Finnes det en "lettforståelig" forklaring på hva de forskjellige SK1XXX, SK7XXX, SK4XXX, SKXXX og sikkert noen serier til, som jeg ikke ser i farta, betyr.
Kan man finne ut av hva som er forskjellen på f.eks. SK1461 og SK453??
SK1XXX (mellom OSL og CPH) opereres generelt sett av norsk mannskap, mens SK4XX opereres av mannskap fra CPH-basen.
SK7XXX er charterflygninger, SK9XXX er tomflygninger/posisjoneringsflygninger.
Finnes det en "lettforståelig" forklaring på hva de forskjellige SK1XXX, SK7XXX, SK4XXX, SKXXX og sikkert noen serier til, som jeg ikke ser i farta, betyr.
Kan man finne ut av hva som er forskjellen på f.eks. SK1461 og SK453??
Rutenummerering Destination
SK001 - SK199 Indenrigs Sverige
SK200 - SK399 Indenrigs Norge
SK400 - SK499 Hovedstadstrekanten samt København-Gøteborg
SK500 - SK599 Storbritannien/Irland/Benelux/Frankrig/Spanien
SK600 - SK699 Tyskland/Schweiz/Østrig/Italien
SK700 - SK799 Finland/Rusand/ Polen/Grækenland/Tyrkiet/Nice/Israel
SK800 - SK899 Intraskandinavisk trafik
SK900 - SK999 Interkontinentalt
SK900 - SK929 Østlige USA
SK930 - SK939 Vestlige USA
SK940 - SK949 Midtvesten (USA) og Canada
SK950 - SK959 Karibien/Sydamerika
SK960 - SK969 Afrika
SK970 - SK979 Asien udenfor Japan og Kina
SK980 - SK989 Japan
SK990 - SK999 Kina
SK1000 - SK1899 Omtrent samme liste som 0-899
SK1010 - SK1020 Indenrigs Sverige
SK1200 - SK1299 Indenrigs Danmark
SK1400 - SK1499 Hovedstadstrekanten
SK1500 - SK1599 Storbritannien/Irland/Benelux/Frankrig/Spanien
SK1600 - SK1699 Tyskland/Schweiz/Østrig/Italien
SK1800 - SK1899 Intraskandinavisk trafik
SK2000 - SK2899 Omtrent samme liste som 0-899
SK2800 - SK2899 Intraskandinavisk trafik
SK3000 - SK3999 Codeshare (omtrent samme liste som 0-999)
SK7100 - SK7299 Charter
SK7300 - SK7399 Charter med basefly fra Norge
SK7500 - SK7599 Charter med basefly fra Danmark
SK7600 - SK7899 Charter med basefly fra Sverige
SK8000 - SK8999 Codeshare
SK9000 - SK9999 Ikke-kommercielle flyvninger(positionering og tomflyvning)
Her ser jeg at jeg kan modifisere mine påstander. Det er jo klart at det er en del mer utelandsproduksjon enn jeg før anntok
Dog er jo dette penger som tjenes av Norske SAS? Som igjen gjør at det Norske SAS går med overskudd....
Det er helt feil! 5/6 (tidligere 6/6) daglige rundturer til både SVG og BGO, samt 3/3 til TRD og 1/1 til AES flys av SAS Danmark. På OSL er det litt mer jevnt fordelt med 9/14 på dansk produksjon (stikkprøve). Totalt 9+5+5+3+1=23 turer mellom Norge og København på dansk produksjon mot 5+1+1=7 på norsk, evt 14 om man tar med Widerøe sine 4+3 til hhv. TRF og KRS.
Det var noen her som påstod at utenlandsproduksjonen til SAS Norge var så stor. Nå har jeg sett på planlagte flygninger kommende fredag fra OSL, og basert på forrige fredag individer benyttet fikk jeg følgende fordeling for antall seter tilgjengelig:
SAS innenlandsflighter ut av OSL: 13 419 seter (61,9%)
SAS utenlandsflighter ut av OSL: 8 244 seter (38,1%)
Hvis vi ser på ASK på kommende fredag så har den følgende fordeling:
SAS innenlandsflighter ut av OSL: 6 348 816 sete km (41,7%)
SAS utenlandsflighter ut av OSL: 8 891 958 sete km (58,3%)
I disse beregningene inkluderes danske og svenske SAS-fly på hovedstadstriangelet, Blue1s flighter til HEL og SK907 til EWR. SK907 utgjør alene en ASK på 1 570 536 sete km.
De gjennomsnittlige segmentlengder er denne fredagen:
SAS innenlandsflighter ut av OSL: 473 km
SAS utenlandsflighter ut av OSL: 1079 km
Hvis vi ser på utnyttelse av flyene så kan vi gjøre følgende beregninger:
Innenlands:
- En 473 km segmentlengde tilsvarer 1:10 block to block-tid
- 25 minutter turnaround
- 154 seter tilgjengelig i gjennomsnitt
Da blir ASK pr. time = 473 km x 154 seter x 60 / 95 = 46 000 sete km pr. time
Utenlands:
- En 1079 km segmentlengde tilsvarer 1:55 block to block-tid
- 45 minutter turnaround
- 156 seter tilgjengelig i gjennomsnitt
Da blir ASK pr. time = 1079 km x 156 seter x 60 / 160 = 63 100 sete km pr. time
Ser vi på rent tidsforbruk for denne fredagen bare på utturen blir det følgende:
Hvis vi så går ut fra SAS kan oppnå 12 timer utnyttelse av flyene pr. dag og returen tar like lang tid som utturen, så er behovet for antall fly følgende:
Innenlands:
8 265 minutter x 2 / 12 / 60 = 23 fly
Utenlands:
8 480 minutter x 2 / 12 / 60 = 24 fly
Det vi kan si er at det er omtrent like mange fly som benyttes på utenlandstrafikk som innenlandstrafikk ut fra OSL.