Rart av alt av streiker skal ramme OSL.
Neida. Nært til makta vettu

Satser på en natt i Amsterdam på KLMs regning

Dette blir kansje som å kaste bensin på bålet.. Men når skal LO og YS ta det inn over seg at en "streik" skal ramme arbeidsgiver og ikke en uskyldig tredjepart?? Gang på gang på gang blir yrkesgrupper som ha stor betydning for sammfunnet tatt ut i streik, kan nevne i fleng, vektere, bankansatte, lønns og personalansvarlige i bedrifter osv. Om LO og YS trur at dem skal få sympati på denne måten hos resten av det norske sammfun trur jeg de må tro om igjen. De aller fleste som jeg kjenner er imot at "streik" skal være en lovlig aksjonsmåte uansett hva grunnen til aksjonen er.
Jeg er alvorlig bekymret for at vi tjener alt for godt her i landet, med påfølgende høyt kostnadsnivå. Jeg ser ikke hvordan vi skal overleve i fremtida om ikke noe drastisk gjøres. Problemet er vel at det er ingen som vil "henge etter", og kampen om å komme i kapp fører kun til høyere lønner jevnt over. Den eneste løsningen jeg ser er et altomfattende lønnskutt blant samtlige i landet, men jeg innser jo at det er en utopi..
Du får det til å høres ut som om det er krise i norsk økonomi.Det er vel et stykke unna virkeligheten - både i dag og overskuelig fremtid. Nå er naturligvis Norge skånet for mange av problemene som andre europeiske land sliter med pga vår oljeformue, men det er også andre ting Norge kan og vil drive med i fremtiden. Arbeidskrevende industri er nok ikke en av de tingene, og mye av selve produksjonsarbeidet vil sannsynligvis kunne gjøres betydelig rimeligere andre steder for en rekke varer.
Kostnadsforskjeller og inntektsforskjeller har man hatt opp gjennom tidende mellom en rekke land, og det har ikke nødvendigvis resultert i store kriser.
Tanken slo meg da jeg pratet med en svensk kollega nå nylig om dette, og hvordan forskjellene bare øker og øker landene i mellom. I Sverige er man visstnok litt målløs for hvordan Norge kjører frem, og forstår ikke helt hvordan det skal vare i lengden. På tross av at de er svensker så kanskje de har rett i noe der..?
Trenger ikke nødvendigvis å være billigst, bare man er best
Den norske skipsindustrien er allerede kjørt siden man fant ut at filippinere gjør jobben billigere, og det er vel få som tviler på at det kommer til å gå samme vei med flyselskapene i Europa etter hvert. Det er derfor utdanning er viktig i vestlige land. Man kan plukke hvilken som helst kineser fra gata til å skru sammen to metallplater, men å montere avanserte installasjoner på mange hundre meters dyp på bunn av Norskehavet er de ikke så flinke til. I tillegg er norske ingeniører, i god skandinavisk egalitær stil, forholdsvis lavtlønnede etter europeisk målestokk, så det er et område hvor vi absolutt er konkurransedyktige.
Da ble det som mange har håpet og trodd oppnådd enighet i meklingen i natt.
Ingen streik fra i dag.
http://riksmekleren.no/
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.