One night in Bangkok (Hva gjør man ikke for et gullkort?)
Etter å ha brukt opp en del bonuspoeng (og spart noen penger) kombinert med mindre reiseaktivitet på jobben, har medført at det de siste årene har vært vanskelig å oppnå Eurobonus Gold igjen. Så etter å ha vært et år uten gullkortet (er det rart jeg drikker??), så jeg plutselig mitt snitt til å få det gyldne kortet tilbake.
Januar til mars bød plutselig på en masse reiseaktivitet. Hadde 15 kvalifiserende SAS flighter i den perioden, hvorav en del av dem i Extra, så da datt det inn litt grunnpoeng.
I mars kom så Lufthansen med sommertilbudene sine, og de var jo tidevis veldig sjenerøse, spesielt til Hong Kong. Så det måtte tas en kjapp beslutning om å reise. Reisekamerat Alfred fikk en telefon med spørsmål om hvilken helg i slutten av juli han hadde ledig, og valget falt på siste helg i måneden. Langhelg til Hong Kong? Tja, hvorfor ikke. Avreise torsdag, hjemreise mandag kveld. Ettersom det bare var 3 uker mellom årets ”hovedtur” til Asia (omtalt med egen rapport; Champagnegalloppen), så ble denne turen ansett i hovedsak som et milage-run.
Da billetten var ut av OSL, ble tilleggsbillett kjøpt for KRS-OSL-KRS. Når jeg så begynte å finregne på poengene fant jeg ut av at jeg manglet 4200 poeng for EBG. Dermed tok vi en rask beslutning om at vi forlenget turen til BKK. En biz billett med TG HKG-BKK-HKG ville gi 4400 poeng. Så med det skulle den være i boks. TG skulle ha rett over 4 høvdinger for en biz billett. Men når F billetten kostet knappe 5 var valget enkelt. Vi skulle absolutt få en ny F opplevelse. Den tusenlappen det kostet ekstra skulle vi nok få drukket opp i form av Dom Perignon og Otard 1795 XO.
Så spoler vi fremover til avreise.
Torsdag morgen ventet SK208 med avgang til OSL kl 0720. Ved innsjekk klarte vi heldigvis å få sjekket inn bagasjen hele veien til BKK. Etter sikkerhetskontroll og litt innkjøp av lesestoff var det tid for boarding. Det var Thorleif Viking, LN-RPO som stod og ventet. Flyet var ikke fullt denne sommermorgenen, så vi fikk en 3rader for oss selv. Selve turen var ganske begivenhetsløs. Klarvær gjorde at vi hadde fin utsikt hele veien. Serveringen bestod av den vanlige frokostpakken til SAS.
Vel fremme på OSL kl 0810 var det over 3 timer til neste avgang mot FRA kl 1120. Greit å beregne litt ekstra tid når man har separate billetter. For å slå i hjel litt tid bestemte vi oss for å stikke over på Radisson og spise frokost. De har en utmerket frokostbuffet til en pris av 130 kroner som jeg ikke synes er avskrekkende. Mer avskrekkende er dog at de skal ha 49 kroner for en 0,33 flaske brus. Men nok om det. Frokosten ble inntatt og Reisekamerat Alfred fikk røykt noen og 20 sigaretter så han var klar for turen videre.
Vel gjennom sikkerhetskontrollen rakk vi en halvtimes tid i Gullstuen. Biz delen av loungen var sperret av for vedlikehold. Så den gemene hop oppholdt seg derfor også i gullstuen.
Etter et par glass brus (det var da enda tidlig…… og brennevinsserveringen åpner ikke før kl 1300 iflg norsk lov) ble det tid for boarding. Deilig å ha litt god tid på OSL i forhold til siste gang man var igjennom og måtte løpe som en gal (ref Champagnegalloppen).
Vi var vel ved gaten kl 1100 og der stod Höttur Viking, LN-RCX, en 737-800 og ventet på oss. Samme maskinen hadde jeg til Barcelona i mars. Dette er en av maskinene som har fått internett om bord, men det virket selvfølgelig ikke på denne turen. Til reisekamerat Alfreds store tilfredsstillelse. Han er nemlig en internett-hater!
Hadde selvfølgelig valgt en SK avgang siden dette var mulig ettersom det gir 500 poeng mer enn LH metall flight. Dessuten har vel SAS en smule bedre catering i C enn LH. Nuvel…
Det var satt av 3 rader til biz, med kun 1 pax i tillegg til oss 2. Deretter 3 rader til Eco Extra hvor det ikke satt noen i det hele tatt, og så var det vel 95% fullt bakerst i bussen.
Vel oppe i luften startet serveringen, og det var virkelig et meget velopplagt crew på denne turen. Det ble tilbudt drikke før maten. Og siden champagnen er og blir borte (hvilket vi fikk kommentert til crewet og ble møtt med en stoooooor porsjon forståelse), valgte vi gin/tonic (som ble servert i plastglass) til den lille posen med nøtter. Det ble så informert om at dagens lunsj var kyllingfilet i bbq saus med poteter og grønnsaker. Vi fikk så tilbud om å få maten servert med det samme eller om vi ville vente litt. Det har jeg vel aldri hørt om hos SAS før, så det var meget positivt. Vi valgte derfor å ta en GT til før maten ble servert. Det var klarvær over Skagerak og veldig fin utsikt når vi kom til Skagen. Masser av skipstrafikk, så jeg fikk tatt noen bilder. Her ser man øya Anholt som ligger mellom Danmark og Sverige.
Serveringen så meget pen ut. Men noe merkelig at den mikroskopiske forretten også besto av en bit kyllingfilet på litt rødkål og rødbeter. I tillegg var det en pen liten osteanretning. Rødvinen ble servert i skikkelig glass, og den var helt ok.
Maten smakte veldig bra til å være flymat. Flere brødvarianter ble også budt til. Og den hyggelige Hr Pursersen var stadig forbi og lurte på om det var noe vi trengte. Etter maten ble det øl og cognac. Klokken var tross alt over 12. Når vi nærmet oss Tyskland, kom skyene. Flotte formasjoner som det også ble noen bilder av.
Vi landet i FRA på tid, og passerte denne flotte kameraten på vei mot terminalen.
Det ble fjernparkering og dertil hørende busstransport. Ingen Porsche eller Bundestank (MB E500) som stod og ventet på oss. Det var ”bare” biz videre. Når LH skal ha drøye 80 laken t/r OSL-HKG i F, sier det seg selv at det ikke er særlig aktuelt med mindre man vasser i penger. Dessverre gjør ikke vi det. Dermed var de første 2300 EB poengene i boks.
Det var hele 35 grader og sol i FRA denne dagen, og med 4,5 timer til avgang mot HKG var det litt drøyt og skulle slå i hjel så lang tid i en lounge med gratis drikkevarer. Det kunne jo fort ha gått galt, hehe. Vi bestemte oss derfor for å ta en taxi inn til byen og finne en uterestaurant ved elva Main. Det skulle vise seg å være en elendig beslutning. For etter noen timer og noen øl senere hoppet vi inn i taxi igjen for å dra tilbake til flyplassen. Turen tar 15 minutter, så da vi tok taxi halvannen time før avgang mente vi å ha mer enn god tid. Så feil skulle vi ta…..
For på vei til flyplassen kjørte vi inn i en helsikes kø. Motorveien var stengt pga ulykke og vi stod fast uten mulighet til å komme verken den ene eller andre veien. Og minuttene gikk og de gikk. Vi var overbevist om at dette skulle gå rett i dass! Og en slik billett er jo ikke spesielt lett å få booket om heller. Så gode råd var dyre. Etter ca 50 min stillestående beveget trafikken seg endelig igjen. Vi fant ut at det var håp i hengende snøre. Vi parkerte til slutt utenfor terminalen og C piren hvor vårt fly skulle gå fra. Og da var det 15 minutter til planmessig avgang. Skulle dette kunne gå da? Man skulle jo gjennom både passkontroll og sikkerhetskontroll. Vi var meget klar til å bruke albuene for å komme frem i køen.
Vi løp fra før vi satte bena utenfor taxien. Kom så frem til passkontrollen. Og heldigvis var det ikke en levende sjel å se der. O lykke! Så det var rett til passkontrolløren. En dame som var fra flyplasselskapet forstod at vi hadde dårlig tid, og spurte meg hvor vi skulle. Hong Kong sa jeg og avgang er om 10 minutter. Hun sa så at hun skulle kalle på en kollega som kunne kjøre oss bort. Bare løp til dere møter han sa hun. Og løp gjorde vi. Og det var laaaaaangt. Passerte første golfbil som stod tom. Pokker tenkte jeg. Da blir det å løpe hele veien. Var temmelig svett allerede. Men rundt hjørnet, og da kom en kar i golfbil oss i møte, og bad oss hoppe inn. Eneste minuset var at denne golfbilen gikk forsvinnende langsomt. Tror nesten jeg kunne løpt forter selv. Men det ar vel greit å spare litt krefter. Snart var vi ved sikkerhetskontrollen, og heller ikke der var det en levende sjel å se. Endelig litt flaks oppe i alt uhellet! Så det gikk greit, og løp raskt videre, og ankom gaten 4 minutter før avgang. Så det gikk akkurat. Vi fleipet med at vi skulle spørre om det var litt tid til å besøke loungen før boarding, men det ble med tanken! Men vi kom da om bord i flyet som de siste. Og ikke mer enn hadde vi satt beina om bord, så ble lister levert og døren lukket. Avgang var kl 1750 og flyet, B747-400/ D-ABVE/ Potsdam/ LH738, var skarpt på rute (hadde jo ikke gjort noe med en halvtimes forsinkelse for vår del da!) Av stressende og svettende grunner ble det ikke noen bilder fra akkurat denne heseblesende delen av turen.
Forts følger
Etter å ha brukt opp en del bonuspoeng (og spart noen penger) kombinert med mindre reiseaktivitet på jobben, har medført at det de siste årene har vært vanskelig å oppnå Eurobonus Gold igjen. Så etter å ha vært et år uten gullkortet (er det rart jeg drikker??), så jeg plutselig mitt snitt til å få det gyldne kortet tilbake.
Januar til mars bød plutselig på en masse reiseaktivitet. Hadde 15 kvalifiserende SAS flighter i den perioden, hvorav en del av dem i Extra, så da datt det inn litt grunnpoeng.
I mars kom så Lufthansen med sommertilbudene sine, og de var jo tidevis veldig sjenerøse, spesielt til Hong Kong. Så det måtte tas en kjapp beslutning om å reise. Reisekamerat Alfred fikk en telefon med spørsmål om hvilken helg i slutten av juli han hadde ledig, og valget falt på siste helg i måneden. Langhelg til Hong Kong? Tja, hvorfor ikke. Avreise torsdag, hjemreise mandag kveld. Ettersom det bare var 3 uker mellom årets ”hovedtur” til Asia (omtalt med egen rapport; Champagnegalloppen), så ble denne turen ansett i hovedsak som et milage-run.
Da billetten var ut av OSL, ble tilleggsbillett kjøpt for KRS-OSL-KRS. Når jeg så begynte å finregne på poengene fant jeg ut av at jeg manglet 4200 poeng for EBG. Dermed tok vi en rask beslutning om at vi forlenget turen til BKK. En biz billett med TG HKG-BKK-HKG ville gi 4400 poeng. Så med det skulle den være i boks. TG skulle ha rett over 4 høvdinger for en biz billett. Men når F billetten kostet knappe 5 var valget enkelt. Vi skulle absolutt få en ny F opplevelse. Den tusenlappen det kostet ekstra skulle vi nok få drukket opp i form av Dom Perignon og Otard 1795 XO.
Så spoler vi fremover til avreise.
Torsdag morgen ventet SK208 med avgang til OSL kl 0720. Ved innsjekk klarte vi heldigvis å få sjekket inn bagasjen hele veien til BKK. Etter sikkerhetskontroll og litt innkjøp av lesestoff var det tid for boarding. Det var Thorleif Viking, LN-RPO som stod og ventet. Flyet var ikke fullt denne sommermorgenen, så vi fikk en 3rader for oss selv. Selve turen var ganske begivenhetsløs. Klarvær gjorde at vi hadde fin utsikt hele veien. Serveringen bestod av den vanlige frokostpakken til SAS.
Vel fremme på OSL kl 0810 var det over 3 timer til neste avgang mot FRA kl 1120. Greit å beregne litt ekstra tid når man har separate billetter. For å slå i hjel litt tid bestemte vi oss for å stikke over på Radisson og spise frokost. De har en utmerket frokostbuffet til en pris av 130 kroner som jeg ikke synes er avskrekkende. Mer avskrekkende er dog at de skal ha 49 kroner for en 0,33 flaske brus. Men nok om det. Frokosten ble inntatt og Reisekamerat Alfred fikk røykt noen og 20 sigaretter så han var klar for turen videre.
Vel gjennom sikkerhetskontrollen rakk vi en halvtimes tid i Gullstuen. Biz delen av loungen var sperret av for vedlikehold. Så den gemene hop oppholdt seg derfor også i gullstuen.

Etter et par glass brus (det var da enda tidlig…… og brennevinsserveringen åpner ikke før kl 1300 iflg norsk lov) ble det tid for boarding. Deilig å ha litt god tid på OSL i forhold til siste gang man var igjennom og måtte løpe som en gal (ref Champagnegalloppen).
Vi var vel ved gaten kl 1100 og der stod Höttur Viking, LN-RCX, en 737-800 og ventet på oss. Samme maskinen hadde jeg til Barcelona i mars. Dette er en av maskinene som har fått internett om bord, men det virket selvfølgelig ikke på denne turen. Til reisekamerat Alfreds store tilfredsstillelse. Han er nemlig en internett-hater!
Hadde selvfølgelig valgt en SK avgang siden dette var mulig ettersom det gir 500 poeng mer enn LH metall flight. Dessuten har vel SAS en smule bedre catering i C enn LH. Nuvel…
Det var satt av 3 rader til biz, med kun 1 pax i tillegg til oss 2. Deretter 3 rader til Eco Extra hvor det ikke satt noen i det hele tatt, og så var det vel 95% fullt bakerst i bussen.

Vel oppe i luften startet serveringen, og det var virkelig et meget velopplagt crew på denne turen. Det ble tilbudt drikke før maten. Og siden champagnen er og blir borte (hvilket vi fikk kommentert til crewet og ble møtt med en stoooooor porsjon forståelse), valgte vi gin/tonic (som ble servert i plastglass) til den lille posen med nøtter. Det ble så informert om at dagens lunsj var kyllingfilet i bbq saus med poteter og grønnsaker. Vi fikk så tilbud om å få maten servert med det samme eller om vi ville vente litt. Det har jeg vel aldri hørt om hos SAS før, så det var meget positivt. Vi valgte derfor å ta en GT til før maten ble servert. Det var klarvær over Skagerak og veldig fin utsikt når vi kom til Skagen. Masser av skipstrafikk, så jeg fikk tatt noen bilder. Her ser man øya Anholt som ligger mellom Danmark og Sverige.

Serveringen så meget pen ut. Men noe merkelig at den mikroskopiske forretten også besto av en bit kyllingfilet på litt rødkål og rødbeter. I tillegg var det en pen liten osteanretning. Rødvinen ble servert i skikkelig glass, og den var helt ok.




Maten smakte veldig bra til å være flymat. Flere brødvarianter ble også budt til. Og den hyggelige Hr Pursersen var stadig forbi og lurte på om det var noe vi trengte. Etter maten ble det øl og cognac. Klokken var tross alt over 12. Når vi nærmet oss Tyskland, kom skyene. Flotte formasjoner som det også ble noen bilder av.


Vi landet i FRA på tid, og passerte denne flotte kameraten på vei mot terminalen.

Det ble fjernparkering og dertil hørende busstransport. Ingen Porsche eller Bundestank (MB E500) som stod og ventet på oss. Det var ”bare” biz videre. Når LH skal ha drøye 80 laken t/r OSL-HKG i F, sier det seg selv at det ikke er særlig aktuelt med mindre man vasser i penger. Dessverre gjør ikke vi det. Dermed var de første 2300 EB poengene i boks.
Det var hele 35 grader og sol i FRA denne dagen, og med 4,5 timer til avgang mot HKG var det litt drøyt og skulle slå i hjel så lang tid i en lounge med gratis drikkevarer. Det kunne jo fort ha gått galt, hehe. Vi bestemte oss derfor for å ta en taxi inn til byen og finne en uterestaurant ved elva Main. Det skulle vise seg å være en elendig beslutning. For etter noen timer og noen øl senere hoppet vi inn i taxi igjen for å dra tilbake til flyplassen. Turen tar 15 minutter, så da vi tok taxi halvannen time før avgang mente vi å ha mer enn god tid. Så feil skulle vi ta…..
For på vei til flyplassen kjørte vi inn i en helsikes kø. Motorveien var stengt pga ulykke og vi stod fast uten mulighet til å komme verken den ene eller andre veien. Og minuttene gikk og de gikk. Vi var overbevist om at dette skulle gå rett i dass! Og en slik billett er jo ikke spesielt lett å få booket om heller. Så gode råd var dyre. Etter ca 50 min stillestående beveget trafikken seg endelig igjen. Vi fant ut at det var håp i hengende snøre. Vi parkerte til slutt utenfor terminalen og C piren hvor vårt fly skulle gå fra. Og da var det 15 minutter til planmessig avgang. Skulle dette kunne gå da? Man skulle jo gjennom både passkontroll og sikkerhetskontroll. Vi var meget klar til å bruke albuene for å komme frem i køen.
Vi løp fra før vi satte bena utenfor taxien. Kom så frem til passkontrollen. Og heldigvis var det ikke en levende sjel å se der. O lykke! Så det var rett til passkontrolløren. En dame som var fra flyplasselskapet forstod at vi hadde dårlig tid, og spurte meg hvor vi skulle. Hong Kong sa jeg og avgang er om 10 minutter. Hun sa så at hun skulle kalle på en kollega som kunne kjøre oss bort. Bare løp til dere møter han sa hun. Og løp gjorde vi. Og det var laaaaaangt. Passerte første golfbil som stod tom. Pokker tenkte jeg. Da blir det å løpe hele veien. Var temmelig svett allerede. Men rundt hjørnet, og da kom en kar i golfbil oss i møte, og bad oss hoppe inn. Eneste minuset var at denne golfbilen gikk forsvinnende langsomt. Tror nesten jeg kunne løpt forter selv. Men det ar vel greit å spare litt krefter. Snart var vi ved sikkerhetskontrollen, og heller ikke der var det en levende sjel å se. Endelig litt flaks oppe i alt uhellet! Så det gikk greit, og løp raskt videre, og ankom gaten 4 minutter før avgang. Så det gikk akkurat. Vi fleipet med at vi skulle spørre om det var litt tid til å besøke loungen før boarding, men det ble med tanken! Men vi kom da om bord i flyet som de siste. Og ikke mer enn hadde vi satt beina om bord, så ble lister levert og døren lukket. Avgang var kl 1750 og flyet, B747-400/ D-ABVE/ Potsdam/ LH738, var skarpt på rute (hadde jo ikke gjort noe med en halvtimes forsinkelse for vår del da!) Av stressende og svettende grunner ble det ikke noen bilder fra akkurat denne heseblesende delen av turen.
Forts følger