Ombooking ved forsinkelser

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
Jeg har et generelt spørsmål om hvordan ombookinger ved forsinkelser håndteres. Sett at man har en rimelig komplisert (men gjennomgående) billett på flere Star alliance-selskap, med første leg fra en norsk flyplass inn til OSL. Alt på økonomiklasse uten noen status å vifte med. Pga dårlig vær blir man så forsinket inn til OSL at videreforbindelsen ryker. Hva er da prioriteringene når det skal lages en ny reiserute?

• Velges det alltid alliansepartnere, eller også andre selskap SK har interline med?
  • Prioriteres det å få passasjeren raskest mulig frem, eller er det prisen som avgjør - blir man satt på business dersom det får passasjeren raskest frem?
  • Vil reisefølger alltid holdes samlet, eller er det aktuelt å sende folk med ulike fly (forutsetter naturligvis at barn holdes sammen med minst én av foreldrene)?
Jeg mener jeg har lest ting på forumet tidligere som beskriver dette, men fant ikke tilbake til det nå.

Last edited:
Ingen svar på så lang tid? Ja, jeg får vel gjøre et forsøk;

a) alltid eget hovedselskap så langt det går; deretter allianse; så "fremmede" selskap.
- innenfor døgnet (prøver å unngå hotellovernattinger om mulig)
b) - om eget airline (LH tkt=LH pax) tilgjengelig senere, velges dette fremfor allianse og raskest mulig frem (m.m det er conx forbindelser.
- Prøver alltid å ordne fra start til ende; mulig omrouting ved conx blir via helt andre steder enn planlagt (tilgjengelighet hos eget, allianse, fremmed) er det som avgjør.
bii) C-klass; nope. Satt i samme bookingklasse etter tilgjengelighet. Men generellt samme kabinklasse. Fra laveste billettklasse til C-klasse er vel kun ved desperasjon etter å ordne en plan for en pax der ingenting annet er tilgjengelig?

C) Reisefølger holdes samlet så langt det er mulig. Bruker samme booking for å ombooke til andre selskaper.

Dette er vel mer eller mindre generelle fremgangsmåte, antar jeg, for den helt vanlige pax'n. Ang businesspax og høytstående kortholdere; så prioriteres disse først i IRR-situasjoner og disse har krav på kjapp og god service med alternativ de blir fornøyd med.

Men IRRegularities er ikke enkelt i tider der alt er fullbooket fra før av.

Jeg kaprer tråden litt her.

Hva skjer hvis du f.eks. har en *A-award ticket fra US Airways i F, og du mister din F connection i FRA pga. snøvær eller askesky?
Hvis dette skjer er det stor sannsynlighet for at hele eller mesteparten av din reiserute berøres.

Vil det være mulig å få tilbakebetalt poengene og pengene brukt på turen, eller vil det være mulig å booke om hele reiseruten til en annen gang?

Regner med at i sånne situasjoner, vil det være ekstremt vanskelig å bli booket om i F..

F må jo være den enkleste klassen å bli booket om i. Er nok den som sist fylles opp rundt om.

Men hvis mange SEN eller HON medlemmer (eller tilsvarende i andre *A programmer) og betalende F-pax blir berørt av samme snøstorm eller askesky, vil vel *A-award F ha lavere prioritert under ombooking?

Prioritering for hvem som blir booket om følger stort sett status og kabin-klasse. Hvilke selskaper f.eks. SAS booker om er i prioritert rekkefølge eget selskap, så sas-gruppen, star, interline-partnere. Award billetter prioriteres fortrinsvis på eget selskap. I utgangspunktet aldri oppgradering på andre selskaper. Reisefølget unngår man å splitte.

Men hvis mange SEN eller HON medlemmer (eller tilsvarende i andre *A programmer) og betalende F-pax blir berørt av samme snøstorm eller askesky, vil vel *A-award F ha lavere prioritert under ombooking?

F passasjerer har prioritet foran baade HON og SEN i lavere klasser. Det spiller ingen trille hvordan du har betalt for billetten (med poeng eller cash)

Back