Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet)

Det er kanskje mulig å fylle opp tankene søndag kveld, så man får flyene avgårde mandag morgen? Da kan det vel unngås trafikken som ikke går om østlandet rammes.

Ellers blir dette kanskje god butikk for Rygge og Torp neste uke :cool:

Dette blir kansje som å kaste bensin på bålet.. Men når skal LO og YS ta det inn over seg at en "streik" skal ramme arbeidsgiver og ikke en uskyldig tredjepart?? Gang på gang på gang blir yrkesgrupper som ha stor betydning for sammfunnet tatt ut i streik, kan nevne i fleng, vektere, bankansatte, lønns og personalansvarlige i bedrifter osv. Om LO og YS trur at dem skal få sympati på denne måten hos resten av det norske sammfun trur jeg de må tro om igjen. De aller fleste som jeg kjenner er imot at "streik" skal være en lovlig aksjonsmåte uansett hva grunnen til aksjonen er.

Dette blir kansje som å kaste bensin på bålet.. Men når skal LO og YS ta det inn over seg at en "streik" skal ramme arbeidsgiver og ikke en uskyldig tredjepart?? Gang på gang på gang blir yrkesgrupper som ha stor betydning for sammfunnet tatt ut i streik, kan nevne i fleng, vektere, bankansatte, lønns og personalansvarlige i bedrifter osv. Om LO og YS trur at dem skal få sympati på denne måten hos resten av det norske sammfun trur jeg de må tro om igjen. De aller fleste som jeg kjenner er imot at "streik" skal være en lovlig aksjonsmåte uansett hva grunnen til aksjonen er.

Var jo det samme som ble diskutert i fjor, og ser desverre ut til at greia med å streike her i landet er å ramme en 3.part. Blir for dumt når andre må ta regninga for at noen skal ha enda høyere lønn i dette landet her. Seriøst nå bør LO vise sitt ansvar og sørge for at det ikke blir streik.

Er sjeldent mellomoppgjør går til streik. Så de blir nok enige her. I fjor var det en helt ekstrem situasjon hva streik angikk her til lands, det bruker ikke å være så mye.

Rart av alt av streiker skal ramme OSL.

Hm. Løft blikket litt nord for Sinsenkrysset så vil du se at siden 12. mars har det vært en streik ved Brønnøysund lufthavn. Og siden 30. mars har også Svolvær lufthavn vært tatt ut i sympatistreik med de streikende i Brønnøysund. Videre er det varslet at fra 12. april vil flyplassene i Honningsvåg, Mehamn, Båtsfjord, Vardø og Vadsø bli tatt ut i sympatistreik, dersom man ikke har kommet til enighet i Brønnøysund.

Forøvrig enige med de som ikke forstår hvorfor en uskyldig tredjepart må holdes som "gisler" for en uenighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Ikke mye profesjonalitet ute å går i slike situasjoner og tanke for at uansett hvor enig eller uenige man er med sin arbeidsgiver så er det til syvende og sist "gislene" som betaler din lønn. Og disse "gislene" er ikke nødvendigvis lojale etter gisselaksjonen. Tenk på hvilket omdømme SAS har hatt etter diverse streiker og på kostnadene med å få disse passasjerene tilbake.

Men jeg er for at man skal ha aksjonsformer som rammer rammer arbeidsgiver. Det kan være at deler av arbeidet som ikke retter seg direkte mot tredjepart/kunder legges ned.

Vidar

Problemet er at innen luftfart-bransjen (og ett par andre) får en streik ekstreme konsekvenser for
både arbeidsgiver og kunder, men tilnærmet ingen for dem som streiker.

En ukes streik i ett flyselskap kan kan bety slutten i en bransje med så små marginer
og høy konkurranse. Milliarder av tapte innetekter/kostnader. Og tapene kommer fra første sekund.
Samtidig blir titusenvis av passasjerer rammet som igjen koster samfunnet enorme summer.
I tillegg kommer ettervirkninger p.g.a tapt lojalitet blandt sine kunder.

Den som streiker derimot taper og risikerer minimalt på en ukes streik, kanskje ingenting
hvis fagforeningen har en velfyllt streikekasse.
Derfor er selskapene ekstremt redde for streiker og gjør det meste for å unngå dem.
Enten godtar de krav de ikke burde - som de på sikt ikke har råd til - for å unngå streik (SAS), eller man gjør som
DY og bruker innleid arbeidskraft for å fjerne risikoen.

I de fleste andre bransjer som driver med produksjon kan man bygge opp buffer-lagere med varer som
er sensitive, eller ta igjen evt produskjon etter at streiken er over. Tapene blir ikke så store.

Derfor er denne bransjen helt spesiell, og derfor er de tradisjonelle selskapene som historisk har hatt monopol
i sine respektive land sterke fagforeninger som utgjør en stor risiko for selskapet og har store problemer med å tilpasse
seg en moderne verden. Og derfor tyr enkelte selskaper til ekstreme løsninger for å unngå dem.

W

For første gang her inne er jeg 100% enig med Wahoo. En gang måtte jo bli den første? ;)

Jeg er alvorlig bekymret for at vi tjener alt for godt her i landet, med påfølgende høyt kostnadsnivå. Jeg ser ikke hvordan vi skal overleve i fremtida om ikke noe drastisk gjøres. Problemet er vel at det er ingen som vil "henge etter", og kampen om å komme i kapp fører kun til høyere lønner jevnt over. Den eneste løsningen jeg ser er et altomfattende lønnskutt blant samtlige i landet, men jeg innser jo at det er en utopi..

For min del er det i hvert fall langt viktigere å beholde en anstendig sosial sikkerhet og trygghet enn skulle tjene over millionen som kaptein en eller annen gang i fremtida. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om noen av delene ser særlig realistiske ut.

Når man ser på hva enkelte tjener innenfor disse yrkesgruppene så er det vel helt innafor å dra til med en liten streik. En ansatt i handlingselskap som er lønnet etter Luftfartsoverenskomsten har grunnlønn på ca 270000,- i året, og det er hvis man er heldig å jobbe fulltid. Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er idag på rett over 400000,-. De som vasker gulvet på flyplassen og de som står i sikkerhetskontrollen tjener mer. Ser man på ansvaret en handlingagent har så er det en viss skjevdeling. Lønnsfesten må stoppe for de fleste, men det er noen grupper som må få et lite nachspiel før det er stopp.

Jeg er alvorlig bekymret for at vi tjener alt for godt her i landet, med påfølgende høyt kostnadsnivå. Jeg ser ikke hvordan vi skal overleve i fremtida om ikke noe drastisk gjøres. Problemet er vel at det er ingen som vil "henge etter", og kampen om å komme i kapp fører kun til høyere lønner jevnt over. Den eneste løsningen jeg ser er et altomfattende lønnskutt blant samtlige i landet, men jeg innser jo at det er en utopi..

Du får det til å høres ut som om det er krise i norsk økonomi.:) Det er vel et stykke unna virkeligheten - både i dag og overskuelig fremtid. Nå er naturligvis Norge skånet for mange av problemene som andre europeiske land sliter med pga vår oljeformue, men det er også andre ting Norge kan og vil drive med i fremtiden. Arbeidskrevende industri er nok ikke en av de tingene, og mye av selve produksjonsarbeidet vil sannsynligvis kunne gjøres betydelig rimeligere andre steder for en rekke varer.

Kostnadsforskjeller og inntektsforskjeller har man hatt opp gjennom tidende mellom en rekke land, og det har ikke nødvendigvis resultert i store kriser.

Du får det til å høres ut som om det er krise i norsk økonomi.:) Det er vel et stykke unna virkeligheten - både i dag og overskuelig fremtid. Nå er naturligvis Norge skånet for mange av problemene som andre europeiske land sliter med pga vår oljeformue, men det er også andre ting Norge kan og vil drive med i fremtiden. Arbeidskrevende industri er nok ikke en av de tingene, og mye av selve produksjonsarbeidet vil sannsynligvis kunne gjøres betydelig rimeligere andre steder for en rekke varer.

Kostnadsforskjeller og inntektsforskjeller har man hatt opp gjennom tidende mellom en rekke land, og det har ikke nødvendigvis resultert i store kriser.

Jeg er jo på ingen måte en økonom, og uttaler meg her på særdeles synsende grunnlag. ;)

Det eneste jeg tenker er at oljen tar jo slutt før eller siden, og da forsvinner ikke bare inntektene fra selve oljen. Vi har jo gjort oss nærmest avhengige av oljeindustrien på flere måter, i form av skatteinntekter og sysselsetting. Tanken slo meg da jeg pratet med en svensk kollega nå nylig om dette, og hvordan forskjellene bare øker og øker landene i mellom. I Sverige er man visstnok litt målløs for hvordan Norge kjører frem, og forstår ikke helt hvordan det skal vare i lengden. På tross av at de er svensker så kanskje de har rett i noe der..?

En god del av disse forskjellene vil jo forsvinne automatisk i dårligere tider pga svekking av krona.

Men det vil selvsagt føre til andre uheldige virkninger også.

Tanken slo meg da jeg pratet med en svensk kollega nå nylig om dette, og hvordan forskjellene bare øker og øker landene i mellom. I Sverige er man visstnok litt målløs for hvordan Norge kjører frem, og forstår ikke helt hvordan det skal vare i lengden. På tross av at de er svensker så kanskje de har rett i noe der..?

Trenger ikke nødvendigvis å være billigst, bare man er best ;)
Den norske skipsindustrien er allerede kjørt siden man fant ut at filippinere gjør jobben billigere, og det er vel få som tviler på at det kommer til å gå samme vei med flyselskapene i Europa etter hvert. Det er derfor utdanning er viktig i vestlige land. Man kan plukke hvilken som helst kineser fra gata til å skru sammen to metallplater, men å montere avanserte installasjoner på mange hundre meters dyp på bunn av Norskehavet er de ikke så flinke til. I tillegg er norske ingeniører, i god skandinavisk egalitær stil, forholdsvis lavtlønnede etter europeisk målestokk, så det er et område hvor vi absolutt er konkurransedyktige.

Trenger ikke nødvendigvis å være billigst, bare man er best ;)
Den norske skipsindustrien er allerede kjørt siden man fant ut at filippinere gjør jobben billigere, og det er vel få som tviler på at det kommer til å gå samme vei med flyselskapene i Europa etter hvert. Det er derfor utdanning er viktig i vestlige land. Man kan plukke hvilken som helst kineser fra gata til å skru sammen to metallplater, men å montere avanserte installasjoner på mange hundre meters dyp på bunn av Norskehavet er de ikke så flinke til. I tillegg er norske ingeniører, i god skandinavisk egalitær stil, forholdsvis lavtlønnede etter europeisk målestokk, så det er et område hvor vi absolutt er konkurransedyktige.

Ein smule OT, men ho ha ein vel kanskje somme stadar funne ut at kineserar frå gata ikkje er så gode til å verken skru eller sveise som ein kanskje trudde... Ergo meir jobb til gode fagfolk i Noreg. Så heilt fortapt er vi nok ikkje.

Da ble det som mange har håpet og trodd oppnådd enighet i meklingen i natt.
Ingen streik fra i dag.

http://riksmekleren.no/

LO og NHO møttes på halvveien og verken LO eller NHO ønsket streik. I privat sektor som det var snakk om her er man ofte interessert i å finne løsninger. Offentlig sektor er nå mer komplisert å få i havn som regel, men det pleier å gå bra det også. I fjor derimot var det nå sykt.

Back