Omtagging av SK-baggasje fra Swissport på OSL

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem

I forrige uke fløy jeg GVA-ARN-OSL-AES på gjennomgående billett. Baggasjen ble merket helt frem, men jeg måtte som vanlig gjennom tollen på OSL før reisen gikk videre. Ved innlevering av baggasjen på bagdrop på OSL ble taggene (med AES som destinasjon) fjernet og nye tagger ble satt på. Disse fikk samme tag-nummer som de opprinnelige. Hva er det som foregår?

Last edited:

Swissport trur jeg ikke har endret noen tag hos deg på OSL. Men kan jo være så enkelt som at innsjekksagenten automatisk trudde dette var en gammel tag. Hvorfor lage en tråd om dette?

Re: Omtagging av SK-baggasje fra Swissport på OSL

Swissport tagget baggasjen i Geneve, beklager om det var uklart. SK-agenten i OSL var fullstendig klar over at dette var videresending av baggasje som hadde kommet fra utlandet, men sa et eller annet om at det måtte settes på nye tags på OSL. Har aldri opplevd at det har vært nødvendig i tilsvarende situasjoner tidligere.

Hvorfor jeg lager en tråd om dette...? Generelt er jeg nysgjerrig, og dette virker jo som en lite rasjonell måte å gjøre ting på. Om du synes tråden er irriterende anbefaler jeg at du leser en av de andre - det funker for meg.

Hva er det som foregår?

Hvis det er samme tagnummer vil jeg anta at kvaliteten på printen var for dårlig på den opprinnelig tagen så den ikke leser like bra når den skal gjennom sorteringsanlegget.

Hvis det er samme tagnummer vil jeg anta at kvaliteten på printen var for dårlig på den opprinnelig tagen så den ikke leser like bra når den skal gjennom sorteringsanlegget.

Jeg la ikke merke til dette, og på baggasjekvitteringene ser dette helt OK ut...

GEN ... ?

Mulig scanneren på skranken var i ustand og at agenten fant det lettere å printe ny tag enn å skrive inn manuelt .. ? Eller kanskje god gammeldags feiltasting .. ;)

Jeg la ikke merke til dette, og på baggasjekvitteringene ser dette helt OK ut...

Det trengs ikke være godt synlig, men får man en liten hvit stripe så kan det være nok til at den blir vanskelig å lese.

Uansett så er det vanskelig å gi noen fasitsvar på hvorfor det har skjedd uten å vite hva som faktisk skjedde. Det kan ha vært en misforståelse også.

Mulig scanneren på skranken var i ustand og at agenten fant det lettere å printe ny tag enn å skrive inn manuelt .. ? Eller kanskje god gammeldags feiltasting .. ;)

Det er mange muligheter, men å akseptere baggen er raskere enn å skrive ut en ny. Nå er ikke alle like flinke i Altéa ennå, eller en feiltasting, eller at vedkommende måtte sjekkes inn, og det kan være en årsak men da ville normalt ikke tagnummeret være det samme.

PALCO/PACS/Star Check skriver ut tag med samme tag nr. SAS har i sin bestilling til Amadeus (Altea) fått satt opp systemt slik at tag nr blir det samme om man reprinter en tag.

Det er prosedyre på at man skal skrive ut en ny tag dersom den opprinnelige taggen er merket med et code share rutenr.

GEN var vel IATA code for Gardermoen i Fornebu FBU epoken, mens Gardermoen (som du sikkert vet Ticketor :) ) i dag benytter OSL. OSL er strengt tatt også metropolitan code for Oslo og inkluderer Gardermoen OSL, Rygge RYG og Torp TRF på samme måte som;

- TYO (Narita NRT, Haneda HND ++)
- NYC (Newark EWR, La Guardia LGA, John F. Kennedy JFK ++)
- LON (Heathrow LHR, Gatwick LGW, Stansted STN, Luton LTN ++)
- STO (Arlanda ARN, Bromma BMA, Nyöping NYO, Vesterås VST ++)
etc...

Min wild guess er at trådstarter snakker om Geneve, som benytter GVA som IATA kode :)

Last edited:

Jo, jeg har vel hørt om disse trebokstavskodene en eller annen gang, både city codes og airport codes.

Heisann!

Kom fra Reykjavik med Sk på søndag og fikk også retagget bagasjen ved ny innsjekk før flyet mitt til TRD. Skjedd flere ganger det, så hender nok ganske ofte.

Kim

Hender at de retagger min baggasje fra utlandet, men like gjerne at de bruker samme tag.

Så lenge bagasjen kommer frem som den skal så ser jeg ikke noe problem i det. En artig ting jeg har opplevd med bag tags var på en F flight med Lufthansa til NRT. Fikk påsatt pritag på OSL som vanlig (ikke HON priority tag). Da den hadde sluset seg igjennom bagasjesystemet på FRA og kom fram til NRT, var det faktisk påtegnet med tusj på taggen HON priority. Fin service, men ventet lenge ved NRT allikevel. Baggen kom med en flyplassansatt som pent la baggen oppå båndet... Lurer på hva som hadde skjedd der gitt.

Back