DEL 2:
Kom til Flagstaff en gammel kjent by fra Vesten. Også på Route 66. Kjølig om morgenen her oppe. Kun 2-3 grader pluss.
Fant et motell og overnattet etter noe kinamat. Hadde ikke tid til å finne noe annet.
http://www.flagstaff.az.gov/
Neste morgen raskt videre nordover i retning av Grand Canyon. Rette strekninger i opp til 2.400 m.o.h. Highway 190 til et sted som heter Valle. Der var det en flyplass med en flott Constellation i Air Force livery. Hadde ikke tid til åutforske mer.
Frokost og rett nordover til Grand Canyon airport ( tot. vel to timer fra Flagstaff ). Vi hadde bestilt helikoptertur kl 11.25 med innsjekk 30 min før. Flott flyplass.
Vi var tidlig ute og ba om en tidligere avgang. Opptil sju Bell Longranger var i drift utenfor Papillon’s terminal. OK med avgang 10.15 !
Elegant system. Foran innsjekkskranken var det ei ”matte” vi sto på. Det var vekta for deres vekt og balanse og vi fikk setenummer utifra dette. Kona lett og satt foran ved siden av den unge ( lete ) kvinnlige piloten ( og vakker ! ).
Sier ikke mer an at DETTE VAR DEN MEST FANTASTISKE FLYTUR VI HAR VÆRT PÅ ! HELT RÅTT !!
Pris, nettbooking $ 130 betalt på forhånd pr. pax plus $ 10 oljetillegg cash ved innsjekk.
Ca. 30 min ”North Rim Tour”.
http://www.papillon.com/
Deretter en tur inn i Grand Cayon Park. Overveldende……Entry $ 25 pr. bil. Topp utkikksplatformer flere steder.
Så sydover igjen på Highway 180/64 til Williams ved Route 66 over på Interstate 40 til Exit 139 Ash Fork OG SÅ INN PÅ THE MOTHER-ROAD ROUTE 66 !
Skal være den lengste strekk intakt i dag ( sies det, vet ikke ). Ca. 2 timer med flott vei i ganske rette strekninger. Hvem kjørte der ? Vel, bare lokalbefolkningen som bor langs veien, ( flere indianer reservat), turister og veldig mange bikere !! Så generelt lite trafikk. De som hadde hast brukte Interstate 40.
Stoppet for lunsj på en diner i Seligman. Hackberry er jo et lite ”berømt” sted også.
Så til Kingman, kjent by på 66. Fant et motell, nytt fint Rodeway Inn for $ 42+ tax. OK restauranter i nærheten, spiste og rett tilbake og sovnet før hodet rakk puta.
Neste morgen rett på highway 93 til Hoover Dam og deretter Vegas. Men etter 20 miles, innpå en sidevei til høyre til Chloride. En gammel gruveby som er nesten døde helt ut men har ”livnet” litt til igjen.
http://www.desertusa.com/chloride/du_chloride.html
Mye turister rundt Hoover Dam. Turistfasilitetene mye oppgradert siden sist jeg var der i 2001.
Egentlig trafikkork der. Men trucks må ta en omvei. men nå bygger de en vei høyt over dammen over to åskammer, så snart blir det raskere for de som ikke vil se dammen.
Siden hotellet i Vegas er i nordre enden av The Strip var det ønskelig å komme inn fra sørsiden og vi tok da Tropicana inn til Las Vegas Boulevard like syd for MGM og New York New York. Gikk greit og så opp The Strip til hotellet. Veldig greit å parkere og lett inn i resepsjonen.
En bør helst være i Vegas søn-fre , da er hotellprisene meget lave dersom det ikke er convention. Kun $ 45+ pr. natt og bra rom i 17. etasje. Ble tilbudt suite med jacuzzi etc for bare $ 50 ekstra, men droppet det. Man er jo bare i rommet når man må og man er delvis bevissløs.
http://www.stratospherehotel.com/
Vi var høyt og lavt. Parkerte bilen i to hele dager og brukte beina og også ”The Deuce”, dobbeltdekkeren som går opp og ned The Strip og tar kun $ 5 for daypass og en taxi i ny og ne.
Som en guttunge måtte jeg stadig opp i Big Shot i 112 etasje ! Samme som for 18 mnd siden og gangen før der.
http://www.stratospherehotel.com/thrills/
I New York New York, selvfølgelig Manhattan Express, herlig coaster, som tidligere ganger.
http://www.nynyhotelcasino.com/
Tredje dag tilbake til Phoenix. Dro 0905 og ankom 6 timer senere inkl to korte stopp. En for quick lunsj på Jack in the Box Wickenburg . Highway 93 tilbake til Kingman, Interstate 40 en stund og deretter 93 til Wickenburg og 60 inn i Phoenix. En kuriositet på denne veien var at på kartet sto det nevnt en by som het ”Nothing”. Vi passerte ei rønne somsolgte souvenirer. Ellers var det Nothing det !
Kunne ha hatt bilen til check-in hos CO neste morgen, men valgte å levere den på kvelden. Mindre stress da. Droppet inn på hotellet med bagasjen først. 1.600 km på sju dager, herav sto bilen i to dager…
HJEMREISE: Hotellet leverte oss med limo til flyplassen. ( Bare 10 min unna ! ). Rask innsjekk på Elite og til gate. Smekk full 738 og vi hadde de beste setene med stor benplass, 14AB. Ship 502. Pushout på minuttet og flytid 4t. 07min.
Varm lunsj, les Pizza og grønn salat og sjokolade. Spiste faktisk litt av maten, og sjokoladen forsvant raskt.
Ankom EWR 30 min tidlige og det ble tid til e tpar øl i Presidents Club pluss noe snacks.
Avgang 19.50 og ship 109 med AVOD. 95 % full. Kl. 19.50 var dørene lukket og alle klare. Da kom kapteinen og forklarte at de ikke kunne push out ennå siden voldsom trafikk. 30 min senere kom han og sa at de kunne pushes out og vente uten å starte motorene. Etter ytterligere 30 min kunne de starte og begynne å taxe. Laaang kø og etter 1 time med taxying ble det vår tur. Så foran oss Jet Airways, bak oss BA 777.
Airborne ca. 22.00 og I t. 20 min sent inn til OSL. Flytid var ca. 7 timer 10 minutter.
OG SOM VI SKREV I SKOLESTILEN I BARNESKOLEN : ” VI VAR ALLE ENIGE OM AT DET VAR EN MEGET VELYKKET TUR I SKOGEN”
:nor:nor:USA:USA