Om security og litt av hvert (splittet)

Oluf Air

ScanFlyer Blue
CPH har vel vært kjent lenge som en "ræva" flyplass når det gjelder "sikkerhet".

Vet ikke om den forsatt er men CPH var for noen år siden kjent som en "uren" flyplass.

Med det kjekke forhold at man når man kom til Norge måtte gjennom røntgen-maskin på ny.

Hadde en artig opplevelse på CPH for ett år siden da jeg og fotballaget skulle til Dana cup. En på laget hadde tatt en lano flaske med seg i håndbagasjen. Det ble ikke merket på BGO, men på CPH når vi skulle videre innelands i Danmark ble han tatt med den. Artig opplevelse.

Har forøvrig hatt en annen artig opplevelse på BGO også. Klassetur til GDN med Wizz. En i klassen hadde med seg gitar, dette gikk fint igjennom sikerhetskontrollen på BGO. I GDN fikk han beskjed av sikkerthetsvaktene at han måtte levere den inn mot ett tillegsgebyr på 400 kr!!!

Re: Fenalår gjennom sikkerhetskontrollen?

Klassetur til GDN med Wizz. En i klassen hadde med seg gitar, dette gikk fint igjennom sikerhetskontrollen på BGO. I GDN fikk han beskjed av sikkerthetsvaktene at han måtte levere den inn mot ett tillegsgebyr på 400 kr!!!

Har følgene morsomme episode som min mor opplevde.

Husker ikke i farten om hun reiste fra Sevilla eller Malaga. Men hun og min far skulle hjem fra Spania.

Og på flyplassen ble vannskålen i buret til hunden beslaglagt. Skålen innehold mer enn 100 ml væske.

-Men hunden må jo ha noe å drikke, forsøke hun seg.

Til ingen nytte. Så det var en tørst hund som ankom Osl.....................

Husker ikke i farten om hun reiste fra Sevilla eller Malaga. Men hun og min far skulle hjem fra Spania.

Og på flyplassen ble vannskålen i buret til hunden beslaglagt. Skålen innehold mer enn 100 ml væske.

Og de kunne ikke tømme ut vannet, ta med seg den tomme skålen gjennom og kjøpe en flaske med vann på andre siden evt. ombord?

Fylle skålen på toalettet...

Og guitaren på Wizz har jo med at den overstiger målene for håndbagasje--ikke sikkerhetskontrollen...

Og de kunne ikke tømme ut vannet, ta med seg den tomme skålen gjennom og kjøpe en flaske med vann på andre siden evt. ombord?

Hunden veier mer enn 10 kg så den sendes i lasterommet. Så etter sikkerhetskontrollen så har man ikke tilgang til hunden.

Selvfølgelig kunne sikkert noen av stuerne ha gitt den vann. Men de har vel andre ting og ta seg til?

Det som var mitt poeng er at det finnes like mange måter og tolke reglene på som det finnes ansatte i sikkerhetskontrollene rundt omkring.

Fikk engang i Berlin sendt pc'en fire-4 ganger gjennom røntgenmaskinen!

Mens i Dusseldorf var det nok at jeg slo den på/av...............

Hvis hunden sendes i lasterommet gjelder jo ikke væskeregelene... Da er det derimot flyselskapenes regler som i de fleste tilfeller vel sies at dyret skal ha vann tilgjenglig fra en lukket container (en åpen skål blir jo søl).

Du har vel en spesiell PC kanskje--jeg vil heller at de sender den gjennom fire ganger og er sikre i sin sak på at det ikke er noe krimskrams.

Du har vel en spesiell PC kanskje--jeg vil heller at de sender den gjennom fire ganger og er sikre i sin sak på at det ikke er noe krimskrams.

Skal avstå fra og være ufin med ansatte i sikkerhetskontroller. Men så sær var nok ikke min pc. Og jeg er ikke verdens peneste kar. Men jeg er da heller ikke stygg!

Så jeg tror vi skriver episoden på kontoen for "en dårlig dag på jobben".............

Men det som kunne vært greit og fått diskutert her er om hvor stor betydning det har for sikkerheten med og slå på/av elektronisk utstyr.

Har opplevd dette i Tyskland. Men ikke på Schiphol eller i Brussel. Ei heller på Kastrup.

Så hva tenker man anderledes i Dus eller Txl kontra Bru og Ams?

Mener å ha lest en plass at beholdere over 100 ml gjennom sikkerhetskontrollen er lov dersom beholderen er tom.

Kjøpte en gang en halvliterskartong med Sunniva (Meieriets) eplejus i en kiosk på OSL for å ha noe å drikke på ferden, og trodde jeg var ferdig med sikkerhetskontroller for dagen siden jeg var vant til å reise via AMS. Glemte helt ut at jeg hadde den i sekken da jeg gikk gjennom kontrollen på LHR uten at noen reagerte.

Min kollega fikk med seg en åpnet 1-liters vodkaflaske gjennom security på fast track i Riga forrige helg..

Mener å ha lest en plass at beholdere over 100 ml gjennom sikkerhetskontrollen er lov dersom beholderen er tom.
Selvsagt. Det er væsken som er "farlig", ikke flaska.

Selvsagt. Det er væsken som er "farlig", ikke flaska.

Sant nok, men med alt fokuset på at f.eks. halvfulle 200 ml beholdere ikke er OK, så har jeg alltid antatt at beholdere over 100 ml i seg selv ikke var lov.

Back