Om SAS IC fortid og fremtid (igjen)

Joker7913

ScanFlyer Blue
Tragisk for SAS dette. At det ikke skal være mulig og sysselsette disse to maskinene er trist for SAS og ikke minst hele intercont. delen i selskapet.

Det er vel ikke så meget et spørgsmål om "sysselsætning" mere end et spørgsmål om indtjening.

Re: SAS A340

Det er vel mer slik... Det er tragisk at SAS har så til de grader kjørt seg ned i grøfta at de ikke klarer sysselsette disse to maskinene.

For trist er det jo. Det ligger vel heller ikke ann til at det kommer inn noen alternativer på IC heller i overskuelig fremtid.

Kjipt - jeg ser for meg at SAS må skaffe seg annet materiell enn A330/A340 om de skal lykkes med langdistanseruter. Blir imidlertid imponert om de klarer å drive i 0 med bare syv fly.

Ja det er virkelig synd, men det er konsekvensen av særdeles dårlig strategi.

Hvordan set bruktmarkedet ut for 330-200 modeller?

Kjipt - jeg ser for meg at SAS må skaffe seg annet materiell enn A330/A340 om de skal lykkes med langdistanseruter. Blir imidlertid imponert om de klarer å drive i 0 med bare syv fly.

La oss håpe vi slipper å finne ut av det , de har vel 9 fly nå, håper det ikke blir færre.

Det er ni, ja, syv var grensen til SAS-sjefen. I sin tid hadde SAS 14 Boeing 767-300ER.

jeg synes tjafset om at ledelsen har ødelagt SAs IC blir for dumt i lengden - etterspørselen har gått på trynet, særlig IC over hele verden og det parkeres long-haul-maskiner hele tiden. Ja, dette er synd, men det er nok det eneste rette. Man kan ikke fly halvfulle maskiner - da renner pengene ut i store strømmer.

Til dels enig med deg CK. Finanskrisen har vært særdeles merkbar for alle flyselskap, og spesielt på langdistanse. MEN, SAS hadde vel ikke det store overskuddet på IC i en tilsvarende ekstrem oppgangstid. Og akkurat det er betenkelig.

Det er fort gjort å bygge ned, men ikke så enkelt å bygge seg opp igjen. La oss håpe at andre ikke kommer på banen og tar over der SAS legger ned, slik de gjorde på OSL-EWR. Da blir det mer eller mindre umulig for SAS å komme tilbake.

Jeg håper SAS våger å satse selv i nedgangstider. Kjør på SAS, gi gass!

Ja, man må se dette litt i perspektiv. Greit nok at finanskrisen gjør at fly må parkeres, og det forventes ikke at man skal tjene masse penger i disse tider. Men det har vært en systematisk nedbygging av frekvenser på interkontinentale ruter lenge før det var snakk om noen krise. Så å si alle nye ruter har dessuten blitt lagt ned.

jeg synes tjafset om at ledelsen har ødelagt SAs IC blir for dumt i lengden - etterspørselen har gått på trynet, særlig IC over hele verden og det parkeres long-haul-maskiner hele tiden. Ja, dette er synd, men det er nok det eneste rette. Man kan ikke fly halvfulle maskiner - da renner pengene ut i store strømmer.

På samme tid har 2 selskaper åpnet direkteruter fra Osl. Nok til å dekke opp 2- 3 maskiner.......

På samme tid har 2 selskaper åpnet direkteruter fra Osl. Nok til å dekke opp 2- 3 maskiner.......

Men det betyr ikke at de to destinasjonene ville vært lønnsomme for SAS hvis de skulle satse der.

I dagens marked er det tullete skulle SAS satse på IC fra Norge. De bør holde seg til CPH og ARN og la Star-partnere ta seg av Oslo, selvsagt med en form for samarbeid

Last edited:

TG lever i en annen verden, med HELT andre rammbetingelser

TG lever i en annen verden, med HELT andre rammbetingelser

Ikke for å spore av denne tråden, men en kort kommentar til TG og andre rammebetingelser .. de taper ca 1 MRD NOK i 2 kvartal de også ..

"Thai second quarter results may be worse: report
Monday, 17 August 2009
According to local reports Thai Airways, who are yet to lodge a formal second quarter financial record, could be facing a bigger than expected loss as more passengers opt to stay home.

Fears surrounding the Influenza (H1N1) outbreak, as well as residual caution surrounding the political unrest have seen traveller numbers stay at weak levels, reports Reuters.

Thai Airways is now expected to make a loss greater than THB5 billion, after it reported a THB9.25 billion moss a year earlier due to steep fuel prices.

This comes as the carrier last week announced new non-stop routes to Brisbane

http://www.etravelblackboardasia.com/article.asp?id=64063&nav=109

Det er synd at SAS ikke kan klare å få inntjening på alle sine langdistanseruter, men med det kostnadsbildet som finnes i dag er det vel dessverre ikke muligheter. MEN, når CORE SAS begynner å vise resultater på mange områder skal vi ikke se bort fra at SAS igjen er i stand til å satse friskt!

Sorry for OT, men har Brisbane vært lagt ned? Har sittet mange ganger på Thai MD-11 fra BrisVegas til Bangkok i min student tid.

Men det betyr ikke at de to destinasjonene ville vært lønnsomme for SAS hvis de skulle satse der.

Jeg stiller meg bak at det er forskjell i potensiell lønnsomhetfra selskap til selskap, men i SAS sit tilfelle så sliter jeg med å bli overbevist.

Når man velger å åpne Dehli fremfor å route et fly inn til Osl (som har 600.000 reisende til/fra USA), så handler det ikke om at det er ulønnsomt å fly fra Norge. Det handler om å for en hver pris om ikke åpne ruter fra Osl!

MartinL - det siste er TULL. DEL fikk man til ved å utnytte lukene i produksjonen, det var ikke operativt mulig å dytte inn OSL-EWR der. Hvorfor skulle SAS' ledelse for en hver pris unngå å fly på OSL om det hadde vært lønnsomt? VRØVL! En OSL-EWR-rute hadde krevet én maskin, DEL klarte seg med under en halv

At asiatiske selskaber også taber penge er et faktum....JL har tabt 7 milliarder kr....men denne tråd var om SAS og deres A340 og ikke om TG eller andre , eller SAS A340 på OSL-EWR osv....det var rent info om at 2 SK A340 er taget ud af drift af de årsager CK nævner...og disse har ikke noget som helst at gøre med bl.a TG osv osv,,,synes bare lige jeg ville tage JL med, når nu diskussionen var ved at tage en drejning...men altså dette er om SK A340 og ikke andet

Hilsen
Ole

MartinL - det siste er TULL. DEL fikk man til ved å utnytte lukene i produksjonen, det var ikke operativt mulig å dytte inn OSL-EWR der. Hvorfor skulle SAS' ledelse for en hver pris unngå å fly på OSL om det hadde vært lønnsomt? VRØVL! En OSL-EWR-rute hadde krevet én maskin, DEL klarte seg med under en halv

Så når man ført kommuniserte at man faktisk skulle utvide flåten med ett fly, så vurderte SAS IC det til dit at San Francisco ville være mer lønnsomt rute en noe nytt fra Osl?

Hvis svaret er JA, hvorfor er da sjefene i SAS så opptatt med å fortelle oss med jevne mellomrom at det skal åpnes ruter til blandt annet New York fra Osl?

Mindre materiell enn dagens 340/330-300, ville være langt under det markedet etterspør på de nevnte rutene.

Så når man ført kommuniserte at man faktisk skulle utvide flåten med ett fly, så vurderte SAS IC det til dit at San Francisco ville være mer lønnsomt rute en noe nytt fra Osl?

Hvis svaret er JA, hvorfor er da sjefene i SAS så opptatt med å fortelle oss med jevne mellomrom at det skal åpnes ruter til blandt annet New York fra Osl?

I intervjuet med Ola Strand hvor de nye IC destinasjonene ble nevnt så sa han også at de hadde planene klare og hadde regnet på det, så formodentlig vurderer de planene som lønnsomme. Hvis ikke ville han vel ikke sagt det han sa...

Virker på meg som om SAS ønsker mest av alt å ha all IC i fra Kastrup og at Norge, Sverige og Danmark SKAL ses på som et marked. Da skal Kastrup være hub for dette markedet. Eneste grunnen de fortsatt har IC i fra Arlanda, virker på meg som stagnere for Finnair, som nok hadde større andeler i Sverige i SAS IC sitt fravære. Føler SAS behandler det norske markedet mindreverdig. Ikke tilbyr de noe IC ifra OSL og ikke feeder de TG og US heller så vidt jeg vet. De skal heller tving oss å fly via Arlanda eller Kastrup.

*My 5 cent.*

Back