2/5 2009
MH784 KUL-BKK
B737-800 9M-???
Boardingen började helt enligt utsatt tid och herrarna Knutsson och Reithe vandrade ombord på den 737-800 som skulle frakta oss sita biten upp till Bangkok. Ombord möttes vi av ett relativt stressat och till synes oerfaret crew som verkade leva under problemet med ”för många kockar ger sämre soppa”. Pushback skedde på tid men det som förvånade oss bägge var avsaknaden av säkerhetsbriefing. Väl uppe i luften kom serveringen igång fort och vi serverades den mest smakrika frukosten jag har fått på länge, självklart Asian style. Resten av resan kom personalen genom med dryck en gång till i tillägg till att hålla ögonen på eventuella önskemål däremellan. Flighten var långt ifrån en ”money maker” för MH då det inte var mer än 40-50 stycken ombord. Ankom BKK på tid och inledde spatserturen mot passkontrollen som avklarades fort i bästa USA för att sedan hämta väskorna som redan låg och snurrade på bandet. Hoppade i en taxi och 250THB + tips senare var vi framme vid Radisson Hotellet vid Rama IV road.

Våran ”ride” till BKK

Sämre utsikt kan man ha
Då vårt rum inte var klart erbjöds vi en drink under tiden vi fyllde i blanketterna. Efter en stund kommer receptionschefen fram till oss och låter meddela att vi har fått en uppgradering utan extra kostnad för att vi skulle kunna få vila efter den långa resan, inte oss emot. Det som mötte oss var en junior suite på 65m2

Välkomstdrink på hotellet

Rummet

Badet

Sämre sängar kan man ha
Del två kommer strax